Laddspänning över batteriet

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
xcrules
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2013-05-31 20:52:27
Telefon: 0734460118
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Laddspänning över batteriet

#1 Post by xcrules »

Hej,
Bil: 944 S2 -89. Det verkar som om min generator inte riktigt hålla batteriet laddat. Jag har en laddspänning på ca 13,6 V över batteripolerna och jag skulle gärna vilja ha 14,5 V eller mer för att få så bra ljus som möjligt. Vad ska en fräsch generator lämna och vad är felet (normalt) om den inte gör det?

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Laddspänning över batteriet

#2 Post by Johnny »

Hej,
Ja 13,6 volt är i minsta laget. Är generator och kablage i ordning så kan det mycket väl vara att ditt batteri börjar bli dåligt. Men be någon verkstad att prova ditt batteri om du är osäker. Ett batteris livslängd är knappt 5 år så efter den tiden är det ingen lyx att köpa nytt.

xcrules
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2013-05-31 20:52:27
Telefon: 0734460118
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Laddspänning över batteriet

#3 Post by xcrules »

Jag har testat batteriet och det är i bra skick men dåligt laddat. Jag vet inte om generatorn är OK, det är inte testat (än).

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Laddspänning över batteriet

#4 Post by QV_ »

Laddspänningen varierar med temperaturen.

När det är kallt ute så får du 14,5 volt. På sommaren har man 13,5 volt.
Det är för att batteriet inte skall överladdas som spänningen varieras.

/Jan

PCU944
S-Poster
Posts: 98
Joined: 2013-05-09 13:00:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Laddspänning över batteriet

#5 Post by PCU944 »

En bra ctek-laddare har ett rekondprogram som kan göra att ditt batteri får nytt liv. Jag provat på både bil och mc och upplever att det fungerar bra. Har du inte en ctek-laddare är det en god investering då den inte kostar allt för mycket.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Laddspänning över batteriet

#6 Post by QV_ »

en bra laddare är värt pengarna och förlänger livet på batterina.
Har dock batteriet blivit kasst så förblir kasst, inga undermedel hjälper mot detta.

Har provat lite varianter men inget som höjer syrahalten i batteriet "under tid"
En bra laddare får in mera kräm så syrahalten åker upp. Dock så är självurladdningen rätt stor på ett kasst batteri så brukar man fordonet var dag så förlänger man plågan något innan man ändock måste köpa nytt.

/Jan

xcrules
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2013-05-31 20:52:27
Telefon: 0734460118
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Laddspänning över batteriet

#7 Post by xcrules »

Tack för svar och tips. Det är hyfsat kallt ute, i alla fall någon minusgrad, så jag tycker att jag borde ha mer kräm i laddningen. Jag har en ctek-laddare med rekond så jag har kört batteriet med den. Mitt batteri är nog helt OK, det jag undrar över är generatorns skick. Kan man tro att det är dags att byta laddningsregulator och kol? Eller är det helt normalt med 13,6 V? Jag har jämfört med nyare bilar och de har högre spänning under likvärdiga förhållanden.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Laddspänning över batteriet

#8 Post by Mattias 924 »

När kalibrerade du din voltmeter senast?
Är du säker på att den visar rätt?
"patand" skrev:
Om inget strular...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Laddspänning över batteriet

#9 Post by QV_ »

en grov snabbtest man kan göra med de riktigt billiga voltmätare är att mäta batteriet "rätt och fel"

Mina billiga voltmätare visar inte samma negativa spänning som den positiva.

Alltså +14 volt och -13 volt mätt på samma batteri vid samma tillfälle med samma instrument.

/Jan

Bara för att det visar samma betyder inte att det är rätt. Men visar de olika vet man att det är skit.

xcrules
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2013-05-31 20:52:27
Telefon: 0734460118
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Laddspänning över batteriet

#10 Post by xcrules »

Min voltmeter är helt ny och inköpt på Elfa. Det är ingen Fluke men inte heller den billigaste man kan hitta. Jag har mätt vid ett och samma tillfälle en skillnad på 0,6-0,7 V mellan min bil och en nyare Passat. Om den visar exakt rätt är mindre intressant, det intressanta är att det var lägre på min bil. Nu till frågan igen: kan man räkna med att med en ny laddregulator uppnå en högre laddspänning med min bil, eller är den designad för 13,6 V (okalibrerat, medges...:-))

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Laddspänning över batteriet

#11 Post by 944_Driver »

Kolla så det inte finns en massa spänningsfall på vägen till batteriet från generatorn. Dåliga anslutningar m.m. Är det okay så byt regulatorn för att testa om det hjälper, rätt så enkelt och billigt.

// Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Laddspänning över batteriet

#12 Post by QV_ »

Om vi går ifrån att generatorerna laddningsregulatorer hade samma temperatur så finns det en skillnad.
Om din bil var varm och den andra kall så din test inget värd.... eftersom spänningen ändras med temperaturen.

Eftersom du verkar mycket intresserad av maximal spänning till lamporna så mät upp tiondelarna du har i spänningsförlust till lamporna med bilens originalssytem.

För att bli av med dessa förluster så monterar man ett reläkitt som matar lamporna direkt från batteriet.

Normalt rekommenderar jag 2,5mm2 till matning men i ditt fall så ta 6mm2

Vill du ändock ha högre spänning till batteriet så gäller fäljande.

Kolla din referensbils spänning vid generatorn, inte vid batteriet. Om du kollar kollar vid generatorn så slipper du ta hänsyn till spänningsfallet på kablaget mellan generator och batteri.

Se till att bägge bilarna är lika kalla. Det är lättare att ha en "lika kall bil" jämfört med att få en "lika varma bil".
Detta är alltså viktigt eftersom generatorn justerar utspänningen efter sin temperatur. Vi har ju ingen lust att jag spöken som inte finns , eller hur!

Om du finner att din generator har lägre spänning så är det bara att köpa ett gäng laddningsregulatorer och börja byta.

Lycka till

/Janne

xcrules
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2013-05-31 20:52:27
Telefon: 0734460118
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Laddspänning över batteriet

#13 Post by xcrules »

Tack Janne m.fl. för att ni engagerar er. Jag är som sagt intresserad av bra ljus, eftersom jag bor i Norrland och kör bilen på vintern. Tanken är att reläa upp lyset och mata lamporna med högsta tänkbara spänning, eftersom effekten är proportionell mot spänningen i kvadrat enligt gubben Ohm. Men då vill jag ha så bra förutsättningar som möjligt, dvs en generator som lämnar det den ska och gärna lite extra. Jag har mätt min bil mot en annan under exakt likadana förhållanden med samma instrument vid samma tillfälle. Det finns säkert flera felkällor men jag tror att vi kan släppa dem nu och återvända till kärnfrågan: vad ska en frisk 944-generator lämna för laddspänning vid normal drifttemperatur (låt oss säga 20 grader)?

BTW, jag har mellan 0,5-0,9 V i spänningsfall ut till lamporna. En ökning från 12,7 V till 14,5 V ger en effektökning med ca 30 %. Allt blir inte till extra ljusflöde, men effekten är klart märkbar...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Laddspänning över batteriet

#14 Post by patand »

xcrules wrote:effekten är proportionell mot spänningen i kvadrat enligt gubben Ohm.
Slänger in en liten brasklapp här:

Nej det är den inte. Effekten är lika med spänningen gånger strömmen enligt fabror Ohm. :) Alltså om strömmen är konstant så ökar effekten proportioneligt med spänningen, inte i kvadrat.

P = U x I

Dock vid konstant motstånd (som i glödlampan i detta fallet) så öker också strömmen när spänningen ökar och då blir resultatet att effekten ökar i kvadrat mot spänningen. Detta eftersom strömmen är ett reslutat av spänningen dividerat med motståndet.

I = U/R ->

P = U x I = U x U / R

:)

Det löser iof inte heller fråga om vad en frisk 944-generator ska lämna... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Laddspänning över batteriet

#15 Post by Mattias 924 »

patand wrote:Det löser iof inte heller fråga om vad en frisk 944-generator ska lämna... :oops:
Den ska, som alla andra generatorer för laddning av 12V bly-syra ackumulatorer i fordon lämna, 13,2 - 14,4V. Ju kallare desto högre spänning, Men jag är rätt säker på att en gammal bilgenerator inte har någon temperaturkompensation.

Över 14,4 börjar det försvinna vatten ur batteriet.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users