944 Turbo -89 "Oxblodet"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Stålknappen
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2013-05-12 11:16:03
Telefon: 0737740089
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Sthlm
Contact:

944 Turbo -89 "Oxblodet"

#1 Post by Stålknappen »

Hej tänkte göra en liten tråd för att visa lite vad jag använder bilen till och vad pysslar med på den för att sätta lite egen prägel på den.
Bilen är en välvårdad kärra som köptes av en kille i Trosa i Maj med cirka 10800 mil på mätaren. Den såldes som en Turbo S vilket jag varken håller fast vid eller nekar, den har alla options jag kan läsa till mig att en S ska ha men det som talar emot e färgen och framför allt årsmodellen. Men det är inget jag betalade extra för ändå så, men vore kul om någon kunde hjälpa mig att bena ut detta frågetecken :)

Image
Precis efter provkörningen och köpet

Image

Köpte mig ett par fälgar av min morbror nästan direkt.Och har hunnit skydda mina främre dimljus med lite strålkastarfilm, både för utseende och funktion.

Image

Image
Hoppade dit ett par stora bromsok och 350mm skivor fram

Image

Där jag står idag, med läckande vattenpump på pelarlyften :cry: Nya grejer på väg hem åtminstonde som tur är :#pray:

På återsende :)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

944 Turbo -89 "Oxblodet"

#2 Post by Maxx »

I princip fick 944 turbo (250 hk) från -89 och framåt samma spec som 944 turbo S -88. Många kallar felaktigt alla 944 turbo med 250 hk för "944 turbo S".
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 Turbo -89 "Oxblodet"

#3 Post by Erol »

DIFFERENCE BETWEEN (turbo)= 220 hp up to 1988 (turbo S)=250 hp 1988, turbo 89-91 wrote:
Engine:
TS has larger turbine blade and higher a/r ratio, same compressor blade and more boost (T= k26/6, TS= k26/8 )
TS has different computer In addition to changing the turbocharger a different DME (Digital Motor Electronics) control unit is used with different fuel and ignition curve families. A different knock and charge pressure control unit KLR is also used to increase the boost to 1.82 bar absolute (11.89 psi boost) an increase of 0.07 bar from the 1.75 bar absolute (10.88 psi boost) of the T
TS has 250 vs 220 hp for T and higher torque for TS
TS has baffled oil pan and extended oil pick-up (this was an upgrade on T and TS from late 87)

Suspension:
TS has koni adjustable shocks and sport suspension with larger sway bars and etc
TS has adjustable spring perches,
TS has body structure strengthening brackets,
TS has stiffer bushings in suspension parts,
TS has higher rate springs(190lb/in TS front vs 160lb/in T front)

Brakes and Wheels:
TS has larger stock tires and wheels
TS has huge brakes (big blacks)
TS has club sport wheels
TS has ABS standard,

Drive Train:
TS has transaxle cooler- this is not peculiar to TS as there were coolers in other years
TS has limited slip differential with thicker plates,
TS has hardened 1st and 2nd gears and hardened transaxle shafts

Other Stuff:
TS has 10 speaker stereo
TS has split-back rear seats
TS rear track is 1" wider
Har markerat några saker som skall vara standard på en Turbo S, dessutom skall skärmkanterna vara "rullade" från fabrik, pga. de "större" hjulen. Turbo S tillverkades endast under -88, dock så kan det varit en bil som blivit såld och registrerad efter årsskiftet och där med blivit reggad som en -89:a

Men det enklaste sättet är ju att kolla option koden i bagaget, där ser du vad bilen hade för utrustning från fabrik t.ex. M220 för lamelldiff och M030 för bromsar och chassi. Där bör du även finna M758 - SPECIAL MODEL 944 TURBO S 1988.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Stålknappen
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2013-05-12 11:16:03
Telefon: 0737740089
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Sthlm
Contact:

Re: 944 Turbo -89 "Oxblodet"

#4 Post by Stålknappen »

Tack för svaren, detta vart genast intressant! Baksätets rygg är delat, och det satt dom smidda eloxerade D90 där ekrarna gick hela vägen ut plant utan fälgbana som dom jag sett och som satt orginal på min gamla S2a.

Fick min vattenpump idag också så det blir raka vägen till garaget och ta listan och börja kolla alla markerade punkter :) Tyvärr e Optionlappen borta i bak, troligen pga en bakdelsreparation nån gång i tiden. Kommer med en liten uppdatering senare om vad kvällen har erbjudit för kul.

MVH Mattias

Jan-Erik
S-Poster
Posts: 155
Joined: 2006-03-31 09:26:29
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Löddeköpinge
Contact:

Re: 944 Turbo -89 "Oxblodet"

#5 Post by Jan-Erik »

Hej,

Om jag inte minns helt galet togs den bilen du har ut som demobil i Malmö, skadan bak oraskades av en "kund" när bilen var utlånad till Porsche i Helsningborg (Strandell på den tiden) där den lagades också. Har för mig att du kan se att en av baksärmarna är bytt. Tyvärr kommer jag intehåg vilken. Har även för mig att PSE lanserade sina demobilar-89 i just den färgen. Den bilen som du har har ett lågt chassienummer så det borde sitta luftkanaler till kylningen för frambromsarna samt kylning av handskfacket. Dessa optioner var std på tidiga -89 men försvann sedan. Framoken har även de en annan gummitätning runt kolvarna än senare -89.

Hälsa din farsgubbe!

Mvh
Jan-Erik

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 944 Turbo -89 "Oxblodet"

#6 Post by emm »

Jan-Erik wrote:Hej,

Om jag inte minns helt galet togs den bilen du har ut som demobil i Malmö, skadan bak oraskades av en "kund" när bilen var utlånad till Porsche i Helsningborg (Strandell på den tiden) där den lagades också. Har för mig att du kan se att en av baksärmarna är bytt. Tyvärr kommer jag intehåg vilken. Har även för mig att PSE lanserade sina demobilar-89 i just den färgen. Den bilen som du har har ett lågt chassienummer så det borde sitta luftkanaler till kylningen för frambromsarna samt kylning av handskfacket. Dessa optioner var std på tidiga -89 men försvann sedan. Framoken har även de en annan gummitätning runt kolvarna än senare -89.

Hälsa din farsgubbe!

Mvh
Jan-Erik
Jisses, vilken kunskap du besitter... hatten av!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Stålknappen
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2013-05-12 11:16:03
Telefon: 0737740089
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Sthlm
Contact:

Re: 944 Turbo -89 "Oxblodet"

#7 Post by Stålknappen »

Jan-Erik wrote:Hej,

Om jag inte minns helt galet togs den bilen du har ut som demobil i Malmö, skadan bak oraskades av en "kund" när bilen var utlånad till Porsche i Helsningborg (Strandell på den tiden) där den lagades också. Har för mig att du kan se att en av baksärmarna är bytt. Tyvärr kommer jag intehåg vilken. Har även för mig att PSE lanserade sina demobilar-89 i just den färgen. Den bilen som du har har ett lågt chassienummer så det borde sitta luftkanaler till kylningen för frambromsarna samt kylning av handskfacket. Dessa optioner var std på tidiga -89 men försvann sedan. Framoken har även de en annan gummitätning runt kolvarna än senare -89.

Hälsa din farsgubbe!

Mvh
Jan-Erik

Ja herregud vilket minne men roligt att höra lite historia ändå även fast det är lite negativt, därimot e lagningen utförd riktigt bra isåfall. Bilen e reggad 1988-10-19, så måste vara en riktigt tidig 89a :) Självklart skall jag hälsa Gubben!

Vart lite mekande igår också och förväntar mig provstart idag.

Image
Vattenpump på plats.

Image

det fanns roligheter under plastplupparna, ska prova lite vid nästa bantillfälle.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#8 Post by claves »

Ställ rebound 70% fram och 50% bak. ;) /C

User avatar
Stålknappen
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2013-05-12 11:16:03
Telefon: 0737740089
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Sthlm
Contact:

Re:

#9 Post by Stålknappen »

claves wrote:Ställ rebound 70% fram och 50% bak. ;) /C
Aa ska prova lite å se hur den beter sig, men den är ju tokmjuk på bana :lol: Hur ställer jag om på dämparna bak? har inte kikat så mycket där?

Nu går bilen och är helt torr, inget mer vatten på parkeringen. Jag har även bytt baksätet mot ett i svart tyg med porsche text för att matcha dom svarta sparcostolarna ifram. Den har blivit lite dekaltrimmad också :mrgreen:

Image

Mvh

martenheller
Turbo-Poster
Posts: 681
Joined: 2012-10-13 14:25:58
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1986
Location: Kinnekulle
Contact:

Re: 944 Turbo -89 "Oxblodet"

#10 Post by martenheller »

Snyggt med dekalen!
Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Re:

#11 Post by Erol »

Stålknappen wrote:Hur ställer jag om på dämparna bak? har inte kikat så mycket där?
Demontera dämparna, tryck ihop dessa i botten och vrid.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Stålknappen
NA-Poster
Posts: 23
Joined: 2013-05-12 11:16:03
Telefon: 0737740089
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Sthlm
Contact:

Re: 944 Turbo -89 "Oxblodet"

#12 Post by Stålknappen »

Hej igen, och tack för tipsen med dämparna!
Kvällen har bjudit på 10 härliga mil runt haninge och slingerbulten hem förbi rosenhillcafét. Motorn går som en dröm nu efter ett byte av en sprucken vevhusslang. Och bromsarna räcker till så det blir över :D

Stannade en stund runt grödinge och tog en bild på mina älsklingar, snacka om kvalitétstid en solig onsdagskväll :)


Image

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users