924 -78 | långlopp
- team24
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2012-03-04 16:09:28
- Bilmodell: porsche 924
- Årsmodell: 1978
- Contact:
924 -78 | långlopp
har en porsche 924 som vi modifierat och kör i cupen nshc, där man kör sex timmarslopp på banorna kinnekulle och gelleråsen, bilen har vi ändrat väldigt.
bränslesystemet består av två elbränslepumpar och en catchtank. bromsarna är även dem modifierade, fram sitter det willwood skivor med 4kolvs ok, bak kommer skivorna från ett ombyggnadskit från utzon, som jag har för mig var audisaker, oken kommer från volvo 850, bromsrören är dragna så de går inne i bilen. växellåda och transaxel hålls vi och ska nog byta så det kommer merinformation om när vi bestämt ved vi ska ha.
inredningen är helt utriven förutom instrumentbrädan, två defroster sitter i framrutan, rattnavet är snap-off, alltså löstagbart.
i stora drag så har vi byggt om och satt i en volvo b230 motor med dubbla weber 45:or.
kylsystemet består av ett bmw kyl med elfläkt, även ett oljekyl sitter framför vattenkylet. fronten är en plastad bmw bakkofångare, som är ihopplastad med framskärmarna och lite förstärkningsstag.bränslesystemet består av två elbränslepumpar och en catchtank. bromsarna är även dem modifierade, fram sitter det willwood skivor med 4kolvs ok, bak kommer skivorna från ett ombyggnadskit från utzon, som jag har för mig var audisaker, oken kommer från volvo 850, bromsrören är dragna så de går inne i bilen. växellåda och transaxel hålls vi och ska nog byta så det kommer merinformation om när vi bestämt ved vi ska ha.
inredningen är helt utriven förutom instrumentbrädan, två defroster sitter i framrutan, rattnavet är snap-off, alltså löstagbart.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Everything that´s anything starts out as a little thing, just need´s a little time and room to grow. (brad paisley, toothbrush)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -78 | långlopp
Kul med 924a i långlopp! 
(jag uppdaterade rubriken så den följer lagstadgad standard...)

(jag uppdaterade rubriken så den följer lagstadgad standard...)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924 -78 | långlopp
Bamsiga bromsar och vettigt motoralternativ. Vanliga Audilådan?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- team24
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2012-03-04 16:09:28
- Bilmodell: porsche 924
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: 924 -78 | långlopp
hej
tack patand, tänkte inte på allt där.
förra säsongen körde vi med en snailshell låda men i vinter så rev vi isär den och det visar sig att vi skulle behöva byta synkringar, därför har vi nu köpt en rullad porsche 924 med en femväxlad "vanliga" lådan som vi tänkte köra med iallafall i början av säsongen.
vi har även köpt på oss en 924 turbo låda, tor det är det iallafall då den har en grövre axel än våran andra, denna har vi dock ingen transaxel till och vi är lite osäkra om den transaxeln går att passa in i motorns lager. men vore roligt att hitta en i närheten som man kan mäta och fundera lite.
tänkte ta en dag när vi har fått ihop bilen och kolla på saker som man kan sälja o slänga upp en tråd, man har ju tendensen till o spara på sig bra ha ifall saker.
tack patand, tänkte inte på allt där.

förra säsongen körde vi med en snailshell låda men i vinter så rev vi isär den och det visar sig att vi skulle behöva byta synkringar, därför har vi nu köpt en rullad porsche 924 med en femväxlad "vanliga" lådan som vi tänkte köra med iallafall i början av säsongen.
vi har även köpt på oss en 924 turbo låda, tor det är det iallafall då den har en grövre axel än våran andra, denna har vi dock ingen transaxel till och vi är lite osäkra om den transaxeln går att passa in i motorns lager. men vore roligt att hitta en i närheten som man kan mäta och fundera lite.
tänkte ta en dag när vi har fått ihop bilen och kolla på saker som man kan sälja o slänga upp en tråd, man har ju tendensen till o spara på sig bra ha ifall saker.
Everything that´s anything starts out as a little thing, just need´s a little time and room to grow. (brad paisley, toothbrush)
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 924 -78 | långlopp
Intressant ventilkåpa... Antar att den är omsvetsad på nåt vänster? Men hur? Har byggt om min med B21 oljepåfyllning men locket kvar i framkant.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -78 | långlopp
G31 lådan till 924 Turbo har mycket riktigt en grövra ingående axel än den som är till vanliga 924an.team24 wrote:vi har även köpt på oss en 924 turbo låda, tor det är det iallafall då den har en grövre axel än våran andra, denna har vi dock ingen transaxel till och vi är lite osäkra om den transaxeln går att passa in i motorns lager. men vore roligt att hitta en i närheten som man kan mäta och fundera lite.
tänkte ta en dag när vi har fått ihop bilen och kolla på saker som man kan sälja o slänga upp en tråd, man har ju tendensen till o spara på sig bra ha ifall saker.

Vet inte om transaxeln skiljer något men det känns ju logiskt att så skulle vara fallet. Annars måste ju medbringaren skilja istället och den är väl normalt sett liksidig?
Iof skulle transaxeln helt enkelt kunna vara lite tunnare i änden mot växellådan för vanlig 924a men ha samma dimension i änden mot motorn och i så fall behöver ni ju bara skaffa fram en 924 Turbo transaxel så ska det passa.
Jag har en lös 931 transaxel som jag kan mäta på om ni är intresserade.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -78 | långlopp
Om jag minns rätt så har man begränsad mängd bränsle för NSHCs race? Eller är det en gammal regel?team24 wrote:...kör i cupen nshc... ...dubbla weber 45:or...
Tänkte i så fall att weber 45:or kanske inte är helt optimalt för bränsleförbrukningen? Elektronisk insprutning påstås ju vara snålare, men om man kör på fullgas så har det kanske mindre betydelse iof.
Man åker kanske också på viktbestraffning med elektronisk insprutning pga högre beräknad effekt (som i Roadsport reglementet)?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- team24
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2012-03-04 16:09:28
- Bilmodell: porsche 924
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: 924 -78 | långlopp
patand:
hej jo det stämmer att delen mot motorn har rätt dimension men längden på den osplinesade delen är kortare därför vet vi inte om det räcket till, vi har flyttat ut lagret i motorn för att axeln bara räckker till svänghjulet på volvomotorn.
om du har lust att mäta vore det roligt med måttet från rörets slut till det att den osplinesade delen börjar, men får nog bli att vi använder transaxeln och växellådan på den vi köpta rullad.
det finns tre klasser i nshc där klass 1 som du säger får bränsle beroende på hur mycket man väger, vi kör i klass tre där är bränslet fritt, därför kan vi ha webrarna. men egentligen ska man väl sikta på att den ska dricka så lite soppa som möjligt då det tar tid att tanka.
viktbegränsningen beror på hur stor motor du har.
henka: ja vi skar ut delen med oljepåfyllningen och sen en likadan bit i bakkant på kåpan och bytte plats på de delarna.
det är ej jag som svetsat
vi gjorde detta då oljepåfyllningen tog i huven, men när vi bytte insug så fick vi ändå gjöra ett scoop för att motorn skulle få plats, så nu kan vi använda en vanlig ventilkåpa.
hej jo det stämmer att delen mot motorn har rätt dimension men längden på den osplinesade delen är kortare därför vet vi inte om det räcket till, vi har flyttat ut lagret i motorn för att axeln bara räckker till svänghjulet på volvomotorn.
om du har lust att mäta vore det roligt med måttet från rörets slut till det att den osplinesade delen börjar, men får nog bli att vi använder transaxeln och växellådan på den vi köpta rullad.
det finns tre klasser i nshc där klass 1 som du säger får bränsle beroende på hur mycket man väger, vi kör i klass tre där är bränslet fritt, därför kan vi ha webrarna. men egentligen ska man väl sikta på att den ska dricka så lite soppa som möjligt då det tar tid att tanka.
viktbegränsningen beror på hur stor motor du har.
henka: ja vi skar ut delen med oljepåfyllningen och sen en likadan bit i bakkant på kåpan och bytte plats på de delarna.
det är ej jag som svetsat
vi gjorde detta då oljepåfyllningen tog i huven, men när vi bytte insug så fick vi ändå gjöra ett scoop för att motorn skulle få plats, så nu kan vi använda en vanlig ventilkåpa.
Everything that´s anything starts out as a little thing, just need´s a little time and room to grow. (brad paisley, toothbrush)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -78 | långlopp
Fast det måttet säger ju inte så mycket eftersom man lätt kan knacka axeln framåt eller bakåt i röret. Jag vet ju inte om axeln i mitt rör sitter där den ska sitta normalt. Det har hänt att man fått justera lite när man ska ha dit den på bilen.team24 wrote:om du har lust att mäta vore det roligt med måttet från rörets slut till det att den osplinesade delen börjar

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- team24
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2012-03-04 16:09:28
- Bilmodell: porsche 924
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: 924 -78 | långlopp
det har du rätt i tänkte inte på det, de har vi ju med fått göra.
det jag är rädd för är att vi flyttat ut lagret lite för långt för den axeln, då den osplinesade delen på klena transaxeln är längre än den grövre.
så om splinesen på den grövre går längre ut än på den klena så betyder det ju att splinesen kommer ta i lagret, men förmodligen borde ju splinesen sluta ungefär på samma ställe, vore väl konstigt om de ändrade det måttet?
men i och med att vi kör med den andra lådan behöver vi ju inte gräva ned oss i detta utan jag får helt enkelt ha ögonen öppna om jag skulle se en transaxel av den grövre varianten och isåfall mäta o måtta med den sprängkåpan vi använder.
det jag är rädd för är att vi flyttat ut lagret lite för långt för den axeln, då den osplinesade delen på klena transaxeln är längre än den grövre.
så om splinesen på den grövre går längre ut än på den klena så betyder det ju att splinesen kommer ta i lagret, men förmodligen borde ju splinesen sluta ungefär på samma ställe, vore väl konstigt om de ändrade det måttet?
men i och med att vi kör med den andra lådan behöver vi ju inte gräva ned oss i detta utan jag får helt enkelt ha ögonen öppna om jag skulle se en transaxel av den grövre varianten och isåfall mäta o måtta med den sprängkåpan vi använder.
Everything that´s anything starts out as a little thing, just need´s a little time and room to grow. (brad paisley, toothbrush)
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 924 -78 | långlopp
924 Turbo lådan har ju samma grova splines som Porsche 944 - i båda ändar! Klämhylsan mellan låda och transaxel är identisk med den som sitter i 944 och lamellen har också samma splines.
924 med snailshell har samma klämhylsa som 924 med Audi-låda och lamellen är ju förstås också lika.
Och vad ger det här? Jo, ska du ha i en Turbo låda så åker du troligen på att byta transaxel, lamell och hylsa. Men - utan att ha forskat direkt mycket så känns det ju som att det går att ta en turbo låda och skifta ingående axeln till n/a lådan - då borde det bara vara att skruva i turbo lådan på transaxeln som sitter i bilen.
Tillgång på 924 Audi lådor är väl relativt god idag, snailshell 924 är väl sannolikt inte så vanliga. Däremot, och nu får gärna G31 nördarna kliva in och bekräfta, så har det väl dykt upp synkringar och annat för att renovera snailshell. Det är ju bra... Det är väl bara att räkna på utväxlingarna mellan 924 Audi och snail och se vilken som är bäst lämpad.
Förresten - läsvärt!
http://www.gt40s.com/forum/gt40-tech-po ... nucci.html" onclick="window.open(this.href);return false;
924 med snailshell har samma klämhylsa som 924 med Audi-låda och lamellen är ju förstås också lika.
Och vad ger det här? Jo, ska du ha i en Turbo låda så åker du troligen på att byta transaxel, lamell och hylsa. Men - utan att ha forskat direkt mycket så känns det ju som att det går att ta en turbo låda och skifta ingående axeln till n/a lådan - då borde det bara vara att skruva i turbo lådan på transaxeln som sitter i bilen.
Tillgång på 924 Audi lådor är väl relativt god idag, snailshell 924 är väl sannolikt inte så vanliga. Däremot, och nu får gärna G31 nördarna kliva in och bekräfta, så har det väl dykt upp synkringar och annat för att renovera snailshell. Det är ju bra... Det är väl bara att räkna på utväxlingarna mellan 924 Audi och snail och se vilken som är bäst lämpad.
Förresten - läsvärt!
http://www.gt40s.com/forum/gt40-tech-po ... nucci.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- team24
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2012-03-04 16:09:28
- Bilmodell: porsche 924
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: 924 -78 | långlopp
bra länk där, mycket intressant och bra läsning
nu har det hänt lite med bilen, vi har tagit ned växellåda och transaxel ifrån den rullade bilen vi köpt, sen har vi satt upp det på racerporschen, tillsammans med våran bakvagn. tyvärr tog jag inga bilder, men det kommer säkert upp några allt eftersom. så nu ska vi sätta ihop en ny motor och trä ner, sen är det i grova drag bara avgassystemet kvar och det är färdigbyggt så ska bara vara och sätta upp.
nu har det hänt lite med bilen, vi har tagit ned växellåda och transaxel ifrån den rullade bilen vi köpt, sen har vi satt upp det på racerporschen, tillsammans med våran bakvagn. tyvärr tog jag inga bilder, men det kommer säkert upp några allt eftersom. så nu ska vi sätta ihop en ny motor och trä ner, sen är det i grova drag bara avgassystemet kvar och det är färdigbyggt så ska bara vara och sätta upp.

Everything that´s anything starts out as a little thing, just need´s a little time and room to grow. (brad paisley, toothbrush)
- matsen
- Turbo-Poster
- Posts: 627
- Joined: 2010-05-27 20:05:59
- Telefon: 0705380159
- Bilmodell: 924 turbo Rally
- Årsmodell: 1979
- Location: ÅRE
- Contact:
Re: 924 -78 | långlopp
Är det "min" rullade 924 ni köpte?
Kul om den kom till bättre användning än skroten isf...
Mats
Kul om den kom till bättre användning än skroten isf...
Mats
- team24
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2012-03-04 16:09:28
- Bilmodell: porsche 924
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: 924 -78 | långlopp
japp det är den du hade 

Everything that´s anything starts out as a little thing, just need´s a little time and room to grow. (brad paisley, toothbrush)
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 924 -78 | långlopp
Vad har ni egentligen för bellhouse/sprängkåpa?
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]