Bilens bakgrund
Bilen byggdes av firma Gallon & Larsen Bil med mål att bli konkurrenskraftiga i ER Cup.
Jag vågar lugnt påstå att det här är Sveriges absolut mest utvecklade 944/968 och chassimässigt är det en av världens mest utvecklade. I USA finns en del extremt påkostade byggen (som är svåra att hitta på nätet) men de rör i regel aldrig grundkonstruktionen och behåller den gammalmodiga bakvagnen osv. Kanske inte är så noga för dem som alltid kör de bredaste, mjukaste Hoosier-slicksen..
Så det finns bilar i USA som har gått längre på grund av lösare regler vad gäller rörarmschassi men jag har aldrig sett eller hört om en bil som har lika välutvecklat chassi vad gäller hjulupphängningar och konstruktion osv som denna bil. Vad gäller chassikonstruktion ska den i sammanhanget mycket intressanta profilen "Gäddhultarn" haft ett finger med i spelet...
I ER Cup-utförandet körde man med Volvo-motor (4cyl sugis) på ca 240 hk och 205 breda R-däck. Vikt ca 1020-1050 kg. I detta utförande har man satt mycket respektabla varvtider under långloppsförhållande.
För ca ett år sedan dök bilen upp till salu och jag insåg vilken möjlighet det här var att bygga vidare på. I korta drag är min plan att förfina och vidareutveckla konceptet vilket bland annat involverar en stark turbomotor och bredare däck. Utsorterat och rätt inställt finns det en ohygglig potential för mycket låga varvtider. I långa loppet planerar jag att tävla med bilen men i första steget blir det till att lära känna bilen.
De flesta skulle nog bli förskräckta över köpesumman för en ”gammal 944”, men att bygga en seriös racebil kostar tid och pengar - oavsett om utgångsläget är en Volvo 240, Porsche 944 eller Lamborghini Aventador.
Plus att det är väldigt befriande att vara underdog

Jag köpte bilen förra vintern och den har sedan dess stått under täcke tills för ett par månader sen när jag tog in den i mitt garage för att påbörja bygget.
Lite intressanta specifikationer på bilen vid inköp
• 996 Cup bakvagn och hjulupphängningar (golvet bak bortkapat och allt ersatt)
• Framvagnen byggd från scratch med dubbla A-armar istället för McPherson
• Custom uprights fram
• Knivkränghämmare fram och bak
• 3-vägs Öhlinschassi
• Fullbur
• Breddad kaross fram och bak
• De flesta karossdelar gjorda i kolfiber eller glasfiber
• Kokeln GTR-front
• Diffusor bak med avgassystemet draget ovanför
• Plastrutor runt-om (ink framruta)
• AP Racing bromsskivor med alu bells
• ”Banan”-vinge bak med gurney flap
• Inbyggda air-jacks
• Motorsport elservostyrning
• Nytt golv bak med ATL 60 liters-tank
• Hjulhus bak breddade innåt
• Förarposition tillbakaflyttad och golvet sänkt
• Stående pedalställ med bromsvåg
• Custombyggd instrumentpanel i kolfiber
• Elektriskt brandsläckningsystem
• AIM Pista MXL dashlogger
• Porsche 968 6-växlad växellåda med torsendiff
• Customtillverkade mkt fina drivaxlar
Planer
Kort och gott är min plan att sätta i min turbomotor (baserad på Porsche 968) som leverar 514 hk på hjulen vid 1,15 bar.
Bilens vikt är ca 1050 kg och jag kommer till en början köra 9,5x17” fälgar med R-däck 255/40 runt om. Motorns effekt är helt oväsentlig till en början och kommer därför puttra runt på lågt laddtryck för att lära känna bilen utan det kaos och panik som under 2kg per hk innebär.
Det finns gott om framtida planer för bilen men som listan ser ut just nu innan jag tar ut den är:
• Bygga nytt elsystem
• Plocka ner hjulupphängningar blästra lacka
• Plocka ner och byt ut uniballs
• Fixa nytt styrrack
• Bygga om motorn till torrsump
• Bygga nytt avgassystem
• Bygga nytt ramverk i fronten med upphängningar för ny IC, kylare, oljekylare
• Bygga IC-rör
• Ny kabelstam till motor
• Koppla ihop CAN-kablage mellan styrsystem och AIM dash
• Renovera och ev. uppgradera bromsar
• Bygg upphägning för ny bränslepump+filter och montera
• Dra bränsleledningar
• Gör en ny bränsletankspåfyllning (istället för snabbtank)
..samt lite annat.
Bjuder på bilder upp till dags dato, dvs tidigare ägares byggbilder samt ett par bilder från dess rätta miljö.























Fortsättning följer!