Coilovers 944
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Coilovers 944
Letar coilovers till min 944 med plåtbärarmar. Har nu hittat ett spax kit till rimliga pengar men blir inte klok på om dom passar mun bil. Står att dom passar 81-90
Men från sena -85 har dom ju alu bärarm.
Nu är frågan om det är några större svårigheter att modda dom bakre för att det ska funka, eller passar dom rakt av? Stötdämparna från nyare bilar passar ju, men är tveksam till om fjädern också får plats?
Fram har jag för mig att det bara är att borra om hålet till camberjusteringen sen passar det.
Vet att gaz har specade till bilen, men kan jag spara ett par tusen är det intressant.
Jag tänker att man kanske måste svets om fästena på torsionröret och flytta dom mer mot mitten?!
Har inte Eddie varvstop gjort någon liknande operation?
Men från sena -85 har dom ju alu bärarm.
Nu är frågan om det är några större svårigheter att modda dom bakre för att det ska funka, eller passar dom rakt av? Stötdämparna från nyare bilar passar ju, men är tveksam till om fjädern också får plats?
Fram har jag för mig att det bara är att borra om hålet till camberjusteringen sen passar det.
Vet att gaz har specade till bilen, men kan jag spara ett par tusen är det intressant.
Jag tänker att man kanske måste svets om fästena på torsionröret och flytta dom mer mot mitten?!
Har inte Eddie varvstop gjort någon liknande operation?
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Eddie Varvstopp
- Addict
- Posts: 1412
- Joined: 2004-03-29 17:06:51
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1984
- Location: Kävlinge
- Contact:
Re: Coilovers 944
Äh, jag har ju bara specialgrejjor på min. Om sakerna är anpassade för 944 så har jag svårt att se att du ska behöva mikla med övre fästet. Det har jag förstått vara samma utformning. Det du skulle kunna råka ut för är att länkarmen tar emot. Jag har flyttat upp min infästning lite och bankat lite på bärarmen så det skall bli lite mer utrymme. Men som sagt mina coils är inte modellanpassade alls så de kan vara något jag missar..
Tror jag skall ha lite mer i min tråd och annars har jag lite info på min blogg:
https://eddievarvstopp.wordpress.com/rasern/chassie-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror jag skall ha lite mer i min tråd och annars har jag lite info på min blogg:
https://eddievarvstopp.wordpress.com/rasern/chassie-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Coilovers 944
Det jag märkt är att dom nyare bilarnas bakre dämpare inte är lika breda i infästningen, men där har jag idag redan 2 brickor som tar upp det spelet.
Och främre tänkte jag lämna till mekanisk verkstad som fräser upp justethålet till cambern så jag är ganska säker på att det ska gå att få dit dom. Annars åker vinkelslip och svets fram
Och främre tänkte jag lämna till mekanisk verkstad som fräser upp justethålet till cambern så jag är ganska säker på att det ska gå att få dit dom. Annars åker vinkelslip och svets fram

Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Coilovers 944
PS.
Har ni någon rekommenderad hårdhet på fjädrarna bak om man kör utan stavar? Komfort är inte aktuellt, men vill gärna att fjädrarna just fjädrar
Har ni någon rekommenderad hårdhet på fjädrarna bak om man kör utan stavar? Komfort är inte aktuellt, men vill gärna att fjädrarna just fjädrar
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Coilovers 944
Är det ebay du kollar på?
spax har lite olika kit o 2 av dom har inte coilover bak utan bara fram.
T.ex säljer demontweaks på ebay o läser man dom som det står passar 81-90 så sänker dom inge bak då det inte är coilovers
http://www.ebay.co.uk/itm/Spax-RSX-Coil ... SwEetV-lt-" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom som har coilovers både fram o bak verkar börja från -86 och heter RSX118
http://www.spaxdirect.com/index.php?cPath=371_855_856" onclick="window.open(this.href);return false;
spax har lite olika kit o 2 av dom har inte coilover bak utan bara fram.
T.ex säljer demontweaks på ebay o läser man dom som det står passar 81-90 så sänker dom inge bak då det inte är coilovers
http://www.ebay.co.uk/itm/Spax-RSX-Coil ... SwEetV-lt-" onclick="window.open(this.href);return false;
Dom som har coilovers både fram o bak verkar börja från -86 och heter RSX118
http://www.spaxdirect.com/index.php?cPath=371_855_856" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Coilovers 944
Kolla båda kiten. Men såg i din länk att rsx118 var för bilar med stavar
känns dumt att behöva köpa nya fjädrar det första man gör.
Får väl spara till ett par gaz dom är gjorda efter bilen isr

Får väl spara till ett par gaz dom är gjorda efter bilen isr
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Coilovers 944
http://www.bilmodecenter.se/" onclick="window.open(this.href);return false; har ju 20% på H&R chassin, visst det blir dyrare än gaz men H&R är bättre grejer.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 95
- Joined: 2004-06-12 16:27:04
- Contact:
Re: Coilovers 944
körde med H/R kitet utan stavar och som har 150 N/mm bak och 70 N/mm fram. Tyckte bilen var mycket överstyrd och byte till 100 fjädrar fram gjorde balansen mycket bättre.
Detta blev ok på både bana och gata tycker jag.
944t med 255/40/17 runt om.
/ Håkan
Detta blev ok på både bana och gata tycker jag.
944t med 255/40/17 runt om.
/ Håkan
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1347
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Coilovers 944
Jag har kört med detta kit också på 924S. Hade ingen krängningshämmare bak, och 26,8 mm fram. Funkade bra - bilen var riktigt rolig att köra, dvs. lagom överstyrning. Körde med R888 205 fram och 225 bak.habeon wrote:körde med H/R kitet utan stavar och som har 150 N/mm bak och 70 N/mm fram. Tyckte bilen var mycket överstyrd och byte till 100 fjädrar fram gjorde balansen mycket bättre.
Detta blev ok på både bana och gata tycker jag.
944t med 255/40/17 runt om.
/ Håkan
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Coilovers 944
Nu har jag bestämt mig för coilovers från gaz, deras gold kit med justering.
Dom rekomenderade en fjäderhårdhet på 500lbs/ 90n/mm fram och 800lbs/ 145n/mm bak på en bil som väger stax under 1200kg och utan stavar.
Är detta något som funkar? Bilen går endast bana och rullar på toyo 888 17" 225 fram och 235 bak.
Sen är jag lite funderaam till om jag behöver bygga om infästningarna bak för att få dom på plats eller om dom passar direkt då det är en -85:a.
Sen undrar jag vad ni andra kör för bultar då stavarna är borta, gaz nämde något kit dom hade som var "hårdare" eftersom det blir större påfrestning på infästningarna.
Dom rekomenderade en fjäderhårdhet på 500lbs/ 90n/mm fram och 800lbs/ 145n/mm bak på en bil som väger stax under 1200kg och utan stavar.
Är detta något som funkar? Bilen går endast bana och rullar på toyo 888 17" 225 fram och 235 bak.
Sen är jag lite funderaam till om jag behöver bygga om infästningarna bak för att få dom på plats eller om dom passar direkt då det är en -85:a.
Sen undrar jag vad ni andra kör för bultar då stavarna är borta, gaz nämde något kit dom hade som var "hårdare" eftersom det blir större påfrestning på infästningarna.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Coilovers 944
800lbs är tydligen Max vad deras dämpare klarar bak enligt gaz. Så där finns inte mycket att ändra i.
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Coilovers 944
Källa på det?Jinnarp wrote:800lbs är tydligen Max vad deras dämpare klarar bak enligt gaz. Så där finns inte mycket att ändra i.
Vet dom som beställt hårdare fjädrar till sina GAZ-kit. Vilket också kommer behövas på en renodlad racebil.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Coilovers 944
Känns inte orimligt, jag körde med AVO förut och dom sade liknande.
Jag körde med fjädrar på gränsen och känner att dom inte alls var lika följsamma där som på klenare fjädrar.
Jag körde med fjädrar på gränsen och känner att dom inte alls var lika följsamma där som på klenare fjädrar.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Coilovers 944
11 jan. 2016 kl. 07:32 skrev Enquiries <enquiries@gazshocks.com>:
Alexander,
The kit you will need will be the Gaz Gold as this is the kit used by the Porsche club championship & the Boxter championship over here, it will be a 2 ½” coilover on the front & a 2 ¼” coilover on the rear & all four dampers will have adjustable bump & rebound damping that is adjusted at the same time from a single control on a fixed ratio. Springs on the front will be 500lbs & on the rear 800lbs, as you have removed the rear torsion bars have you purchased the special high tensile bolt kit that you need for the dampers. The Gaz gold kit will cost you £750.00 + carriage £35.00 + vat & current lead times are around 4 weeks. We can also supply you with a camber adjustable front top mount & these are £140.00 a pair + vat. If you wish to order the kit we will need your full address so we can put an order on the system then email across a proforma.
Regards,
Mark
12 jan. 2016 kl. 13:44 skrev Enquiries <enquiries@gazshocks.com>:
Alex,
On the front we can supply harder springs but the rears are towards the limit of the damping adjustment.
Regards,
Mark
Alexander,
The kit you will need will be the Gaz Gold as this is the kit used by the Porsche club championship & the Boxter championship over here, it will be a 2 ½” coilover on the front & a 2 ¼” coilover on the rear & all four dampers will have adjustable bump & rebound damping that is adjusted at the same time from a single control on a fixed ratio. Springs on the front will be 500lbs & on the rear 800lbs, as you have removed the rear torsion bars have you purchased the special high tensile bolt kit that you need for the dampers. The Gaz gold kit will cost you £750.00 + carriage £35.00 + vat & current lead times are around 4 weeks. We can also supply you with a camber adjustable front top mount & these are £140.00 a pair + vat. If you wish to order the kit we will need your full address so we can put an order on the system then email across a proforma.
Regards,
Mark
12 jan. 2016 kl. 13:44 skrev Enquiries <enquiries@gazshocks.com>:
Alex,
On the front we can supply harder springs but the rears are towards the limit of the damping adjustment.
Regards,
Mark
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
- Jinnarp
- Turbo-Poster
- Posts: 477
- Joined: 2013-08-23 15:19:09
- Bilmodell: N/A 944
- Årsmodell: 1985
- Location: Furulund
- Contact:
Coilovers 944
Däremot så påstår dom att övre infästningen i chassit skiljer mellan -85:a och senare. Dom påstår att det inte räcker att byta till nyare bärarmarna och trailingarmarna.
Detta tycker jag verkar konstigt, för vad jag kan se är övre infästningarna likadana.
Någon som har 100 koll på detta?
Detta tycker jag verkar konstigt, för vad jag kan se är övre infästningarna likadana.
Någon som har 100 koll på detta?
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users