Säkerhet i en 944/968 med/utan bur?
- Spetsat
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2004-10-30 17:39:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Säkerhet i en 944/968 med/utan bur?
Hej!
Här sitter man i planerna om att köpa bil, men sedan blev jag lite orolig. Hur är det att krocka med en 944/968? (Konstig formulering =)) Volvon som jag har idag räknar jag som säker, men hur mycket går jag ner mig om jag köper en gammal porsche?
Hur blir säkerheten om jag sätter in en bur? Har en 968 CS bur som standard? Men bur är väl mest för rullningar?
Tack på förhand.
Här sitter man i planerna om att köpa bil, men sedan blev jag lite orolig. Hur är det att krocka med en 944/968? (Konstig formulering =)) Volvon som jag har idag räknar jag som säker, men hur mycket går jag ner mig om jag köper en gammal porsche?
Hur blir säkerheten om jag sätter in en bur? Har en 968 CS bur som standard? Men bur är väl mest för rullningar?
Tack på förhand.
Kör en Volvo S60 2.5T
Ska/vill ha en Porsche 944 turbo/s2
www.944turbo.net - när bilen har kommit=)
Ska/vill ha en Porsche 944 turbo/s2
www.944turbo.net - när bilen har kommit=)
- Highway
- Addict
- Posts: 1953
- Joined: 2004-05-14 22:20:38
- Bilmodell: Porsche 993 C2
- Årsmodell: 1994
- Location: Oslo
- Contact:
- Spetsat
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2004-10-30 17:39:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Läste någonstans att man kunde rally besiktiga bilen och om jag inte fick allt om bakfoten fick man ha bur, rallystolar och mer än trepunkt säkerhetsbälten. Sedan vet jag ju inte om man får köra rally besktigad bil på allmän väg=) och vilka bilar det rör.Highway wrote:968 CS har ingen bur som standard,, sätter du i en helbur i bilen så skyddar det ju även vid sidokollision.
Sen får man ju inte åka med 4-6-punktsbälte på allmän väg men på bana går det utmärkt
Hur mycket går en bur på (helbur) och går den igenom en "vanlig" besiktning?
Kör en Volvo S60 2.5T
Ska/vill ha en Porsche 944 turbo/s2
www.944turbo.net - när bilen har kommit=)
Ska/vill ha en Porsche 944 turbo/s2
www.944turbo.net - när bilen har kommit=)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Säkerhet i en 944/968 med/utan bur?
Rejält? Naturligtvis är nyare bil bättre än en äldre av den anledningen att utvecklingen går framåt och kraven ökar. En större bil är naturligtvis bättre än en liten bil, då den har mer plåt att skrynkla ihop.Spetsat wrote:... Volvon som jag har idag räknar jag som säker, men hur mycket går jag ner mig om jag köper en gammal porsche? ...
Så ja, jag skulle hellre krocka i din volvo än med min 931.
Men allt är relativt. Spontant skulle jag gissa att en 924/944 är hyfsat säker jämför med många andra bilar från samma period och storlek. Porsche var inte heller helt omedvetna om säkerhetsaspekten, tvärtom. 924 ska ha deformerbara krockzoner, motorutrymmet ska vara konstuerat så att motorn går under karrosen i händelse av att den trycks bakåt. Styrstången är ledad på ett sånt sätt att den inte ska tryckas in i kupén och det finns även en deformeringsbar del av rattstången som kan tryckas ihop. Sen borde själva transaxelkonstruktionen göra att även krafterna vid en krock borde tas upp i hela bilen och inte bara fronten som det blir med en modern framhjulsdriven frontmotorbil. Samma sak bakifrån.
Något jag inte skulle vilja råka utför i min bil är att bli träffad av en tung bil i sidan. Den höga mittunneln borde bli ett effektiv mothåll, och mellan den påkörande bilens front och transaxeltunneln sitter mina höfter ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Att volvon är bättre än 9x4:an är väl nog helt solklart.
Rimligen är dock porchen *betydligt* säkrare än orginalvolvon om porschen har bur och alla övrig SBF-säkerhetsutrustning och föraren hjälm....
En bil för roadsport (racingklass) får lov att ha bur etc. Däremot får man inte ta bort 3p-bältet. 4/6p bälte är väldigt knöligt att använda i vanlig trafin.
Rimligen är dock porchen *betydligt* säkrare än orginalvolvon om porschen har bur och alla övrig SBF-säkerhetsutrustning och föraren hjälm....
En bil för roadsport (racingklass) får lov att ha bur etc. Däremot får man inte ta bort 3p-bältet. 4/6p bälte är väldigt knöligt att använda i vanlig trafin.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Spetsat
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2004-10-30 17:39:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Tack för alla era kommentarer. Dock återstår några frågor. Alltså får man köra med bur på väg (och den ska gå genom besiktningen) om man "går med i" roadsport? Hur fungerar det med roadsport? Vad krävs?Pär Hylander wrote:Att volvon är bättre än 9x4:an är väl nog helt solklart.
Rimligen är dock porchen *betydligt* säkrare än orginalvolvon om porschen har bur och alla övrig SBF-säkerhetsutrustning och föraren hjälm....
En bil för roadsport (racingklass) får lov att ha bur etc. Däremot får man inte ta bort 3p-bältet. 4/6p bälte är väldigt knöligt att använda i vanlig trafin.
Kör en Volvo S60 2.5T
Ska/vill ha en Porsche 944 turbo/s2
www.944turbo.net - när bilen har kommit=)
Ska/vill ha en Porsche 944 turbo/s2
www.944turbo.net - när bilen har kommit=)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Du behöver inte gå med i någon roadsport klass för att få ha bur i bilen. Bilprovningen vet ju knappast vad du använder din bil till... däremot tror jag (vet ej säkert) att du måste göra en registreringsbesiktning liknande det man gör när man sätter på dragkrok om du sätter i bur i bilen.Spetsat wrote:Tack för alla era kommentarer. Dock återstår några frågor. Alltså får man köra med bur på väg (och den ska gå genom besiktningen) om man "går med i" roadsport? Hur fungerar det med roadsport? Vad krävs?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Dan Hovang
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-04-15 22:41:21
- Contact:
Om du installerar bur räcker det med en begränsad registreringsbesiktning. Ändrar du antalet passagerare (vilket man ibland gör om man sätter i bur) så måste du göra en fullständig registreringsbesiktning.
Det går att rykte att Bilprovningen kan anmärka om du har burstag som sitter högt/ivägen i dörröppningarna. Men jag har inte träffat eller pratat direkt med någon som har råkat du för det.
Jag har helbur och 6p-bälte i min BMW (som är gatreggad) utan att den är klassad för tävling (än
). Men du måste ha 3p-bältet kvar och får inte använda 4p/6p-bälte på gatan.
Om du vill förbättra sidokrockskyddet så installera den frivilliga bursträvan som går mellan främre bågarna (över förarens knän).
Det går att rykte att Bilprovningen kan anmärka om du har burstag som sitter högt/ivägen i dörröppningarna. Men jag har inte träffat eller pratat direkt med någon som har råkat du för det.
Jag har helbur och 6p-bälte i min BMW (som är gatreggad) utan att den är klassad för tävling (än

Om du vill förbättra sidokrockskyddet så installera den frivilliga bursträvan som går mellan främre bågarna (över förarens knän).
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Jag har en bekant som fick bannor av bilprovningen då det var svårt att komma åt handbromsen med stängd dörr.Dan Hovang wrote:Det går att rykte att Bilprovningen kan anmärka om du har burstag som sitter högt/ivägen i dörröppningarna. Men jag har inte träffat eller pratat direkt med någon som har råkat du för det.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Men det är ju standard från fabrik på våra bilar...sweanders wrote:Jag har en bekant som fick bannor av bilprovningen då det var svårt att komma åt handbromsen med stängd dörr.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- sweanders
- Turbo-Poster
- Posts: 917
- Joined: 2004-03-29 22:25:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Ja, precis - buren är standard i min bil. Eller var det inte så du menade?patand wrote:Men det är ju standard från fabrik på våra bilar...sweanders wrote:Jag har en bekant som fick bannor av bilprovningen då det var svårt att komma åt handbromsen med stängd dörr.

[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]
- Spetsat
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2004-10-30 17:39:31
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Tackar, fick lite mer kött på benen nu. Men är inte en porsche 944 (iaf turbo) reggad som två sittsig bil? Då behövs väl ingen fullständig registreringsbesiktning eller har jag fattat det fel?Dan Hovang wrote:Om du installerar bur räcker det med en begränsad registreringsbesiktning. Ändrar du antalet passagerare (vilket man ibland gör om man sätter i bur) så måste du göra en fullständig registreringsbesiktning.
Det går att rykte att Bilprovningen kan anmärka om du har burstag som sitter högt/ivägen i dörröppningarna. Men jag har inte träffat eller pratat direkt med någon som har råkat du för det.
Jag har helbur och 6p-bälte i min BMW (som är gatreggad) utan att den är klassad för tävling (än). Men du måste ha 3p-bältet kvar och får inte använda 4p/6p-bälte på gatan.
Om du vill förbättra sidokrockskyddet så installera den frivilliga bursträvan som går mellan främre bågarna (över förarens knän).
Kör en Volvo S60 2.5T
Ska/vill ha en Porsche 944 turbo/s2
www.944turbo.net - när bilen har kommit=)
Ska/vill ha en Porsche 944 turbo/s2
www.944turbo.net - när bilen har kommit=)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
En del är reggade med en passagerare, andra för tre. Så kolla vad som står i den aktuella bilens papper.Spetsat wrote:Tackar, fick lite mer kött på benen nu. Men är inte en porsche 944 (iaf turbo) reggad som två sittsig bil? Då behövs väl ingen fullständig registreringsbesiktning eller har jag fattat det fel?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Who is online
Users browsing this forum: No registered users