Trasig Växellådsplugg

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Trasig Växellådsplugg

#1 Post by Indischrot »

Tänkte att jag skulle byta växellådsoljan till ny fin RedLine.
Började med att lirka lite på pluggarna, den undre lossade lätt men
den övre satt stenhårt och var dessutom lite sliten....nu är den "mycket sliten"
och jag tänkte om det är någon som har lite bra tips på hur man får ut den??

Jag har nya pluggar så den får mycket gärna gå sönder.
Vågar man borra ut den, eller kommer några spån i lådan bli dyrt eller följer dom med den gamla oljan ut??

För er som inte vet så är det en 17mm insex.
PCS#8968

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

När nått sitter fast tänker jag ofta värme. Värme brukar knäcka rost och oxid. Jag skulle nog börja med att försöka värma pluggen lite med gasol eller nått och om inte det hjälper svetsa fast nått på pluggen så man får bättre grepp. Båda metoderna är inte riskfria så jag frånsäger mig allt ansvar... men ofta funkar det utmärkt och sparar massor med tid.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Anton N
Turbo-Poster
Posts: 586
Joined: 2004-05-14 16:47:56
Bilmodell: MX-5
Årsmodell: 1992
Location: Halmstad
Contact:

#3 Post by Anton N »

Min brorsa hade samma problem med sin riskokakare (Miata) och han löste det med en rostlösare från CRC tror jag de heter. Den kyler visst ner den rostiga bulten och får rostlösaren att tränga in i de små sprickor som uppstår, sedan är det, förhoppningsvis, bara att dra loss bulten.
Anton Nidsjö.
Mazda Mx-5 -92 med raceprepp
PCS#10373B

Tidigare:
Porsche 944 -86
Porsche 944 -88
Porsche 944 -83
Porsche 924 -79

User avatar
944_968CS
S2-Poster
Posts: 206
Joined: 2004-04-01 08:09:23
Contact:

#4 Post by 944_968CS »

Vågar ni verkligen värma på växellådan. Den är väl av aluminium, smälter direkt har jag för mig.
/Bosse

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Visst smälter alu lätt men lite kan man elda på innan det ger sig, jag skulle dock ta det lite lungt med gassvets då den är ruskigt varm. Ofta behövs det inte så våldsam upphettning för att få oxiden att spricka. Att svetsa fast en mutter eller nått på stålskruv som sitter fast i alu har funkat bra för mig utan att smälta alu-biten. (med mig-svetsen då)

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Indischrot
Turbo-Poster
Posts: 491
Joined: 2004-03-30 09:30:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Indischrot »

Tack för alla tips!
Det löste sig tillslut. Receptet var följande:
  • 1 st 17mm fast nyckel
    1 st 17mm insexhylsa
    1 st handsvets
    ståltråd
    buntband
    STOR slägga
Värmde bulten och runt om. Bosse jag tror inte det är någon fara, det krävs att man eldar bra länge
innan hela lådan full med olja når upp till sådana temperaturer, i alla fall med handsvets som ger 1300 grader.
Vågar inte uttala mig om en riktig gassvets, tråkigt om man smälter ner växellådan :wink:
Sedan spänner man fast hylsan så att den inte kan röra sig åt något håll, bara snurra.
Trä på nyckeln så den pekar rakt ner. Ta släggan och dra till utav bara h*****.
Lossnade tillslut utan att bli helt sönderdragen. Tur att jag har extra pluggar.

Ska bli skönt med lite RedLine i lådan. Rena mirakelmedlet det där :d=:
PCS#8968

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users