Byte av hall sensor/kamläges givare

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Byte av hall sensor/kamläges givare

#1 Post by M-Nilsson »

Denna kontakt är minst sagt i dålig kondition och har delvis spruckit! Min fråga är vad det är för något? Den ena sladden ser ut att gå in på baksidan av där fördelaren sitter och den andra försvinner iväg någonstans under motorn...ej kollat så noggrant. Men tacksam på svar vad detta är.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by M-Nilsson on 2012-01-30 14:45:30, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Vad för kontakt?

#2 Post by M-Nilsson »

Ingen som vet, eller åtminstone kan gissa? Den sitter ungefär till vänster om fördelaren och lite längre in..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Vad för kontakt?

#3 Post by Erol »

Det underlättar kanske att få ett vettigt svar om du talar om vilken bilmodell det gäller.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Vad för kontakt?

#4 Post by DLS »

det verkar vara en kontakt för en reference sensor dvs kamgivare eller vevaxelgivare

Edit: såg nu att den kontakten är ruskigt vanlig o sitter på ännu flera ställen såsom knacksensor m.m
(på en turbo då) vet ej vad den passar på på en 944s så det underlättar ju med en bättre bild o förklaring vart den går.

Edit nr 2:
Eftersom du säger att den går in på baksidan av fördelaren o jag gissar på att det är till din 944s så tror jag det är kabeln till hall sender
http://www.paragon-products.com/Hall_Se ... 01.013.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Vad för kontakt?

#5 Post by M-Nilsson »

Erol wrote:Det underlättar kanske att få ett vettigt svar om du talar om vilken bilmodell det gäller.


Mvh Erol
Aha just det, 944S -87 :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Vad för kontakt?

#6 Post by M-Nilsson »

DLS wrote:det verkar vara en kontakt för en reference sensor dvs kamgivare eller vevaxelgivare

Edit: såg nu att den kontakten är ruskigt vanlig o sitter på ännu flera ställen såsom knacksensor m.m
(på en turbo då) vet ej vad den passar på på en 944s så det underlättar ju med en bättre bild o förklaring vart den går.

Edit nr 2:
Eftersom du säger att den går in på baksidan av fördelaren o jag gissar på att det är till din 944s så tror jag det är kabeln till hall sender
http://www.paragon-products.com/Hall_Se ... 01.013.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Okej tack för svaret, så rätt så en 944S...skall kolla mer på det imorgon var den andra sladden tar hän, men ser helt klart ut som den på bilden i länken.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Vad för kontakt?

#7 Post by M-Nilsson »

Om den går till "hall sender", vad har den för funktion och vad händer om den inte fungerar?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Vad för kontakt?

#8 Post by DLS »

Med glapp hall sensor dvs kamläges givare så får du orolig tomgång.
Här har du en tråd
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... fixed.html" onclick="window.open(this.href);return false;
är den helt trasig så skulle jag inte tro att den startar eller så startar den men vill dö direkt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Vad för kontakt?

#9 Post by M-Nilsson »

DLS wrote:Med glapp hall sensor dvs kamläges givare så får du orolig tomgång.
Här har du en tråd
http://forums.rennlist.com/rennforums/9 ... fixed.html" onclick="window.open(this.href);return false;
är den helt trasig så skulle jag inte tro att den startar eller så startar den men vill dö direkt.
Tack för svaret...detta låter mycket rimligt. Har sett att denna givare varit dålig innan och i samband med att jag bytta tändstift så tog jag en titt, räckte typ jag petade på den så lossade en bit av plasten, bästa är nog att köpa en ny i så fall, för att fixa denna kräver nog mycket pill :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Vad för kontakt?

#10 Post by M-Nilsson »

Provade att tejpa kontakten med eltejp och det märktes att det är denna kontakt som är felet. Fast lyckades inte riktigt få till det. Tomgången blev uppåt 1300 ett tag och efter 5 min började den hoppa mellan 1000-1300.

Tackar för hjälpen, nu återstår bara att köpa ny kontakt om jag inte lyckas skarva sladdarna:)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#11 Post by M-Nilsson »

Efter lite "fix" med kontakten så fungerade bilen igår helt problemfritt under dryga 10 km. Fin tomgång strax under 1000 Rpm. Fixat, tänkte jag. Men efter att bilen stod ute i natt hade jag nästan på känn att den inte skulle fungera, vilket den heller inte gjorde. Bilen startar, 1300 Rpm tomgång några minuter och sen börjar den hoppa.

Skall i stället köpa en ny kontakt så man får det ordentligt gjort. Har dock inte hittat någon sida som säljer dessa i Sverige.

I ena ändan av sladden(den som går in bakom fördelaren) sitter en sorts platta fast med 2 st skruvar. Hur ser det ut där bakom, är det bara att lossa dessa i samband med bytet eller hur ser det ut? Funderar nämligen på om jag själv kan ta i tur med bytet eller låta någon annan göra det.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#12 Post by DLS »

du såg en bild på den på paragons sida som jag länka till längre upp o förmodligen räcker det med dom 2 skruvarna för att få loss kontakten.
skulle tro att du kan beställa den via utzon men den verkar riktigt dyr som original del
http://utzon.se/39/sok/94460617002" onclick="window.open(this.href);return false;
Det borde sitta på andra bilar också så det är värt att kolla upp om den sitter på andra bilar för det brukar bli mycke billigare att köpa den som t.ex vw del eller audi del om den sitter på nån sån modell
annars får du kolla med sanden eller bilskrotar om den går att hitta som beg.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#13 Post by makkanftw »

Det är hela givaren man byter där.. Borde ju gå att leta upp kontakten från nån annan bil och skarva på din befintliga givare?
- Marcus

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#14 Post by DLS »

tja om det inte är fel på givaren också, ser kontakten ut så där illa så är nog givaren rätt gammal o sliten också men vill man testa så kan man ju lika gärna klippa bort kontakterna o sätta dit 3 kabelskor istället för att testa eller om man vill vara noggrann löda ihop kablarna o sätta krympslang över.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Byte av hall sensor/kamläges givare

#15 Post by M-Nilsson »

Ja den där var inte en billig del! :shock:
Hade en kontakt liggande som egentligen skulle sitta ner vid växellådan men den ser exakt likadan ut som den under huven så bytte med hjälp av lite kabelskor och eltejp. Funkade kanon under den dagen och med flera start/stopp, men lite märkligt att det inte funkade dagen efter..

Klart bäst är nog att hitta en beg. kontakt/givare eller på skroten. Men att sedan hitta en 944 på någon skrot är bara det en utmaning. :cry:
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users