Optimal R-däcks bredd?
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Optimal R-däcks bredd?
Vad är era tankar om hur breda R-däck man ska ha på 951:or (91:a i mitt fall..).. Hur fungerar det med 225:or runt om på 17"fälgar?
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
225 låter bra tycker jag varför ha mycket bredare om man bara ska köra på lite banträffar osv. Blir ju bara dyrt och R-däck har ju hiskeligt grepp även om de inte är fasansfullt breda... Själv har jag 205 på min 931:a. Samma bredd runtom gör ju också att balansen i bilen blir bra (om man märker så stor skillnad mot att inte ha samma runtom vet jag inte)
Kör man en rejsingserie är det ju förståss så att man försöker maximera däcksbredden efter vad det står i reglementet för serien.
Kör man en rejsingserie är det ju förståss så att man försöker maximera däcksbredden efter vad det står i reglementet för serien.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
hehe vi hade lite olika åsikt Pär och jag... visste inte att Pär hade så breda sulor på sin räser... inte konstigt att han vann Roadsport C förra året... 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Förresten... flyttar tråden till Teknikavdelningen...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
Jag tror att du får väldigt skum balans i bilen med 225:or runt om och kan tänka mig att det blir relativt överstyrt och har du inte diff så kommer du att spinna upp bakdäcken.
Jag kör 235 fram och 255 bak på min ena uppsättning och det känns grymt bra och sen har jag en annan uppsättning 225 fram och 275 bak och kör man lite hårdare med dessa så är det knappt att det går att köra pga av att det understyr som tusan.
Den enda fördelen med att köra samma bredd runtom är nog ekonomin i och med att man kan flytta runt däcken.
Jag kör 235 fram och 255 bak på min ena uppsättning och det känns grymt bra och sen har jag en annan uppsättning 225 fram och 275 bak och kör man lite hårdare med dessa så är det knappt att det går att köra pga av att det understyr som tusan.
Den enda fördelen med att köra samma bredd runtom är nog ekonomin i och med att man kan flytta runt däcken.
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag har nog inte riktigt samma erfarenhet som du Magnus om balansändring pga olika bredd fram bak. Jag har hjuluppsättningar 205, 225 samt 225+245, så det är iofs inte lika stora skillnader som du har. Men jag måste erkänna att jag knappt känner ngn skillnad alls. Har du inte provat att ställa om krängaren bak när du kör 225+275 (Pirelli?). Vad är det för däck i din 235+255 uppsättning?
Patrik, 205 i en GT-breddad 924 ser rätt spinkigt ut... Jag sätter på extra mkt spacer bak (vilket iofs i skrivande stund gav mig tanken att det kanske kompenserera viss biasering mot överstyrning när jag har smala hjul bak). Sen ska vi betänka att en std 951 är rätt mycket tyngre än våra bilar. Med så smalt som 225 runt om och däck som inte hör till de värmetåligare så tror jag att det rätt kvickt blir såsigt i känslan. Mina smala pirellisar (205) använder jag inte på sommaren, dom kroknar nästan direkt, däremot så funkar dom rätt bra om det är kallt ute, så första och sista körningarna för säsongen kan dom gå bra.
Patrik, 205 i en GT-breddad 924 ser rätt spinkigt ut... Jag sätter på extra mkt spacer bak (vilket iofs i skrivande stund gav mig tanken att det kanske kompenserera viss biasering mot överstyrning när jag har smala hjul bak). Sen ska vi betänka att en std 951 är rätt mycket tyngre än våra bilar. Med så smalt som 225 runt om och däck som inte hör till de värmetåligare så tror jag att det rätt kvickt blir såsigt i känslan. Mina smala pirellisar (205) använder jag inte på sommaren, dom kroknar nästan direkt, däremot så funkar dom rätt bra om det är kallt ute, så första och sista körningarna för säsongen kan dom gå bra.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
ojoj... nu fick man på nöten rejält...
helt klart har jag inte lärt mig speciellt mycket om R-däck och bankörning verkar det som... 


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Jag har kört med R-däck i följande kombinationer: 205/225, 225/245, 215/255, 225/255 och 255/255 på min turbo -86.
Måste säga att 255:or runt om är att rekommendera! Min bil fick en underbar balans och var mycket stabilare än tidigare, specielt under inbromsning. Det är dessutom praktiskt att åka samma dimensioner runt om pga att man kan rotera hjulen för att få ett jämnt slitage.
Rikard
PS. Såg en 944 turbo idag med 265:or fram och 285:or bak så det finns gott om plats! DS.
Måste säga att 255:or runt om är att rekommendera! Min bil fick en underbar balans och var mycket stabilare än tidigare, specielt under inbromsning. Det är dessutom praktiskt att åka samma dimensioner runt om pga att man kan rotera hjulen för att få ett jämnt slitage.
Rikard
PS. Såg en 944 turbo idag med 265:or fram och 285:or bak så det finns gott om plats! DS.
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
Nån som vet hur breda däck man egentligen får plats med på 944orna? Jag har räknat ut att man i alla fall skulle kunna få på 305or utan problem i bak på min 944, eller gissar jag fel? Har en 5-6cm kvar till skärmkanten och nu sitter däckena/fälgarna så långt in de går. Och det är 255 i bak (10" bred fälg).
Fram verkar det inte gå med så jättebrett.. Kanske 255 ?
Hur är skillnaden egentligen mellan R-däck gentemot premiumdäck? Är det som natt och dag så att säga?
Fram verkar det inte gå med så jättebrett.. Kanske 255 ?

Hur är skillnaden egentligen mellan R-däck gentemot premiumdäck? Är det som natt och dag så att säga?
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Man får nog vara noga med camber och ET för att få in maxbredd, om man nu vill det så att säga.... Dessutom är det väl så att innerskärmarna har ett annat utförande på sena bilar (88 och senare?) som ger ytterligare 1 cm eller så.
Premiumdäck har säkert mycket bättre ekonomi om man kör på gata, tvärtom när man kör på bana. Gatdäcken pallar inte värmen så bra som det blir om man har bråttom, det gör att dom tappar känsla och grepp samt slits fort. Fast jag tycker nog inte skillnaden är natt och dag, speciellt inte om gatdäcken inte överhettar, vilket man kan klara sig ifrån om det inte är så varmt ute (eller asfalttempen snarare)
Rikard, hur upplevde du det mer styrkrafter och ryck och slit i ratten med såpass breda framdäck? Hade du dom på 9" fälg? Hur skiljer ET isf från dina vanliga framfälgar. Jag har nämligen erfarenheten att det blev bångstyrigt som attan med bakfälgar fram, men då fick jag å andra sidan stor positiv skrubbradie och sen är min styrväxel kort som attan (2,25 varv) samt ingen servo.
Premiumdäck har säkert mycket bättre ekonomi om man kör på gata, tvärtom när man kör på bana. Gatdäcken pallar inte värmen så bra som det blir om man har bråttom, det gör att dom tappar känsla och grepp samt slits fort. Fast jag tycker nog inte skillnaden är natt och dag, speciellt inte om gatdäcken inte överhettar, vilket man kan klara sig ifrån om det inte är så varmt ute (eller asfalttempen snarare)
Rikard, hur upplevde du det mer styrkrafter och ryck och slit i ratten med såpass breda framdäck? Hade du dom på 9" fälg? Hur skiljer ET isf från dina vanliga framfälgar. Jag har nämligen erfarenheten att det blev bångstyrigt som attan med bakfälgar fram, men då fick jag å andra sidan stor positiv skrubbradie och sen är min styrväxel kort som attan (2,25 varv) samt ingen servo.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
Tackar och bockar för ett utförligt svar!Pär Hylander wrote:Man får nog vara noga med camber och ET för att få in maxbredd, om man nu vill det så att säga.... Dessutom är det väl så att innerskärmarna har ett annat utförande på sena bilar (88 och senare?) som ger ytterligare 1 cm eller så.
Premiumdäck har säkert mycket bättre ekonomi om man kör på gata, tvärtom när man kör på bana. Gatdäcken pallar inte värmen så bra som det blir om man har bråttom, det gör att dom tappar känsla och grepp samt slits fort. Fast jag tycker nog inte skillnaden är natt och dag, speciellt inte om gatdäcken inte överhettar, vilket man kan klara sig ifrån om det inte är så varmt ute (eller asfalttempen snarare)
Rikard, hur upplevde du det mer styrkrafter och ryck och slit i ratten med såpass breda framdäck? Hade du dom på 9" fälg? Hur skiljer ET isf från dina vanliga framfälgar. Jag har nämligen erfarenheten att det blev bångstyrigt som attan med bakfälgar fram, men då fick jag å andra sidan stor positiv skrubbradie och sen är min styrväxel kort som attan (2,25 varv) samt ingen servo.

Har du haft vanliga premiumdäck som inte överhettat något speciellt?¨
Jag är ritkigt sugen på nya däck runt om till min bil. Toyo Proxes TS-1 t.ex.
Testade de på brors bil och de verkar inte släppa taget alls. Däremot verkar de slitas rätt fort.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Tack för alla utförliga svar! Jag var också själv rätt skeptisk till att 225:or runt om bilr helt optimalt.. speciellt med tanke på att bilen ska få en del mer pulver under vintern.. Anledningen till att jag frågade var att jag såg de här fälgarna på blocket och blev lite sugen på ett köp o därmed passa på att både få fälg o däck tillsammans till ett ok pris:
http://www.blocket.se/view/5602682.htm? ... c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/5602682.htm? ... c=1&city=0
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- skillz
- Turbo-Poster
- Posts: 457
- Joined: 2005-06-21 01:07:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Haninge
- Contact:
djungel-Jim wrote:Tack för alla utförliga svar! Jag var också själv rätt skeptisk till att 225:or runt om bilr helt optimalt.. speciellt med tanke på att bilen ska få en del mer pulver under vintern.. Anledningen till att jag frågade var att jag såg de här fälgarna på blocket och blev lite sugen på ett köp o därmed passa på att både få fälg o däck tillsammans till ett ok pris:
http://www.blocket.se/view/5602682.htm? ... c=1&city=0
Tänk på att fälgarna inte passar porschen.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Jasså inte? Jag antog att de gjorde de iom att det står att det är porsche cup fälgar? Ok men då kan jag lugna ner mig med fälginköpet ett tag igenskillz wrote:djungel-Jim wrote:Tack för alla utförliga svar! Jag var också själv rätt skeptisk till att 225:or runt om bilr helt optimalt.. speciellt med tanke på att bilen ska få en del mer pulver under vintern.. Anledningen till att jag frågade var att jag såg de här fälgarna på blocket och blev lite sugen på ett köp o därmed passa på att både få fälg o däck tillsammans till ett ok pris:
http://www.blocket.se/view/5602682.htm? ... c=1&city=0
Tänk på att fälgarna inte passar porschen.

[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users