Hjulupphängning - från tidig N/A till sen 951?
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Hjulupphängning - från tidig N/A till sen 951?
Hejsan Alla kunniga!
Sitter och drömmer om uppgraderingar men jag blir helt galen när jag försöker forska. Så jag tänkte om man kunde sammanställa en shoppinglista som kanske skrämmer andra som har samma dumma tankar.
Ponera att jag vill uppgradera min tidiga 944 NA med plåtbärarmar till en sen 951 för att få större ET och grövre bromsar. Alternativet till att gå till 951 -86 med lågt ET hoppar vi över. Jag struntar i att hastighetsmätare inte fungerar och M030 känns lite för exklusivt att få fatt i. Det enklaste är ju att skaffa en komplett sen 951 och flytta över allt men om den möjligheten inte finns vilka delar skall man leta efter? Jag hoppas ni kan hjälpa med min shoppinglista som jag börjat gissa mig fram:
Fram
Bärarmar - Långa alu alla modeller från -87 inkl 968
Spindel - alla modeller från -87 inkl 968
Hjulnav - 951 ???
Fjäderben - alla modeller från -87 ??
Styrstag - alla modeller från -87
Bromsskivor - 298x28mm 951 -87 ??
Bromsok - Brembo 951 ??
Bak
Bärarmar - Långa alu alla modeller från -87 inkl 968
Svärd - alla modeller från -87
Hjulnav - 951 ???
Drivaxel - alla modeller från -87 ??
Bromsskivor - 299x24mm 951 -87 ??
Bromsok - Brembo 951 ??
Handbroms - ??
Handbromswire - alla modeller från -87
Har försökt hitta info men det har varit väldigt spretigt.
(har också en fundering på om man skall skippa bromsuppgraderingen bak men det kanske man skall ta i en separat tråd...)
Sitter och drömmer om uppgraderingar men jag blir helt galen när jag försöker forska. Så jag tänkte om man kunde sammanställa en shoppinglista som kanske skrämmer andra som har samma dumma tankar.
Ponera att jag vill uppgradera min tidiga 944 NA med plåtbärarmar till en sen 951 för att få större ET och grövre bromsar. Alternativet till att gå till 951 -86 med lågt ET hoppar vi över. Jag struntar i att hastighetsmätare inte fungerar och M030 känns lite för exklusivt att få fatt i. Det enklaste är ju att skaffa en komplett sen 951 och flytta över allt men om den möjligheten inte finns vilka delar skall man leta efter? Jag hoppas ni kan hjälpa med min shoppinglista som jag börjat gissa mig fram:
Fram
Bärarmar - Långa alu alla modeller från -87 inkl 968
Spindel - alla modeller från -87 inkl 968
Hjulnav - 951 ???
Fjäderben - alla modeller från -87 ??
Styrstag - alla modeller från -87
Bromsskivor - 298x28mm 951 -87 ??
Bromsok - Brembo 951 ??
Bak
Bärarmar - Långa alu alla modeller från -87 inkl 968
Svärd - alla modeller från -87
Hjulnav - 951 ???
Drivaxel - alla modeller från -87 ??
Bromsskivor - 299x24mm 951 -87 ??
Bromsok - Brembo 951 ??
Handbroms - ??
Handbromswire - alla modeller från -87
Har försökt hitta info men det har varit väldigt spretigt.
(har också en fundering på om man skall skippa bromsuppgraderingen bak men det kanske man skall ta i en separat tråd...)
Last edited by Eddie Varvstopp on 2017-02-05 18:04:03, edited 1 time in total.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Hjulupphängning - från tidig N/A till sen 951?
Fram så behöver även fjäderbenet bytas. Bredden på spindelns infästning mot fjäderbenet har olika mått där också.
Insåg det när jag monterade ett 951 chassie på en 944 -85B. Vi valde att fräsa ner spindeln, det var inte kul när ena hjullagret skar så hårt att det tog med sig spindeln
Insåg det när jag monterade ett 951 chassie på en 944 -85B. Vi valde att fräsa ner spindeln, det var inte kul när ena hjullagret skar så hårt att det tog med sig spindeln

- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Hjulupphängning - från tidig N/A till sen 951?
Varför inte göra egna bärarmar fram och en adapter till roligare bromsok? De vanliga 4-kolvarna till 944/968 är ju inte i jättestor storlek. Finns gott om andra bromsok för rimliga pengar som sväljer större skivor.
Bak kan du väl också göra adapter?
Vad för vinning är det att köra med just 944/968 prylar?
Bak kan du väl också göra adapter?
Vad för vinning är det att köra med just 944/968 prylar?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Hjulupphängning - från tidig N/A till sen 951?
Bra input Johan
. Jag uppdaterade första inlägget med fjäderben. Gissar att du råkade ut för fenomenet med mellanåren 85-87 på spindeln?
Bra kommentar Karl så nu får jag hjälpa till att förtydliga att om man bara vill få större bromsar så finns det enklare vägar att gå. Första är exempelvis 911 CS skivor och Boxster Ok som Janne J visade. ET fram kan lätt ändras med andra länkarmar.
Det jag landat i med mina funderingar är lite av tripp-trapp-trull. En grej som lockar ordentligt är 951 grövre lager, har haft lagerhaveri och med slicks samt bredare spåtvidd är det lockande med lite marginal. Sedan får man ändrat ET och besiktningsvänlig porsche originalsetup på bromsar på köpet
. Med andra ord slår man många flugor i smällen men det kräver en del... 

Bra kommentar Karl så nu får jag hjälpa till att förtydliga att om man bara vill få större bromsar så finns det enklare vägar att gå. Första är exempelvis 911 CS skivor och Boxster Ok som Janne J visade. ET fram kan lätt ändras med andra länkarmar.
Det jag landat i med mina funderingar är lite av tripp-trapp-trull. En grej som lockar ordentligt är 951 grövre lager, har haft lagerhaveri och med slicks samt bredare spåtvidd är det lockande med lite marginal. Sedan får man ändrat ET och besiktningsvänlig porsche originalsetup på bromsar på köpet


Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Hjulupphängning - från tidig N/A till sen 951?
Ingen som har input på shoppinglista med saker att förtydliga?
Sedan har jag fått nys om en n/a bakvagn med svärd, armar, länkarmar ock hubbar från -88. Hur dumt blir det?
Sedan har jag fått nys om en n/a bakvagn med svärd, armar, länkarmar ock hubbar från -88. Hur dumt blir det?
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Hjulupphängning - från tidig N/A till sen 951?
En input är att "Skalman" gjort operationen 951 -86, till 951 senare.
Han hade en ganska bra tråd om hur detta gick till, vilka skillnader som fanns på olika årsmodeller osv. Söker du fram den så är det nog bra info där.
Han hade en ganska bra tråd om hur detta gick till, vilka skillnader som fanns på olika årsmodeller osv. Söker du fram den så är det nog bra info där.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Hjulupphängning - från tidig N/A till sen 951?
Karl Birgander wrote:En input är att "Skalman" gjort operationen 951 -86, till 951 senare.
Han hade en ganska bra tråd om hur detta gick till, vilka skillnader som fanns på olika årsmodeller osv. Söker du fram den så är det nog bra info där.
Jag måste suga på att söka för jag hittar inte det



Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Hjulupphängning - från tidig N/A till sen 951?
Eddie Varvstopp wrote: Fram
Bärarmar - Långa alu alla modeller från -87 inkl 968 Japp
Spindel - alla modeller från -87 inkl 968 Japp
Hjulnav - 951 Samma på alla från -87
Fjäderben - alla modeller från -87 från 85B passar det
Styrstag - alla modeller från -87 Japp
Bromsskivor - 298x28mm 951 -87 Japp
Bromsok - Brembo 951 Japp samma på S2 och Turbo
Bak
Bärarmar - Långa alu alla modeller från -87 inkl 968 Samma från 85B
Svärd - alla modeller från -87 Samma från 85B
Hjulnav - 951 Samma lager från 85B, olika hubbar före och efter -87
Drivaxel - alla modeller från -87 Passar från 85B, finns olika splines på knutar/drivaxel. Men kompletta axlar med knutar går att montera
Bromsskivor - 299x24mm 951 -87 Japp
Bromsok - Brembo 951 Japp samma på S2 och Turbo
Handbroms - Samma från 85B
Handbromswire - alla modeller från -87 Samma från 85B
Samma bakvagn som turbon, bara krängare och torsionsstavar som skiljer.Eddie Varvstopp wrote:Sedan har jag fått nys om en n/a bakvagn med svärd, armar, länkarmar ock hubbar från -88. Hur dumt blir det?
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Hjulupphängning - från tidig N/A till sen 951?
Superultratack Erol du är en hjälte




Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Hjulupphängning - från tidig N/A till sen 951?
Vänta nu... Du har redan det mesta du behöver. Behåll fj ben och spindlar, köp bärarmar från nåt nyare än 87. Idealt skulle du då flytta ut övre inf punkt 32mm - men, du har säkert ställbara så det är ju bara att vända på dem. Lagom att trycka ut inf punkten 20mm tycker jag. Bak - geometriskt ingen skillnad oavsett år, så, varför byta nåt? Möjligen för att få längre drivaxlar (ger mindre vinkel på knuten) och stabilare lager. Ger dock inget för väghållningen. Vikt? Försumbar.
Förresten. Byt vä spindel till en utan hål, de håller bättre. Finns på skroten. Svarva om dina nav ( eller köp mina) så kan du köra med utanpåliggande skivor...och du får 6mm bredare spårvidd per sida... Annan kul kuriosa. Naven skiljer mellan åren, men ytter dia på lagren är lika. Mao, hÄr går det att blanda friskt.
Köp inte skit du inte behöver. Gör nåt kul och billigt istället.
Förresten. Byt vä spindel till en utan hål, de håller bättre. Finns på skroten. Svarva om dina nav ( eller köp mina) så kan du köra med utanpåliggande skivor...och du får 6mm bredare spårvidd per sida... Annan kul kuriosa. Naven skiljer mellan åren, men ytter dia på lagren är lika. Mao, hÄr går det att blanda friskt.
Köp inte skit du inte behöver. Gör nåt kul och billigt istället.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users