Hjulinställningar
-
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2004-06-07 19:39:55
- Contact:
Hjulinställningar
Hejsan allihopa.
Jag har en 944S som jag tycker är rolig att köra med på bana. Jag undrar hur man ska ställa in hjulvinklarna(heter det så?) på den för att få den att gå bättre i svängarna. Jag använder bilen på vanlig väg också så jag vill inte ha den helt inställd på bana, för som jag har förstått så kommer däckena ta slut väldigt fort då. Men lite däck är jag beredd att offra. Jag tänkte jag skulle lämna in bilen på en verkstad så får dom fixa det åt mig. Men tänkte fråga er, proffsen om hur dom ska ställa in det.
Jag är inte så bra på bilar, men älskar att köra dom. Så om det är någon information ni skulle behöva så kan ni ju skriva det så försöker jag ta reda på det.
Mvh Joakim Träff
Jag har en 944S som jag tycker är rolig att köra med på bana. Jag undrar hur man ska ställa in hjulvinklarna(heter det så?) på den för att få den att gå bättre i svängarna. Jag använder bilen på vanlig väg också så jag vill inte ha den helt inställd på bana, för som jag har förstått så kommer däckena ta slut väldigt fort då. Men lite däck är jag beredd att offra. Jag tänkte jag skulle lämna in bilen på en verkstad så får dom fixa det åt mig. Men tänkte fråga er, proffsen om hur dom ska ställa in det.
Jag är inte så bra på bilar, men älskar att köra dom. Så om det är någon information ni skulle behöva så kan ni ju skriva det så försöker jag ta reda på det.
Mvh Joakim Träff
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Här nog inte så många proffs....
Jag tror att banställda vinklar sliter mindre på däcken vid gatkörning än gatställda sliter på däcken vid bankörning.
Minus 2 till 2,5 grader camber fram, noll till 1 mm toe out (obs toe out)
Så mycket caster det går få till
Minus 1,5 till 2 grader camber bak, noll till 3 mm toe in
Inte alla fjäderben som tilllåter så mycket camber fram (för liten justermån), ställ isf så mycket det går. Går bra att ha lite extra på vänster sida om den tillåter mer på den sidan (eftersom banorna går i högervarv, förutom Sturup)
Kolla upp dina bussningar så att dom inte är vrålslitna, isf hjälper det inte oavsett vilka vinklar du ställer. Ska du snart till SBP så kan man passa på att kika när dom skakar fram och bakvagn och det glappar mkt i bussningarna, det är rätt svårt att se annars.
Jag tror att banställda vinklar sliter mindre på däcken vid gatkörning än gatställda sliter på däcken vid bankörning.
Minus 2 till 2,5 grader camber fram, noll till 1 mm toe out (obs toe out)
Så mycket caster det går få till
Minus 1,5 till 2 grader camber bak, noll till 3 mm toe in
Inte alla fjäderben som tilllåter så mycket camber fram (för liten justermån), ställ isf så mycket det går. Går bra att ha lite extra på vänster sida om den tillåter mer på den sidan (eftersom banorna går i högervarv, förutom Sturup)
Kolla upp dina bussningar så att dom inte är vrålslitna, isf hjälper det inte oavsett vilka vinklar du ställer. Ska du snart till SBP så kan man passa på att kika när dom skakar fram och bakvagn och det glappar mkt i bussningarna, det är rätt svårt att se annars.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Näe men det finns ju en och annan välinformerad amatör... ingen nämnd ingen glömd...Pär Hylander wrote:Här nog inte så många proffs....
Pär kan väl svara på frågor om hjulvinklar medan han sover...
EDIT: PS. Beror inte de optimala hjulvinklarna lite på hur hårda dämpare/fjädrar man har? Eller spelar det ingen roll för grundinställningen av hjulvinklarna hur mycket bilen kränger? DS.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jo, rimligen gör det ju det eftersom det är vilken vinkel yttre hjulen har mot asfalten under kurvtagning som är det intressanta. Så ju mer det kränger desto större behov av mycket camber skulle jag tro. Sen kanske där är andra mekanismer som påverkar oxo som jag inte har kläm på.
Kan ju nämna att jag har för mig att jag hade -4,2 grader camber på vänster fram när jag körde med dom mjuka fjädrarna...
Kan ju nämna att jag har för mig att jag hade -4,2 grader camber på vänster fram när jag körde med dom mjuka fjädrarna...
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det var ju "ganska" mycket...Pär Hylander wrote:Kan ju nämna att jag har för mig att jag hade -4,2 grader camber på vänster fram när jag körde med dom mjuka fjädrarna...
Har för mig att mina hjuvinklar enligt senaste inställningsprotokollet ligger på -2,5 i camber fram, men då har jag ju hård fjädring runtom...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
Det är toe som sliter på däcken vid landsvägsåka, så ställ nära noll toe. Toe gör ju att däcket står lite snett jämfört med färdriktningen, dvs du får lite slip, även om du inte svänger. Kolla in tuffingsänkta BMW E36'or, bakvagnen har massor av toe-in på grund av sänkningen, dom brukar undra varför däcken tar slut så fort ..
Det är inga problem att dra på rejält med camber även om du kör mycket gata. Camber lutar bara på däcket i sidled och orsakar bara att det vilar på ett annat sätt mot vägbanan. Visst sliter det lite snett på gata, men som Pär påpekade så jämnar det ut sej fort om du åker lite bana. Jag kör drygt 2 grader negativ camber fram och däcken har ändå slitits upp på utsidan först, dvs jag har för lite negativ camber.
Sen beror det givetvis också vad du har för däck. Har du r-däck så tycker jag det borde vara lag på ordentlig camber, så man får något ut av sina däck.
Det är inga problem att dra på rejält med camber även om du kör mycket gata. Camber lutar bara på däcket i sidled och orsakar bara att det vilar på ett annat sätt mot vägbanan. Visst sliter det lite snett på gata, men som Pär påpekade så jämnar det ut sej fort om du åker lite bana. Jag kör drygt 2 grader negativ camber fram och däcken har ändå slitits upp på utsidan först, dvs jag har för lite negativ camber.
Sen beror det givetvis också vad du har för däck. Har du r-däck så tycker jag det borde vara lag på ordentlig camber, så man får något ut av sina däck.
-
- NA-Poster
- Posts: 12
- Joined: 2004-06-07 19:39:55
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Ovärderlig guide: http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.aspheadline wrote:Dammar av en gammal tråd då jag tänkte lämna in bilen och sätta vinklarna i framvagnen.
Har tänkt att ha toe nära 0 men Pär hävdar att man bör ha toe out, varför då? Min tanke är att den bör bli ostadig vid inbromsning, stämmer det? Fördelar med toe out?
Mvh Gustav
ligger utskriven i handskfacket!
Toe-out fram:
"Bra instyrning, sedan lugn och stadig.
Kan ge extra stabilitet vid broms i kurva.
Funkar ofta bra på framhjulsdrivna bilar som får toe-in vid last. "
Toe-out bak:
"Hjälper bilen att komma runt, användbart i trånga och långsamma slalombanor."
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Det lutar mer åt att jag gör mig på ett försök att ställa in grejerna själv (endast framvagnen då jag inte fått ihop det med hur det funkar med bakvagnen än + att jag inte micklat med bakvagnen så mycket).
Det känns som att mitt största problem är castern för cambern ställer jag max och toe ska jag allt kunna mäta mig fram till.
Hur mäter jag och ställer caster? Kan inte komma på hur casterblocken fungerar, visst är det en exentrisk justering där? Sen kan man ju klämma fast casterblocken med de två skruvarna på olika plats så där går det ju att justera oxå!
Strävar efter max caster men hur mycket gör det för trögstyrheten mot orginal? Har ingen servo och mindre ratt än orginal så det får inte bli för jäkla tungt!
Viktigast är att jag får det lika så den inte drar.
Vad jag fattat det som är att skillnad i caster få bilen att dra. Toe gör det inte (förutom att ratten blir sned) utan bilen stabiliserar sig så toe blir lika på båda sidor under färd.
Camber påverkar väl inte om den drar åt nåt håll?
Tack för snabba och vettiga svar för jag ska skruva i veckan /helgen!
Vill alltså få feedback på mina antaganden samt hur man ställer/mäter caster!
Mvh Gustav
Det känns som att mitt största problem är castern för cambern ställer jag max och toe ska jag allt kunna mäta mig fram till.
Hur mäter jag och ställer caster? Kan inte komma på hur casterblocken fungerar, visst är det en exentrisk justering där? Sen kan man ju klämma fast casterblocken med de två skruvarna på olika plats så där går det ju att justera oxå!
Strävar efter max caster men hur mycket gör det för trögstyrheten mot orginal? Har ingen servo och mindre ratt än orginal så det får inte bli för jäkla tungt!
Viktigast är att jag får det lika så den inte drar.
Vad jag fattat det som är att skillnad i caster få bilen att dra. Toe gör det inte (förutom att ratten blir sned) utan bilen stabiliserar sig så toe blir lika på båda sidor under färd.
Camber påverkar väl inte om den drar åt nåt håll?
Tack för snabba och vettiga svar för jag ska skruva i veckan /helgen!
Vill alltså få feedback på mina antaganden samt hur man ställer/mäter caster!
Mvh Gustav
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Man lossar så att "flaggan" på casterblocket kan vridas. För mer caster så vrider man flaggan så att bakre fästet flyttas utåt, då vrider sig bäramen runt z-axeln runt främre infästningen så att spindelleden åker framåt och därmed skapar mer caster. En trevlig bieffekt av det är framhjulen flyttas framåt och viktfördelningen mellan framaxel och bakaxel förbättras.
Jag tror du har rätt ang påverkan av "sneddragning". Antingen så skapar du dig en bonnmetod att mäta Tomas (?) ** beskrev det nyligen här ngnstans eller så köper du ett fint instrument för 2000 kr. Det tredje alternativet är att provköra och kolla om det drar. Gör det det så justerar du igen (samt kollar toe efter casterjusteringen)
Oavsett vad du ändrar i övrigt i framvagnen så kollar man och ställer toe sist, då det är känsligast
** Edit, det var ju i din tråd Gustav, http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=8077
Jag tror du har rätt ang påverkan av "sneddragning". Antingen så skapar du dig en bonnmetod att mäta Tomas (?) ** beskrev det nyligen här ngnstans eller så köper du ett fint instrument för 2000 kr. Det tredje alternativet är att provköra och kolla om det drar. Gör det det så justerar du igen (samt kollar toe efter casterjusteringen)
Oavsett vad du ändrar i övrigt i framvagnen så kollar man och ställer toe sist, då det är känsligast
** Edit, det var ju i din tråd Gustav, http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=8077
Last edited by Pär Hylander on 2006-08-07 13:17:39, edited 1 time in total.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Det blir nog till att bonnmetoda ihop och provköra helt enkelt! Den har blivit mer nervös rakt fram sen jag renoverade höger bärarm och allt tyder på att jag fått mer åt positiv toe. Ratten står numer åt vänster när jag åker rakt fram och det måste ju innebära att högerhjulet pekar mer åt höger än innan. Får mäta och se hur det är men 1 mm pos toe, var mäter man det? Alltså hur definierar man just 1 (eller vad man nu vill ha) mm toe?
/Gustav
/Gustav
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- headline
- Addict
- Posts: 1445
- Joined: 2004-05-15 19:03:28
- Location: Göteborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users