Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

924/928/944/968
Message
Author
Porsche4meSoon
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2013-07-07 15:25:56
Bilmodell: Har ännu ingen porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#1 Post by Porsche4meSoon »

Funderar bara en vanlig dödlig som mig?Jag är ingen racerförare :P men gillar när det går fort(ibland)Så räcker det med en orginal 944:a med 163 hk/190hk ?Ja ni som kört dessa sedan en 944 turbo.. skulle vara trevligt att få lite mera kött på bena!

Sedan porsche 968 med 239 hk hur går dessa?Mera åt comfort el styvare en 944:a mera fartglada?

Tack så länge!

Mvh /Porsche4meSoon :#944burn:

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3890
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#2 Post by [Bobo] »

Första och bästa tipset är att åka iväg och provköra dom olika modellerna...
Det är alltid svårt att beskriva på ett begripligt sätt vad som skiljer i känslan. :?

Jag har ingen erfarenhet av turbo (annat än som passagerare), men det skiljer en hel del mellan 944, S2 och 968...
Vad gäller hur fort det går har det visat sig gång på gång att det inte har så mycket med hästkrafter att göra, utan mer hur pass skicklig du är bakom ratten.
Patand är snabbare runt Sviestadbanan i sin 931:a (171hk?!) än min polare är i sin M3:a med dubbla antalet hästar, dubbelkopplingslåda och paddlar på ratten...

Har inte riktigt koll på vad du tänkt använda bilen till, men om du aldrig kört en Porsche förut, så kommer du antagligen trivas bra i en vanlig 944. Efter något år eller två kanske du vill ha mer... :wink:

Om du tänker ägna dig åt den ädla trimkonsten är turbo det enda alternativet. Och då menar jag alltså att du måste utgå ifrån en turbo...
Det finns ingen anledning att köpa en "vanlig" och försöka få den att gå fortare genom att trimma. Då är det istället vikten och väghållningen som gör skilnaden om man vill åka fort...

Som sagt, det bästa sättet att bilda sig en uppfattning är att prova själv. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#3 Post by Maxx »

Då du säkert är van vid Saabs turbomotorer och vill kunna accelerera ifrån allt och alla på motorvägen så kommer du bli besviken på en 944. Har den dessutom utslitna dämpare kommer du inte att tycka att väghållningen är mycket att ha.

Vill du ha en kompetent bil med bra till extremt bra väghållningen men som knappt accelererar som en modern GTi-bil, köp en 944. Om man tar den för vad den är så är det en riktigt kul bil!

Vill du ha en bil med en motor som är stark i från botten, som lämpar sig för t.ex. slalomkörning, köp en 944 S2.
Vill du ha acceleration (tillsammans med väghållning), köp en 944 turbo. Lättare att trimma om du är lagd åt det hållet.
En 968 är en trimmad 944 S2 med många små förbättringar här och var, och är lite mer klassisk Porsche i utseendet men i grunden är det en 944 (bara yttre karossplåtarna som är nya).
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Porsche4meSoon
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2013-07-07 15:25:56
Bilmodell: Har ännu ingen porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#4 Post by Porsche4meSoon »

[Bobo] wrote:Första och bästa tipset är att åka iväg och provköra dom olika modellerna...
Det är alltid svårt att beskriva på ett begripligt sätt vad som skiljer i känslan. :?

Jag har ingen erfarenhet av turbo (annat än som passagerare), men det skiljer en hel del mellan 944, S2 och 968...
Vad gäller hur fort det går har det visat sig gång på gång att det inte har så mycket med hästkrafter att göra, utan mer hur pass skicklig du är bakom ratten.
Patand är snabbare runt Sviestadbanan i sin 931:a (171hk?!) än min polare är i sin M3:a med dubbla antalet hästar, dubbelkopplingslåda och paddlar på ratten...

Har inte riktigt koll på vad du tänkt använda bilen till, men om du aldrig kört en Porsche förut, så kommer du antagligen trivas bra i en vanlig 944. Efter något år eller två kanske du vill ha mer... :wink:

Om du tänker ägna dig åt den ädla trimkonsten är turbo det enda alternativet. Och då menar jag alltså att du måste utgå ifrån en turbo...
Det finns ingen anledning att köpa en "vanlig" och försöka få den att gå fortare genom att trimma. Då är det istället vikten och väghållningen som gör skilnaden om man vill åka fort...

Som sagt, det bästa sättet att bilda sig en uppfattning är att prova själv. :D

Bobo
När den dagen kommer när man vill kolla in en porsche!Vill ju inte bara verka som att jag''bara'' vill provköra'' :roll:
Har läst om detta men jag ska inte köra slalom med bilen.Mera använda den till att köra på fina sommarvägar A till B :) Ja jag vill finna en motor med porsche känsla som är ylar ibland!Så nej jag kommer inte hålla mig till att trimma(vill bara finna en orginal snabb porsche)Som passar min kostym!Svårt detta när man aldrig kört en... :?

Porsche4meSoon
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2013-07-07 15:25:56
Bilmodell: Har ännu ingen porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#5 Post by Porsche4meSoon »

Maxx wrote:Då du säkert är van vid Saabs turbomotorer och vill kunna accelerera ifrån allt och alla på motorvägen så kommer du bli besviken på en 944. Har den dessutom utslitna dämpare kommer du inte att tycka att väghållningen är mycket att ha.

Vill du ha en kompetent bil med bra till extremt bra väghållningen men som knappt accelererar som en modern GTi-bil, köp en 944. Om man tar den för vad den är så är det en riktigt kul bil!

Vill du ha en bil med en motor som är stark i från botten, som lämpar sig för t.ex. slalomkörning, köp en 944 S2.
Vill du ha acceleration (tillsammans med väghållning), köp en 944 turbo. Lättare att trimma om du är lagd åt det hållet.
En 968 är en trimmad 944 S2 med många små förbättringar här och var, och är lite mer klassisk Porsche i utseendet men i grunden är det en 944 (bara yttre karossplåtarna som är nya).
Du skrev många kloka ord!Ja jag vill ha en motor med ett bra bottendrag 944 S2 el 968 låter mest lockande en en orginal 944:a fast man faller ju bara för utseendet.De är så vackra!Så nej prio ett är nog ingen turbo här ska inte trimmas.Det Ska finnas elstolar taklucka go motor och servicehäfte.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#6 Post by Maxx »

Kanske en välskött 944 S kan vara något för dig?

Tänk på att även om den är välskött så kommer den att behöva fortsatt underhåll för att fortsatt vara i gott skick. Det är inte några nya bilar längre. ;)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Porsche4meSoon
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2013-07-07 15:25:56
Bilmodell: Har ännu ingen porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#7 Post by Porsche4meSoon »

Maxx wrote:Kanske en välskött 944 S kan vara något för dig?

Tänk på att även om den är välskött så kommer den att behöva fortsatt underhåll för att fortsatt vara i gott skick. Det är inte några nya bilar längre. ;)
Det kan nog vara min bil.Välvårdad och med få ägare.Men får man en sådan S för 60000 kr?Förstår detta jag ska nog inte heller behålla den så länge.Har bara ett garage. :roll:

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#8 Post by Maxx »

Porschar köper man, man säljer dem inte.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Porsche4meSoon
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2013-07-07 15:25:56
Bilmodell: Har ännu ingen porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#9 Post by Porsche4meSoon »

Maxx wrote:Porschar köper man, man säljer dem inte.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Menade att jag ska köpa.Sälja lät men ngn gång ska vi nog alla sälja.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#10 Post by Maxx »

Porsche4meSoon wrote:
Maxx wrote:Kanske en välskött 944 S kan vara något för dig?

Tänk på att även om den är välskött så kommer den att behöva fortsatt underhåll för att fortsatt vara i gott skick. Det är inte några nya bilar längre. ;)
Det kan nog vara min bil.Välvårdad och med få ägare.Men får man en sådan S för 60000 kr?Förstår detta jag ska nog inte heller behålla den så länge.Har bara ett garage. :roll:
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... 247986.htm

944 S -87 för 55.000 kr ... Vet dock inte skick. Är dessutom en USA-import vilket väl inte är vad man vanligtvis vill ha men det beror på hur petig man är (Prutläge?). AC:n kanske räcker att fylla? Finns firmor som provtrycker gratis.

Så jo, med lite flyt kan man kanske hitta en ok 944 S för under 60k.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Porsche4meSoon
NA-Poster
Posts: 36
Joined: 2013-07-07 15:25:56
Bilmodell: Har ännu ingen porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Re: Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#11 Post by Porsche4meSoon »

Maxx wrote:
Porsche4meSoon wrote: Det kan nog vara min bil.Välvårdad och med få ägare.Men får man en sådan S för 60000 kr?Förstår detta jag ska nog inte heller behålla den så länge.Har bara ett garage. :roll:
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... 247986.htm

944 S -87 för 55.000 kr ... Vet dock inte skick. Är dessutom en USA-import vilket väl inte är vad man vanligtvis vill ha men det beror på hur petig man är (Prutläge?). AC:n kanske räcker att fylla? Finns firmor som provtrycker gratis.

Så jo, med lite flyt kan man kanske hitta en ok 944 S för under 60k.
Få mil ser helt ok ut.Men färgen gillar jag ej.Är svag för röda,vita ev en svart 944:a!Menar det är troligast att jag kollar efter en 944 S på vårkanten 2014.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#12 Post by patand »

[Bobo] wrote:Patand är snabbare runt Sviestadbanan i sin 931:a (171hk?!) än min polare är i sin M3:a med dubbla antalet hästar, dubbelkopplingslåda och paddlar på ratten...
Nej motorn är otrimmad så det är bara 170Hk, inte 171... ;)

Angående hur snabb en vanlig 944a är så är det ju inga rakt fram maskiner och karaktären i en vanligt 944 motor tycker jag själv är lite tråkigt. 924 Turbo har mycket roligare motorkaraktär även om den inte är mycket snabbare.

944S, 944S2 och 968a har inte dum karraktär. Speciellt 968an sticker iväg bra när man kommer upp i varv, men har även ett väldigt bra bottenvrid och passar utmärkt på kringelkrokvägar! :)

944 Turbo är också trevliga förståss och kan ju ge nästan hur mycket effekt som helst om man har råd...

Jag har kört 924, 924 Turbo, 944, 944S, 944S2, 944 Turbo, 968 och ingen av de är tråkiga på en kurvig väg. men 924 och 944 har tråkigast motorkaraktär (roligast är 924 Turbo, tycker jag) och då pratar jag inte effekt utan bara känslan.

Om jag skulle välja 944 för krokiga vägar så skulle jag ta en S eller S2, faktiskt kanske en S framför S2, tyckte den motorn kändes "spetsigare" och det är ju alltid kul, samt att den är ovanligare. :) Men en S2 i Cab kostym kan ju ge ytterligare en dimension på kurvigvägkörningen iof och då får man ju ta det med S2 motorn. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Slantnose
S-Poster
Posts: 99
Joined: 2012-01-20 16:48:38
Bilmodell: 944 Coupe
Årsmodell: 1986
Location: Stockholm
Contact:

Re: Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#13 Post by Slantnose »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Patand är snabbare runt Sviestadbanan i sin 931:a (171hk?!) än min polare är i sin M3:a med dubbla antalet hästar, dubbelkopplingslåda och paddlar på ratten...
Nej motorn är otrimmad så det är bara 170Hk, inte 171... ;)

Angående hur snabb en vanlig 944a är så är det ju inga rakt fram maskiner och karaktären i en vanligt 944 motor tycker jag själv är lite tråkigt. 924 Turbo har mycket roligare motorkaraktär även om den inte är mycket snabbare.

944S, 944S2 och 968a har inte dum karraktär. Speciellt 968an sticker iväg bra när man kommer upp i varv, men har även ett väldigt bra bottenvrid och passar utmärkt på kringelkrokvägar! :)

944 Turbo är också trevliga förståss och kan ju ge nästan hur mycket effekt som helst om man har råd...

Jag har kört 924, 924 Turbo, 944, 944S, 944S2, 944 Turbo, 968 och ingen av de är tråkiga på en kurvig väg. men 924 och 944 har tråkigast motorkaraktär (roligast är 924 Turbo, tycker jag) och då pratar jag inte effekt utan bara känslan.

Om jag skulle välja 944 för krokiga vägar så skulle jag ta en S eller S2, faktiskt kanske en S framför S2, tyckte den motorn kändes "spetsigare" och det är ju alltid kul, samt att den är ovanligare. :) Men en S2 i Cab kostym kan ju ge ytterligare en dimension på kurvigvägkörningen iof och då får man ju ta det med S2 motorn. :)
Intressant kommentar ang 944 vs 944S. Har tidigare läst kommentarer som säger precis tvärt emot, att S har tråkigare karaktär just för att den saknar spets högre upp i registret. Själv har jag kört 924 Carrera GT, 944 och 968 CS. Gissar att 924 turbo ger mest känsla per krona (även om CGT knappast är en standard turbo), att 968 är den bästa bilen om budgeten tillåter och att 944 är den bästa kompromissen för den som vill köra även till vardags.
PCS 12925
944 Coupe 1986
Boxster S 2003

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#14 Post by patand »

Slantnose wrote:Intressant kommentar ang 944 vs 944S. Har tidigare läst kommentarer som säger precis tvärt emot, att S har tråkigare karaktär just för att den saknar spets högre upp i registret.
Men det är ju precis tvärtom, 944S kan kännas tunn längre ner i varv men sen sticker den ju iväg i motsats till vanliga 944a som är ganska flat i karraktären. Nu har jag iof bara kört ett fåtal 944 och bara en 944S men så är det jag minns det iaf. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Behövs det en turbo för att sätta fart på 944:a?

#15 Post by Lilja »

Har väl både ägt och provat de flesta varianterna av 944an nu och kan väl säga såhär. Den vanliga 163 hästars 944an är inte speciellt snabb men skulle inte heller kalla den slö, tycker den har ganska jämn karaktär och pinnar på mer än man tror faktiskt.
S:en är ungefär samma upp till man börjar varva den lite då pinnar den på något mer men många sa när S:en släpptes att de inte märkte jättemycket skillnad mot den vanliga 163 hästaren.
S2an däremot har mer drag redan från botten, men även den har den mesta av sin effekt på väldigt högt varv.
Dock tycker jag att S2an är så pass mycket nyare och ser så pass mycket modernare ut att den är betydligt slöare än vad den ser ut att vara. Detta var en stor anledning till varför jag tillslut sålde min S2a istället för att bygga vidare på den som det först var tänkt. Hade hela tiden känslan av att man blir frånåkt i nya familjekombis i en bil som ser ut att vara riktigt snabb. Speciellt när man även har en Turbo är det en extrem skillnad. Som någon här sa tidigare, har man en S2a ska man aldrig prova en Turbo :mrgreen:
968an är modernare på alla sätt och vis, med variocam får man en mycket mer linjär effektkurva än t.ex. S2an. Dock har jag aldrig varit intresserad av den personligen då jag inte alls tycker om hur den ser ut.
Vill man åka fort dock är det en Turbo som gäller, är även de som är värda mest när du ska sälja också. Nackdelen med dom är att laddtryckssystemet är ganska komplicerat och kan ställa till en del huvudbry.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users