Portning av topp

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

Portning av topp

#1 Post by Magnus Åkerqvist »

Vem/vilka i sverige är bra på porta 951 toppar? Någon som kör med portad topp? Varit skoj o veta effektökning mm

Mvh Magnus Å
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
nida
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2004-05-28 12:30:35
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#2 Post by nida »

Jag är intreserad av samma fråga, fast då med en orginal S2 topp.

Vart?
Kostar?
Effekt ökning?
Hur mycket jobb att plocka bort den?
"There is no Finishline....."

944 S2 -90 (Tidigare Vinröd nu svartare än svart)
PCS #8288

//Nicke

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#3 Post by Bengt »

Erland Cox, topplocksverkstan i Lund 046 18 97 22.

Att bara porta toppen ger väldigt lite extra effekt eftersom den inte är en flaskhals från början. Gör man däremot andra flödeshöjande modifieringar kommer man till ett läge där det gör nytta. Dock bör hela motorn anpassas för att arbeta i ett planerat effekt/ varvtalsregister med önskad motorkarakteristik. Första steget på en sugmotor är en vassare kam/kammar. En enklare uppsnyggning av portarna utan att förstora samt ett bra ventiljobb och mirafräsning av sätena kan göra några hästar på en standardmotor utan några negativa effekter.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#4 Post by Magnus Åkerqvist »

Bengt wrote:Erland Cox, topplocksverkstan i Lund 046 18 97 22.

Att bara porta toppen ger väldigt lite extra effekt eftersom den inte är en flaskhals från början. Gör man däremot andra flödeshöjande modifieringar kommer man till ett läge där det gör nytta. Dock bör hela motorn anpassas för att arbeta i ett planerat effekt/ varvtalsregister med önskad motorkarakteristik. Första steget på en sugmotor är en vassare kam/kammar. En enklare uppsnyggning av portarna utan att förstora samt ett bra ventiljobb och mirafräsning av sätena kan göra några hästar på en standardmotor utan några negativa effekter.
Bengt
Kollar man på toppen så är där gjutskägg i insugningskanalerna mm tänkte portmatcha insuget mot toppen.. mitt insug är lite special med mycket större plenum än orginal.
Bengt ja du har ju sett hur det ser ut =)
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#5 Post by Tomas »

Magnus Åkerqvist wrote:Kollar man på toppen så är där gjutskägg i insugningskanalerna mm tänkte portmatcha insuget mot toppen.. mitt insug är lite special med mycket större plenum än orginal.
Bengt ja du har ju sett hur det ser ut =)
Om du gör demontagejobbet själv och bara betalar packningssatsen och jobbet på toppen kanske det kan vara vettigt. Måste du dessutom betala för att demontera/motera toppen så blir utbytet hästkraft per krona väldigt lågt. En större turbo ger mycket bättre utbyte.

Vad gäller en S2 så blir kostnaden för portningar (och kamaxlar) fort större än mellanskillnaden i pris till en chippad 951 som ger mycket mer effekt.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#6 Post by Bengt »

Magnus har redan gjort en del modifieringar så det kan kanske vara värt besväret. Magnus du kan väl lista moddarna i sigen och lägga lite bilder i garaget så får du svar som bättre stämmer för dig.
Jag håller med Tomas om att det är bättre att utgå från en 951 än en S2 när man trimmar. En bil utan överladdning är väldigt begränsad
mvh Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#7 Post by Magnus Åkerqvist »

Info o bilder finns bland våra bilar!
länk: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=3984
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

Trimma...

#8 Post by 951master »

Hej på dej magnus, Tackar för det lilla brevet du sände mej, du skall få lite betalt också om du ger mej din adress...

Om du vill ha en bra 951 topp så hör av dej till min far, "Tom´s Motor", han gör ett kanonjobb för vettiga pengar, mätresultat i flödesbänk finns...

Han kan själv berätta mer...

Tom´s Motor 016-128383 / 0733-128383

Mvh...
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#9 Post by broberg »

Annars har du Ulf "Musen" i Åtvidaberg, bland de bästa i Sverige.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users