Hjulinställningar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Avid
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2004-06-07 19:39:55
Contact:

Hjulinställningar

#1 Post by Avid »

Hejsan allihopa.

Jag har en 944S som jag tycker är rolig att köra med på bana. Jag undrar hur man ska ställa in hjulvinklarna(heter det så?) på den för att få den att gå bättre i svängarna. Jag använder bilen på vanlig väg också så jag vill inte ha den helt inställd på bana, för som jag har förstått så kommer däckena ta slut väldigt fort då. Men lite däck är jag beredd att offra. Jag tänkte jag skulle lämna in bilen på en verkstad så får dom fixa det åt mig. Men tänkte fråga er, proffsen ;) om hur dom ska ställa in det.

Jag är inte så bra på bilar, men älskar att köra dom. Så om det är någon information ni skulle behöva så kan ni ju skriva det så försöker jag ta reda på det.

Mvh Joakim Träff

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#2 Post by Pär Hylander »

Här nog inte så många proffs.... ;-)

Jag tror att banställda vinklar sliter mindre på däcken vid gatkörning än gatställda sliter på däcken vid bankörning.

Minus 2 till 2,5 grader camber fram, noll till 1 mm toe out (obs toe out)
Så mycket caster det går få till

Minus 1,5 till 2 grader camber bak, noll till 3 mm toe in

Inte alla fjäderben som tilllåter så mycket camber fram (för liten justermån), ställ isf så mycket det går. Går bra att ha lite extra på vänster sida om den tillåter mer på den sidan (eftersom banorna går i högervarv, förutom Sturup)

Kolla upp dina bussningar så att dom inte är vrålslitna, isf hjälper det inte oavsett vilka vinklar du ställer. Ska du snart till SBP så kan man passa på att kika när dom skakar fram och bakvagn och det glappar mkt i bussningarna, det är rätt svårt att se annars.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#3 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Här nog inte så många proffs.... ;-)
Näe men det finns ju en och annan välinformerad amatör... ingen nämnd ingen glömd... ;)

Pär kan väl svara på frågor om hjulvinklar medan han sover...

EDIT: PS. Beror inte de optimala hjulvinklarna lite på hur hårda dämpare/fjädrar man har? Eller spelar det ingen roll för grundinställningen av hjulvinklarna hur mycket bilen kränger? DS.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

Jo, rimligen gör det ju det eftersom det är vilken vinkel yttre hjulen har mot asfalten under kurvtagning som är det intressanta. Så ju mer det kränger desto större behov av mycket camber skulle jag tro. Sen kanske där är andra mekanismer som påverkar oxo som jag inte har kläm på.

Kan ju nämna att jag har för mig att jag hade -4,2 grader camber på vänster fram när jag körde med dom mjuka fjädrarna... ;-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Kan ju nämna att jag har för mig att jag hade -4,2 grader camber på vänster fram när jag körde med dom mjuka fjädrarna... ;-)
Det var ju "ganska" mycket... :shock:

Har för mig att mina hjuvinklar enligt senaste inställningsprotokollet ligger på -2,5 i camber fram, men då har jag ju hård fjädring runtom...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#6 Post by Dan Hovang »

Det är toe som sliter på däcken vid landsvägsåka, så ställ nära noll toe. Toe gör ju att däcket står lite snett jämfört med färdriktningen, dvs du får lite slip, även om du inte svänger. Kolla in tuffingsänkta BMW E36'or, bakvagnen har massor av toe-in på grund av sänkningen, dom brukar undra varför däcken tar slut så fort ..
;)

Det är inga problem att dra på rejält med camber även om du kör mycket gata. Camber lutar bara på däcket i sidled och orsakar bara att det vilar på ett annat sätt mot vägbanan. Visst sliter det lite snett på gata, men som Pär påpekade så jämnar det ut sej fort om du åker lite bana. Jag kör drygt 2 grader negativ camber fram och däcken har ändå slitits upp på utsidan först, dvs jag har för lite negativ camber.

Sen beror det givetvis också vad du har för däck. Har du r-däck så tycker jag det borde vara lag på ordentlig camber, så man får något ut av sina däck.
:)

Avid
NA-Poster
Posts: 12
Joined: 2004-06-07 19:39:55
Contact:

#7 Post by Avid »

Så minus 2,5 camber och 1mm toe out där fram. Där bak minus 2 camber och 3 mm toe in där bak.. Borde det funka bra? Några andra förslag annars?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Är du rädd om däcken kan använda mindre toe bak, du kan ställa toe på noll både fram och bak t.ex.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by headline »

Dammar av en gammal tråd då jag tänkte lämna in bilen och sätta vinklarna i framvagnen.

Har tänkt att ha toe nära 0 men Pär hävdar att man bör ha toe out, varför då? Min tanke är att den bör bli ostadig vid inbromsning, stämmer det? Fördelar med toe out?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#10 Post by Karl Birgander »

headline wrote:Dammar av en gammal tråd då jag tänkte lämna in bilen och sätta vinklarna i framvagnen.

Har tänkt att ha toe nära 0 men Pär hävdar att man bör ha toe out, varför då? Min tanke är att den bör bli ostadig vid inbromsning, stämmer det? Fördelar med toe out?

Mvh Gustav
Ovärderlig guide: http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
ligger utskriven i handskfacket! :D

Toe-out fram:
"Bra instyrning, sedan lugn och stadig.
Kan ge extra stabilitet vid broms i kurva.
Funkar ofta bra på framhjulsdrivna bilar som får toe-in vid last. "

Toe-out bak:
"Hjälper bilen att komma runt, användbart i trånga och långsamma slalombanor."
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by headline »

Det lutar mer åt att jag gör mig på ett försök att ställa in grejerna själv (endast framvagnen då jag inte fått ihop det med hur det funkar med bakvagnen än + att jag inte micklat med bakvagnen så mycket).

Det känns som att mitt största problem är castern för cambern ställer jag max och toe ska jag allt kunna mäta mig fram till.

Hur mäter jag och ställer caster? Kan inte komma på hur casterblocken fungerar, visst är det en exentrisk justering där? Sen kan man ju klämma fast casterblocken med de två skruvarna på olika plats så där går det ju att justera oxå!

Strävar efter max caster men hur mycket gör det för trögstyrheten mot orginal? Har ingen servo och mindre ratt än orginal så det får inte bli för jäkla tungt!

Viktigast är att jag får det lika så den inte drar.

Vad jag fattat det som är att skillnad i caster få bilen att dra. Toe gör det inte (förutom att ratten blir sned) utan bilen stabiliserar sig så toe blir lika på båda sidor under färd.

Camber påverkar väl inte om den drar åt nåt håll?

Tack för snabba och vettiga svar för jag ska skruva i veckan /helgen!

Vill alltså få feedback på mina antaganden samt hur man ställer/mäter caster!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

Man lossar så att "flaggan" på casterblocket kan vridas. För mer caster så vrider man flaggan så att bakre fästet flyttas utåt, då vrider sig bäramen runt z-axeln runt främre infästningen så att spindelleden åker framåt och därmed skapar mer caster. En trevlig bieffekt av det är framhjulen flyttas framåt och viktfördelningen mellan framaxel och bakaxel förbättras.

Jag tror du har rätt ang påverkan av "sneddragning". Antingen så skapar du dig en bonnmetod att mäta Tomas (?) ** beskrev det nyligen här ngnstans eller så köper du ett fint instrument för 2000 kr. Det tredje alternativet är att provköra och kolla om det drar. Gör det det så justerar du igen (samt kollar toe efter casterjusteringen)

Oavsett vad du ändrar i övrigt i framvagnen så kollar man och ställer toe sist, då det är känsligast


** Edit, det var ju i din tråd Gustav, http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=8077
Last edited by Pär Hylander on 2006-08-07 13:17:39, edited 1 time in total.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by headline »

Det blir nog till att bonnmetoda ihop och provköra helt enkelt! Den har blivit mer nervös rakt fram sen jag renoverade höger bärarm och allt tyder på att jag fått mer åt positiv toe. Ratten står numer åt vänster när jag åker rakt fram och det måste ju innebära att högerhjulet pekar mer åt höger än innan. Får mäta och se hur det är men 1 mm pos toe, var mäter man det? Alltså hur definierar man just 1 (eller vad man nu vill ha) mm toe?

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

Hmm, mitt inlägg försvann?

Hursomhelts, man mäter ju grader igentligen. Jag mäter dock mm och på fälgkanten. 1 mm motsvara ca 0,1° vid normala färlgstorlekar
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#15 Post by headline »

En mm skillnad mellan fram och bakkant på fälgarna då antar jag? / \

När man snackar toe i grader så menar man total toe eller? Man kan väl omöjligt ha olika toe fram? Däremot bak lär det ju gå att ha olika bak!
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users