924:a med ojämn gång på 3500 - 4000 varv..

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
pelaone
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2004-10-05 08:12:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skåne
Contact:

924:a med ojämn gång på 3500 - 4000 varv..

#1 Post by pelaone »

Hej,
min 924:a N/A startar så fint så fint, låter bra på tomgång, men hostar, frustar och fräser vid 3500 varv, har kollat filter osv, vad mera finns det att kolla?

/P

User avatar
skillz
Turbo-Poster
Posts: 457
Joined: 2005-06-21 01:07:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm, Haninge
Contact:

#2 Post by skillz »

Kolla så det inte drar tjuvluft någonstans. Ha bilen på tomgång och sen spraya med startgas vid insug och så.
The locals treat you bad, or they treat you good, but you can’t ignore the fact that they treat you different. Because you are different.

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by 944_Driver »

Hur är det med soppafilter? Fördelaren och rotorn?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
pelaone
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2004-10-05 08:12:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skåne
Contact:

#4 Post by pelaone »

OK,
har plockar ur soppafiltret och tömt det i en burk, det blev lite bottenklet -rostbrunt, läge att skaffa ett helt nytt filter kanske? För det räcker inte att blåsa ur det (långt till affären...)?
Är det lönt att sätta ett enkelt bränslefilter innan trycksidan efter tanken för att fånga upp det större skräpet (småfåglar, grus, osv).
Om i så fall vilken sort ska det vara som inte hindrar flödet?

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Jag tror inte du ska klämma dit ett extra filter för jag gissar att du tänker på ett sådant där genomskinligt man kan ha på mc eller liknande. Jag tror inte ett sådant kommer att hålla för det ganska höga trycket i k-jet systemet. Köp du ett nytt vanligt bara, bör finnas på närmaste bildelskrängare typ mekonomen mm.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
pelaone
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2004-10-05 08:12:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skåne
Contact:

#6 Post by pelaone »

Jo, det är nog sant, men jag hade i så fall tänkt sätta det innan pumpen, på sugsidan, frågan är ifall ett sådant filter dämpar flödet till pumpen?

User avatar
pelaone
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2004-10-05 08:12:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skåne
Contact:

#7 Post by pelaone »

Bytte filtret på tryck sidan och satte in ett "OK/Q8" filter direkt efter tanken. Det gjorde susen. Så det är till att skriva in ytterligare en rad i kunskapens bok: Lycka är ett rent bränselfilter.
:D

User avatar
pelaone
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2004-10-05 08:12:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skåne
Contact:

#8 Post by pelaone »

Tänkte sparka liv i fråga igen...
Bilen går igång utan problem, har trevlig tomgång både varm och kall, men rykter och hackar på 3000 varv. Har kollat om det pyser luft in nånstans med startgas, igen lycka där. Känns som att motorn stryper sig själv när den får startgas i insuget, borde den inte varva upp istället?
Jag har bytt spridarna som gav sunkig spraybild (hittade i en 240), bytt slangarna (satt i en 900), kollade vad pumpen gav innan bränslefördelaren, lätt litern på 30 sekunder.
Men,
när jag mäter flödet på returen så hamnade jag på 550 cc på 30 sekunder.
Då kommer frågan, sitter det något filter/sil i bränsefördelaren? Det satt några små i anslutningarna till spridarna, men annars, var kan det stoppa?
Hittade en site där en glad en skruva ner en bränslefördelare men fick inte till det, mindre uppmuntrande.. Lite idéer från brödraskapet skulle sitta fint...
:wink:

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

Det verkar helt klart som att den får för mycket soppa. Kanske något skräp ivägen på returen till tanken? Vet dock inte var du ska börja leta... :)
Last edited by patand on 2006-07-03 09:53:28, edited 1 time in total.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by 944_Driver »

pelaone wrote: Har kollat om det pyser luft in nånstans med startgas, igen lycka där. Känns som att motorn stryper sig själv när den får startgas i insuget, borde den inte varva upp istället?
Det du upplever är normalt, den tillsatta startgasen gör att blandningen blir för fet och motorn tvekar eller dör. Går den däremot illa pga för mager blandning går den bättre när den får lite startgas.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
pelaone
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2004-10-05 08:12:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skåne
Contact:

#11 Post by pelaone »

Ok, då "borde" bränsleblandningen vara rätt iallfall(?) Hade bränsletryksfjädern loss (den med chimsen), satt inget i den, blank och fin. Om det sitter något i ventilen till luftmassemätaren, vad den nu heter, går det att komma åt den utan att riva allt?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users