Oljeläckage

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Sven
S-Poster
Posts: 64
Joined: 2006-02-19 14:51:47
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Oljeläckage

#1 Post by Sven »

När jag startade upp bilen för att ta den till arbete i morse så började det lukta varm olja. Öppnade motorhuven och kunde konstatera att det helt plötsligt börjat läcka olja i bakkant av ventilkåpan, bara att rulla in den igen :( . Väl hemkommen från arbetet så började jag att känna på skruvarna till ventilkåpan det gick att dra dem ca.45 grader utan större besvär.

Kan det ha varit så enkelt att det var lösa skruvar?
Eller är vevhusventilationen igensatt? Finns här någon som har ett kopplingsschema eller en bild över hur dessa slangar är kopplade?
Eller kan det vara så illa att motorn inte tål Castrol TWS 10w-60?
Kombo av alla dessa?
Annat?
Packningen är 11 år/2000 mil gammal (inte efterdragen sedan jag monterade den).
Alla idéer/synpunkter mottages tacksamt.
Mvh Sven

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Oljeläckage

#2 Post by Petrus »

Oj, inte en rolig överraskning!
Jag är inte någon mästare på motorer men att oljan 10w-60 skulle vara källan till problemet kan jag inte tro. Däremot lösa skruvar låter ju som en trolig orsak.. Du lär få mera kvalificerade kommentarer från dom kunniga strax...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Oljeläckage

#3 Post by patand »

Om du startar bilen och det är tätt efter att du dragit åt skruvarna så är det det som var felet. :-) Det är väl bara att prova?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Sven
S-Poster
Posts: 64
Joined: 2006-02-19 14:51:47
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Re: Oljeläckage

#4 Post by Sven »

Tanken har slagit mig, men om det är vevhusventilationen kanske jag ”skjuter” något annat. :?
Jag ska gå ut och göra rent motorn och fundera över om jag törs.
Med vänlig hälsning Sven

Sven
S-Poster
Posts: 64
Joined: 2006-02-19 14:51:47
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Re: Oljeläckage

#5 Post by Sven »

Petrus wrote:Oj, inte en rolig överraskning!
Jag är inte någon mästare på motorer men att oljan 10w-60 skulle vara källan till problemet kan jag inte tro. Däremot lösa skruvar låter ju som en trolig orsak.. Du lär få mera kvalificerade kommentarer från dom kunniga strax...
Jag håller med om att det låter märkligt, men jag hittade detta på nätet:"A few years ago, Porsche retrospectively re-specified their recommended oil for all Porsche models, even historically, which means that engines designed to run a 10w40, a 15w50 or even a 20w50 oil are recommended to be run on 5w40's as stocked by UK main dealers... As soon as they did this, we noticed a drastic increase in main dealer serviced cars coming to us with oil leaks and blue smoke issues, which in most cases was cured by switching the oil back to a 10w40 or 15w50 oil."
Om det nu stämmer....
Med vänlig hälsning Sven

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Oljeläckage

#6 Post by DLS »

lösa skruvar eller mest troligt dålig korkpackning i bakkant säger jag.
Packningen är känd för att ge upp.
Men är det ventilkåps packningen så borde det sluta läcka nu när du efterdragit kåpan.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Sven
S-Poster
Posts: 64
Joined: 2006-02-19 14:51:47
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Re: Oljeläckage

#7 Post by Sven »

Upptäckte att en vacumslang hade lossnat, kan det ha något med oljeläckaget att göra?
Någon som vet vad denna slang har för funktion?
Mvh Sven
slang.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Sven
S-Poster
Posts: 64
Joined: 2006-02-19 14:51:47
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Re: Oljeläckage

#8 Post by Sven »

FIXAT!
Efterdrog skruvarna och bytte olja. Ur med 10w 60 junket (efter 10 mil) och i med 5w 40.
Oljetrycket med 10w 60 och varm motor (olje temp 80 grader C) vid 6000 rpm över 7bar (vet inte hur mycket mer). Tydligen tålde inte min motor det.
/Sven

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Oljeläckage

#9 Post by Maxx »

Inte för att jag är någon expert men kan verkligen varm olja vara "för tjock" och orsaka för högt oljetryck? Jag tycker det låter märkligt.

Är du helt säker på att du inte har mekaniska problem som är orsaken? Eller att det helt enkelt läckte enbart på grund av skruvarna inte var åtdragna?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Sven
S-Poster
Posts: 64
Joined: 2006-02-19 14:51:47
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Re: Oljeläckage

#10 Post by Sven »

Hej
Nja mitt resonemang kanske inte är helt korrekt, men 10w 60 har högre viskositet vid 100 grader än 10w 30. Addera det högre flödet av olja i systemet och har man då inte dragit åt skruvarna får man ett kvitto på det. Jag tänker inte prova den igen, gav bort mitt lager till en kompis som kör BMW.
Mvh Sven

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: Oljeläckage

#11 Post by bergodalvana »

Jag själv kör med 10-60 och har mellan 3-5 bar i oljetryck, tycker 7 låter lite mycket på varm olja.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Sven
S-Poster
Posts: 64
Joined: 2006-02-19 14:51:47
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Re: Oljeläckage

#12 Post by Sven »

Det jag gjorde var att ansluta en annan oljetryckmätare och givare än de som sitter i brädan (nej den var inte kalibrerad). Detta var ett högst ovetenskapligtexperiment. Men nu vet ja att min oljepump fungerar.
Resultat:
Kallmotor 5.9 bar tomgång
Varm motor 4,2 tomgång
Varm motor vid 6000 rpm över 7bar

Vi får se om jag orkar göra om detta test med 5w 40 oljan. Det vore intressant att se hur stor differansen är.
Troligen uppstod läckaget tillföljd av att skruvarna inte var korrekt dragna, men jag hade inget läckage innan jag bytte till 10w 60 så därför bytte jag tillbaks till 5w 40.
Mvh
Sven

User avatar
Petrus
Addict
Posts: 2036
Joined: 2006-02-20 12:51:52
Telefon: 0701422302
Bilmodell: Porsche 951
Årsmodell: 1987
Location: Stockholm
Contact:

Re: Oljeläckage

#13 Post by Petrus »

Hej,

Nu tar jag ett litet sidospår... Min oljetrycksmätare har alltid skrapat på taket. Ibland vid tomgång efter att oljan är uppe på arbetstemperatur kan nålen köra en kort lap-dance men annars pikar den ständigt. Tydligen vanligt problem.
Fundera på att koppla in en "extern" oljetrycksmätare. Någon här som vet om det är ett mäktigt uppdrag eller är det lika simplet som att koppla ditt en extra laddtrycksmätare?

User avatar
jockes
Carrera-Poster
Posts: 381
Joined: 2007-10-01 14:27:03
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1987
Location: Norrköping
Contact:

Re: Oljeläckage

#14 Post by jockes »

Sven wrote:Upptäckte att en vacumslang hade lossnat, kan det ha något med oljeläckaget att göra?
Någon som vet vad denna slang har för funktion?
Mvh Sven
slang.jpg
Det där är en "thermo vacuum valve" som öppnar och stänger beroende på motorns temperatur. Om en av slangarna hoppat av så har du en vakuumläcka. Detta har dock inget med oljeläckaget att göra. Det ena örat går till "fuel vapor purge valve" och det andra går till undersidan av gasspjället. Ursäkta svengelskan.
Min biltråd
PCS 14631

KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav :wink: , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.

Sven
S-Poster
Posts: 64
Joined: 2006-02-19 14:51:47
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Södertälje
Contact:

Re: Oljeläckage

#15 Post by Sven »

Toppen tack. Jag får gå ut och börja byta slangar. De har nog gjort sitt.
Tack
Mvh Sven

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users