Missljud transaxeln efter kopplingsbyte

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
björnsson
NA-Poster
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986

Missljud transaxeln efter kopplingsbyte

#1 Post by björnsson »

Hej Mikael heter jag och jag är ny här och nybliven porsche ägare.

Köpte i sommar en porsche 944 N/A -86 som gummipucken på kopplingslamellen var kass på. Har nu bytt hela kopplingskittet, alltså tryckplatta lamell och uttrampningslager. Bytte även växellådsolja växelspakskorset.

Nu efter att jag kört 5 mil sen kopplingsbytet började det låta mycket ifrån transaxeln. Det låter när transaxeln snurrar. så det låter när man står stilla och inte har någon växel i, och även när man kör. har läst att det kan vara lager i transaxeln mm som är dåliga, men det lät inte innan jag bytte kopplingen så det känns ju som att jag har gjort något fel i samband med kopplings bytet. Sen låter det inte lika mycket, nästan inget märkbart alls när bilen stått en natt, utan det blir märkbart efter en mil typ.

Va tror ni att det kan vara?

Tacksam för alla svar och tips om trådar med liknande problem.

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar

Sv: Missljud transaxeln efter kopplingsbyte

#2 Post by Erol »

Efter en mil har fettet i lagren blivit varmt och där med tunnare, vilket i sin tur ger mer spel i lagren. Detta resulterar i mer oväsen.

Förmodligen har du fått in smuts i transaxelröret eller så har du bara haft otur att det sammanfaller med kopplingsbytet.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

björnsson
NA-Poster

Re: Missljud transaxeln efter kopplingsbyte

#3 Post by björnsson »

Hej igen tack för ditt svar!

är det väldigt dumt att köra med dåliga lager i transaxeln?

Jag och en kompis försökte lokalisera vart ljudet kommer mer exakt och det låter faktiskt mest ifrån växellådan. det kan inte bero på växellådsoljan då? hällde i 2 liter "trans castrol syntrans multivehicle" olja ifrån mekonomen. Det kanske var något tjockare i innan det vet jag ju inte. det kanske var Redline 75w90ns olja i och det ska ju vara bra om man har en sliten låda har jag läst.

forum/viewtopic.php?f=9&t=6320&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#4 Post by Mattias 924 »

Tror nog att du kan släppa oljespåret. Inte ens med lidls frityrolja havererar en växellåda på fem mil om den inte var "på gång" redan innan.
"patand" skrev:
Om inget strular...

björnsson
NA-Poster

#5 Post by björnsson »

Det jag tänkte med växellådsoljan var att jag läst att man kan välja en mer trögflytande olja i en växellåda som börjar bli sliten. Så tanken var att när ja bytte till en tunnare olja börja det låta?

mojo158
Turbo-Poster
Bilmodell: porsche 944s

#6 Post by mojo158 »

Enligt tidigare ägare kunde oljud från transaxellagren höras i min bil men det var inget som jag kunde höra. I samband med att pucken gick sönder och byttes dök dock oljudet upp i min bil mycket tydligt. Min tolkning har varit att när pucken gick sönder eller när jag körde hem med skadad puck så blev det stor påfrestning på lagren. Detta åtgärdades på verkstad (Peter Lindvall) så jag tror inte att skadan uppstod vid reparationen. Det lär inte vara skadligt att köra med dessa lager när de låter men det är inget jag kan gå ed på.

/Staffan

Post Reply