Portning av topp
- Magnus Åkerqvist
- S2-Poster
- Posts: 248
- Joined: 2004-03-29 11:40:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
Portning av topp
Vem/vilka i sverige är bra på porta 951 toppar? Någon som kör med portad topp? Varit skoj o veta effektökning mm
Mvh Magnus Å
Mvh Magnus Å
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]
- nida
- S-Poster
- Posts: 67
- Joined: 2004-05-28 12:30:35
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
Erland Cox, topplocksverkstan i Lund 046 18 97 22.
Att bara porta toppen ger väldigt lite extra effekt eftersom den inte är en flaskhals från början. Gör man däremot andra flödeshöjande modifieringar kommer man till ett läge där det gör nytta. Dock bör hela motorn anpassas för att arbeta i ett planerat effekt/ varvtalsregister med önskad motorkarakteristik. Första steget på en sugmotor är en vassare kam/kammar. En enklare uppsnyggning av portarna utan att förstora samt ett bra ventiljobb och mirafräsning av sätena kan göra några hästar på en standardmotor utan några negativa effekter.
Bengt
Att bara porta toppen ger väldigt lite extra effekt eftersom den inte är en flaskhals från början. Gör man däremot andra flödeshöjande modifieringar kommer man till ett läge där det gör nytta. Dock bör hela motorn anpassas för att arbeta i ett planerat effekt/ varvtalsregister med önskad motorkarakteristik. Första steget på en sugmotor är en vassare kam/kammar. En enklare uppsnyggning av portarna utan att förstora samt ett bra ventiljobb och mirafräsning av sätena kan göra några hästar på en standardmotor utan några negativa effekter.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
- Magnus Åkerqvist
- S2-Poster
- Posts: 248
- Joined: 2004-03-29 11:40:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
Kollar man på toppen så är där gjutskägg i insugningskanalerna mm tänkte portmatcha insuget mot toppen.. mitt insug är lite special med mycket större plenum än orginal.Bengt wrote:Erland Cox, topplocksverkstan i Lund 046 18 97 22.
Att bara porta toppen ger väldigt lite extra effekt eftersom den inte är en flaskhals från början. Gör man däremot andra flödeshöjande modifieringar kommer man till ett läge där det gör nytta. Dock bör hela motorn anpassas för att arbeta i ett planerat effekt/ varvtalsregister med önskad motorkarakteristik. Första steget på en sugmotor är en vassare kam/kammar. En enklare uppsnyggning av portarna utan att förstora samt ett bra ventiljobb och mirafräsning av sätena kan göra några hästar på en standardmotor utan några negativa effekter.
Bengt
Bengt ja du har ju sett hur det ser ut =)
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Om du gör demontagejobbet själv och bara betalar packningssatsen och jobbet på toppen kanske det kan vara vettigt. Måste du dessutom betala för att demontera/motera toppen så blir utbytet hästkraft per krona väldigt lågt. En större turbo ger mycket bättre utbyte.Magnus Åkerqvist wrote:Kollar man på toppen så är där gjutskägg i insugningskanalerna mm tänkte portmatcha insuget mot toppen.. mitt insug är lite special med mycket större plenum än orginal.
Bengt ja du har ju sett hur det ser ut =)
Vad gäller en S2 så blir kostnaden för portningar (och kamaxlar) fort större än mellanskillnaden i pris till en chippad 951 som ger mycket mer effekt.
Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 408
- Joined: 2004-03-29 19:41:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bjärred
- Contact:
Magnus har redan gjort en del modifieringar så det kan kanske vara värt besväret. Magnus du kan väl lista moddarna i sigen och lägga lite bilder i garaget så får du svar som bättre stämmer för dig.
Jag håller med Tomas om att det är bättre att utgå från en 951 än en S2 när man trimmar. En bil utan överladdning är väldigt begränsad
mvh Bengt
Jag håller med Tomas om att det är bättre att utgå från en 951 än en S2 när man trimmar. En bil utan överladdning är väldigt begränsad
mvh Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
- Magnus Åkerqvist
- S2-Poster
- Posts: 248
- Joined: 2004-03-29 11:40:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
Info o bilder finns bland våra bilar!
länk: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=3984
länk: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=3984
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
Trimma...
Hej på dej magnus, Tackar för det lilla brevet du sände mej, du skall få lite betalt också om du ger mej din adress...
Om du vill ha en bra 951 topp så hör av dej till min far, "Tom´s Motor", han gör ett kanonjobb för vettiga pengar, mätresultat i flödesbänk finns...
Han kan själv berätta mer...
Tom´s Motor 016-128383 / 0733-128383
Mvh...
Om du vill ha en bra 951 topp så hör av dej till min far, "Tom´s Motor", han gör ett kanonjobb för vettiga pengar, mätresultat i flödesbänk finns...
Han kan själv berätta mer...
Tom´s Motor 016-128383 / 0733-128383
Mvh...
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
- broberg
- Addict
- Posts: 2069
- Joined: 2004-03-17 14:39:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users