startmotorn går ej pga larmet? (Löst.)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
royen
NA-Poster
Bilmodell: 944 s2
Årsmodell: 1989

startmotorn går ej pga larmet? (Löst.)

#1 Post by royen »

Nu har jag kommit till nästa bekymmer på bilen och skulle verkligen behöva lite hjälp.

Larmet har levt lite eget liv och igår började det tuta och jag fick inte bilen till att larma av så jag tröttnade och tog bort minus polen och började bygla om larmet vid passagerar platsen enligt clarks garage instruktioner dock med ändringen att jag byglade mellan ettan ochtrean istället för ett fyra. Det sistnämnda funkar inget bra på dom nyare bilarna med kabel brand som följd enligt vad jag läst mig fram till.

Larmet har inte tutat sedan dess men den startade inte, startmotor gick runt men död förövrigt.(byglade också bränslepumps relät men den tände inte iallafall) Testade lite olika byglingar men inget funkade, försökte då återställa allt som det vart från början och råkade då få kabel ett och två på den lilla kontakten att röra vid varandra och ett kort ensamt tur kom från larmet.

Nu när jag försöker starta så går inte startmotorn alls men displayen lyser upp osv.

Stänger larmet både pump, tändning och start motor eller har jag verkligen lyckats döda motorn?

Om någon är runt falkenberg och har tråkigt och känner sig hjälpsamma så är ni välkomna på besök :-)

EDIT: Ber om ursäkt för alla konstiga formuleringar och stavfel, min telefon har lite egna ideer om vad jag vill skriva.

EDIT: Löst, kabel under säkringsboxen som lossnat.
Last edited by royen on 2013-03-20 21:10:25, edited 1 time in total.

royen
NA-Poster

Re: startmotorn går ej pga larmet?

#2 Post by royen »

Nu har jag lagt ner för idag, kommer försöka få ut startmotorn imorgon eller ikväll och se om den fungerar överhuvudtaget.

Hittade dock en slang eller liknande i motorutrymmet som jag undrar lite vad det är för något.

http://forumbilder.se/CDL6N/F-n" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ut som den har blivit avklippt i den änden jag håller i. Den ansluter i mitten av motorrummet bakom motorn till en t koppling där en röd slang ansluter och går ner bakom motorn och så fortsätter den runt och ansluter så här till motorn,

http://forumbilder.se/CDL6N/fan2" onclick="window.open(this.href);return false;

Mattias 924
Addict
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej

#3 Post by Mattias 924 »

Varför ska du ta ur startmotorn?
"patand" skrev:
Om inget strular...

royen
NA-Poster

#4 Post by royen »

Enbart för att säkerställa att den fungerar, jag förstår att jag kan testa den på plats men jag vill helst inte behöva ligga under bilen när jag ska testa den. Och så är jag lite sugen på att plocka ner lite av varje på bilen bara för att lära känna den :)

Kan tillägga att instrumentpanel lyser upp och all elektronik funkar förövrigt såsom stereo osv, den digitala klockan blinkar dock, vet inte om det kan vara en indikering på att larmet är aktiverat?

Finns det någon ritual som behöver genomföras för att nolla larmet föresten? Har haft av minus polen och väntat i 40 min men det hjälpte inte.

Mattias 924
Addict

#5 Post by Mattias 924 »

Jag vill inte vara dum och dryg mot dig men det är skapligt osannolikt att startmotorn går sönder precis efter att du kopplat med larmet och till på köpet råkat göra en ofrivillig kortslutning. Testa startmotorn på plats om du tror att det kan vara nödvändigt men jag är rätt säker på att den är ok. Det kommer upp en kabelslang från trakten av vart startmotorn sitter och i den ligger en kabel som du kan lägga spänning på så du slipper vara under bilen när du provar. Alternativ mäter du styrströmmen till solenoiden på samma kabel.

Går bilen att rulla igång?

Larm på gamla bilar brukar vara rätt simpelt att koppla bort, jag hade plockat bort hela skiten om det varit min bil.

Jag gissar att slangarna är till klimatanläggningen.

EDIT: Mitt 944:e inlägg.
"patand" skrev:
Om inget strular...

royen
NA-Poster

#6 Post by royen »

Du behöver inte oroa dig för att vara dum och dryg, jag har absolut noll kunskap om att skruva porsche och väldigt lite kunskap om att skruva bilar över huvudtaget (men jag jobbar på att lära mig) så alla tips är välkomna, både sådana som borde vara självklara och dom som inte är det.

Min far är en livslång bil mekaniker så jag har tillgång till verkstad med den mesta utrustningen osv dock är min käre far inte tillgänglig just nu så jag är lite på egen hand för tillfället :/

Jag är också övertygad om att den fungerar, men jag kände mig lite rådlös igår och tänkte att jag kan i alla fall börja med att testa den. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare med larmet.

Hade gärna slängt ut det men jag får inte igång bilen även om jag byglar så som jag har läst mig till och tar bort dosan eller om jag monterar tillbaka allting som det satt innan. Larmet tjuter inte heller längre vilket det gjorde förr. Den enda indikationen jag har på larmet är att det blinkar på låspinnen på dörrarna.

Tack så mycket för tipsen så långt, ska testa startmotorn så som du säger.

BTW, finns det någon sorts huvudsäkring som jag kan ha bränt kanske? Känns osannolikt när allt annat fungerar dock.

Har inte kunnat testa putta igång bilen, ska göra ett försök idag.

Nu har jag googlat lite mer och tydligen ska det finnas en extra nyckel till larmet som man aktiverar genom förardörrens lås? Det låset sitter dock fast och jag får inte ens in den vanliga porsche nyckeln. Har en lotus nyckel som följde med bilen och den går in men går inte att vrida.

hittade den här tråden http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... n-key.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan det möjligen vara låscylinder larmet som slagit till? Tänkte ändå plocka ner dörrsidan för att titta på motorn till fönsterrutan så då kan jag passa på att montera bort larmet i cylindern.

royen
NA-Poster

#7 Post by royen »

Verkar som att någon bytt larm modulenpå min bil, jag har em med gul text som det står 928.637.104.03 RDW på. Jag tolkar det som att det är till en 928 egentligen, vet inte om det spelar någon roll dock

royen
NA-Poster

#8 Post by royen »

Nu är det iallafall något som klickar rtill kring säkringsboxen, testade dra ut relä efter relä för att se vilket det var men kunde inte lokalisera ljudet. Kommer oavsett vilka relä jag drar ut. Höger fram kommer det ett väldigt tyst dut.dut.dut ljud och det går väldigt snabbt. Kan inte heller lokalisera detta mem det är kring var batteriet sitter.

royen
NA-Poster

#9 Post by royen »

Startmotorn funkar precis som den ska, testade den på plats mem fortfarade drar den inte runt när jag försöker med nyckeln

royen
NA-Poster

#10 Post by royen »

Jag har nu testat följande.

Ström direkt till startmotorn vilket gör att den går som den ska, samtidigt försökt starta med nyckeln men det funkar inte. Byglade då bränslepumpen så den gick hela tiden men inte heller det hjälpte.

Försökte med ovanstående både med byglad larmdosa och som den var från original.

Tog isär kontakten vid bromsvätske behållaren och försökte mata startmotorn med ström där men lyckades inte få den att gå runt, vet dock inte om jag fick tillräckligt med kontakt så det kan vara jag som gör fel på den punkten.

Det enda som händer är att instrumentpanel lyser och ett par varningslampor lyser upp, Den stora i mitten med uttropstecken, ABS , bromsbelägg och oljenivå lampan.

Mätarna på instrumentpanel studsar till och jag får två klickande ljud någonstans ifrån säkringsboxen eller däromkring samt ett snabbt kort och lågt bip, bip bip från typ höger framskärm.

Förövrigt helt dött.

Jag har helt slut på ideer och hade gärna bara rivit ut allt men jag har inte kompetensen att göra det.

Utlovar en belöning på 2000kr till den som lyckas komma med en lösning, om någon har lust att komma hit och försöka så kompenserar jag gärna reskostnader oavsett om den går igång eller ej.

Har en verkstad tillgänglig med de flesta verktyg som kan behövas.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#11 Post by patand »

Har du centrallås på bilen? Öppnar det inte passagerardörren när du öppnar med nyckel från förarsidan?

I så fall prova att låsa upp bilen från passagerarsidan och sen starta. Om det funkar så är det centrallåset i förardörren som strular och när man låser upp där så låser man bara mekaniskt upp dörren och larmet förblir därför aktivt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

royen
NA-Poster

#12 Post by royen »

Jag har centrallås men låset på förarsidan sitter fast, har öppnat från passagerarsidan innan och där vet jag att larmet har krånglat förr. Om larmet gick kunde man vrida på låset på passagerarsidan och då slutade det tuta, dock började det igen så fort jag försökte ta ut nyckeln.

Nu tuter det dock inte alls, bara vägrar starta.

Här har jag en bild på hur larmsystemet ser ut, tänkte nog ge mig på att riva ut alltihop och hoppas att det går igång, men vad är det för stor grej på vänster sida av bilden? Den som är framför dom sju kontakterna, den har inget nummer.

Image

Om vi leker med tanken att larmet stängt av tändning och startmotor, borde det räcka med att riva ut allt som har med larmet att göra för att det ska återgå till rätt läge eller kommer det på något sätt fortfarande kunna vara spärrat? Tänker mig ett relä som inte slår tillbaka om man inte gör som man egentligen borde göra för att avaktivera larmet.

Mattias 924
Addict

#13 Post by Mattias 924 »

royen wrote:
Om vi leker med tanken att larmet stängt av tändning och startmotor, borde det räcka med att riva ut allt som har med larmet att göra för att det ska återgå till rätt läge.

Nej.
"patand" skrev:
Om inget strular...

royen
NA-Poster

#14 Post by royen »

Ok, är det i DME enheten som larmet isof har slagit ifrån något eller finns det någon annan enhet som kan påverkar tänding, startmotor m.m?

Det måste nästan vara något efter monterat larm någonstans eftersom startmotorn inte går igång, kan inte se något på elschemat för startmotorn som skulle kunna påverka, förutom om låset har gått sönder dock, men det känns oerhört osannolikt. Jag får nog helt enkelt följa kablarna och se om det finns något påkopplat någonstans.

taxiande
S2-Poster
Telefon: 0708706934
Bilmodell: 924 944 -86
Årsmodell: 1978

#15 Post by taxiande »

På dom larm som jag har stött på(eftermonterade),så är kabeln
Mella tändningen och startmotorn klippt för att gå genom larmenheten.
Mao. Har inte larmenheten ström så kan den inte skicka ström från tändningen
Till startmotorn. Principen borde vara densamma på ett orginalmonterat larm.
Ta reda på vilken färg kabeln till styrströmmen till startmotorn har.
Brukar vara den tunna kabeln från startmotorn. Följ den och någonstans
På vägen borde du kunna hitta problemet. Det vill säga om du tänker
Koppla bort larmet...

Post Reply