Iallafall, nu är det snart vinter och jag behövde en vinterbil/bruksbil. Tankarna föll fram och tillbaka, köpa en dragbil till Turbon eller köpa en V70 eller något liknande som är praktiskt och bra. Bestämde mig tillslut att vänta lite att köpa en dragbil och istället köpa något roligare att använda i vinter och sedan ta E kort längre fram och köpa en bättre dyrare dragbil.
Så valet och kvalet mellan att köpa en 928 eller en gammal 944/924 beslöt jag mig tillslut att det skulle leda till eknomisk ruin att köpa en 928 samtidigt så hittade jag en 944 av den gamla modellen i Karlstad. Precis så som jag alltid tyckt en 944 ska se ut. Vit med svarta cookiecutters med silverlisten runt om.
Eftersom Karlstad ligger 53 mil ifrån Malmö så tittade jag på bilar närmare Malmö men hittade inget jag ville ha. Antingen var de för dåligt skick eller så var de för fina och för dyra, eller så var de stylade och sönderskruvade.
Eftersom denna bilen i Karlstad var helt orginal och verkade mycket fräsh i skicket beslöt jag mig istället för att göra en roadtrip och åka upp och hämta bilen.
Så på Fredag morronen gav vi oss iväg jag och min far. Vi körde i princip raka vägen och stannade bara och fikade en gång så vi var i Karlstad lite över 12. Vädret var soligt och fint hela vägen dessutom. Bilen är extremt rostfri, framskärmarna är helt hela även på insidan utan minsta rostangrepp. Lacken kanske inte var den bästa men det är inte så viktigt på en bruksbil egentligen ändå så. Verkade faktiskt som någon garagelackat delar av bilen då färgen på t.ex. vänster bakskärm är annat än resten av bilen och har släppt lite vid bakrutan.
Inredningen var också helt utmärkt och lämnade inte mycket att önska, enda felet var nog bara att belysningen till klockan lagt av.
Sedan tog vi en liten provrunda och naturligtvis körde vi vilse i Karlstads förorter och ju mer vi irrade runt destu mer nervös blev min far över att säljaren skulle tro vi hade snott bilen haha. Tillslut lyckades vi hitta tillbaka genom GPSen i telefonen, som tur var hade säljaren inte saknat oss

Nåja saken var biff, detta var bilen för mig. Fick ner priset lite och slutade med att jag betalde 34.000 kr. vilket jag tyckte var okej.
Sedan började resan neråt till Malmö.
Bilen gick helt ofelbart, inga missljus eller någonting egentligen. Det enda var väl egentligen att någon förmodligen lindat en pluskabel runt atennen till radion för när man kör med speglarna eller vindrutespolningen så knastrar det i radion :/
Det skakar även lite i både bilen och ratten vid inbromsning, dock inte speciellt mycket och jag var väl informerad över detta innan jag körde upp så.
Resten av resan gick dock bra och vi var hemma vid halv 9 tiden på kvällen.
Planer att göra med bilen är egentligen inte många. Bilen är tänkt som bruksbil men lite roligt får man väl ha också

* Reparera hjullagret fram som gick sönder i lördags plus byta vänster fram också för säkerhetsskull
* Byta kamrem och balansrem
* Byta hjullagrena bak också, det gnisslar lite från höger bak och eftersom jag redan rasat ett framhjulslager är det väl lika bra
* Byta växellådsolja
* Fixa takluckan, sticker upp i bakkant, bara i mitten dock, på sidorna ligger den bra, om någon vet hur man fixar detta är jag tacksam för tips
* Kolla över belysningen, en blinkerslampa är spräckt fram och belysningen till klockan inne i bilen är också ur funktion
* Byta ratt mot något lite roligare än den extremt fula orginalratten. Dock vill jag ha något som passar bilen, något lite 80 tals sport.
* Har små planer att sätta dit lite Martini dekaler med tanke på att bilen är vit. Vad tycker ni?