Trodde i min enfald att jag skulle kunna snylta på andras, men det är för mycket att blästra på Jaguaren för att ens försöka...
Så planerna började ta form. Jag har varken råd eller plats för ett köpeskåp så tankarna gick åt att plagiera ett befintligt skåp men med några modifieringar för att kunna få plats i mitt garage.
Femton planer skrotades (för en gångs skull innan jag hade köpt hem material) och till slut kom jag fram till att det billigaste och mest platseffektiva sättet att bygga ett blästerskåp är att utgå från ett oljefat.
Sagt och gjort!
I förrgår hämtade jag ett oljefat som kostade mig 50kr och därefter gick färden till blästeraffären för att köpa lite utrustning och några lister. När jag väl fått hem aset, som var lite större än jag hade tänkt mig, började jag med att tvätta ur det för att sen kapa ett hål i botten som ska fungera som lucka. Luckan sitter fast med pianogångjärn som jag popnitat temporärt. Osäker på hur jag ska göra med den biten i slutänden.
Hittade en lämplig list, så jag sparade en del jobb på att slippa svetsa på en läpp för att täta runt luckan. Det tillkommer ytterligare en list runt själva luckan, så det kommer garanterat bli helt tätt när luckan är stängd.
Luckan låses i överkant med en... har inte en aning om vad en sån här heter, men en sån använde jag iallafall. Svetsade fast "kroken" i fatet och skruvade "hyskan" i luckan. Snett blev det, så risken är stor att jag gör om det där innan jag kallar det här projektet färdigt. Plexiglaset som jag skaffade fick diktera storleken på fönstret. 400x600mm. Lite onödigt stort, kanske. Men jag har en plan för belysningen som passar bra in med ett lite större fönster. Efter lite konsultation bestämde jag mig för att bygga en låda som plexiglaset får vila på istället för att försöka böja det för att följa fatets välvning. Gjorde det extra svårt för mig genom att inte kapa upp hålet i fatet först och tillverkat lådan efteråt. Då hade jag sluppit bry mig om välvningen på kortsidorna. Men jag valde att göra det extra svårt med flit för att jag inte kunde bestämma mig för vilken vinkel hålet ska ha i förhållande till allt annat. Det får inte hamna för långt ner, då krockar det med hålen för handskarna. Men det får inte hamna för långt upp heller för då kommer jag få en obekväm arbetsställning.
Så jag bestämde mig för att göra klart lådan och sen gå vidare till nästa steg och kapa fönsterhålet det sista jag gör innan jag monterar ihop allt. Känns säkrast så...

Hade ett gammalt lastgaller liggande som följde med garaget när jag flyttade in. Det fick offra sig för konsten och kapades till för att passa som golv i min tunna.

Sen återstår det stora hålet, montera belysning, luftfilter, borra hål för slangar och fixa adapter till dammsugaren.
Listan är inte svinlång. Tror att jag kommer hinna klart imorgon, men jag har haft fel förr. Massor av gånger...
Som ni kanske räknat ut kommer det alltså inte bli ett skåp som samlar upp och återcirkulerar sanden. Sanden kommer sugas ur ett externt kärl (som vid friblästring) och skåpet kommer behöva tömmas kontinuerligt.
Anledningen till att jag valde den här lösningen är dels storleken. Att slippa tratten på undersidan innebär att jag kan hissa upp tunnan mellan två takstolar när den inte används utan att den är ivägen.
Men det är också en kostnadsfråga.
Oljefatet kostade som sagt 50kr. Förutom det har jag slaktat grejer som jag haft liggande i garaget till fönsterramen och gallret. Plåt är dyrt. Jättedyrt. Jag kollade med Tibnor och dom ville ha över 1000kr för den plåt jag behövde för att bygga motsvarande stort skåp från scratch...
Visst, jag hade kunnat köpa ett oljefat till för 50kr, men då hade jag (som ni ser på första bilden) fått åka två gånger. Faten stod 4 mil bort...
Till det här spektaklet kommer ytterligare en, om möjligt, ännu mer McGyverig lösning testas i mitt garage. Dubbla kompressorer.

Har läst på lite och kommer parallellkoppla min befintliga kompressor med en likvärdig för att på så vis få upp luftflödet/min utan att behöva skaffa en större kompressor (saknar 3-fas).
Kommer testa att köra blästertunnan med bara en till att börja med. Men jag har en känsla av att det kommer bli trist ganska fort att behöva vänta in kompressorn hela tiden.
Återkommer med uppdatering imorgon.

Bobo