Jag blev bara förvirrad av texten Joakim klistrade in. Att täcka in 924:ans historia på ett kort inlägg är svårt. Hela 924/944/968-serien är omöjligt.
Jag rekommenderar någon av Peter Morgans böcker, förslagsvis "Original Porsche 924/944/968" om man vill veta mera om 924/944/968. Michael Cottons bok är också läsvärd.
Vad gäller 924 turbo:s motor så skedde det på följande sätt:
Block (samma som i 924, dvs ett block från VAG-sortimentet) med vevaxel, vevstakar och kolvar monterades i Neckarsulm, fraktades till Zuffenhausen där motorn byggdes färdigt, provkördes och sedan fraktades tillbaka till Neckarsulm där den monterades i sin väntande 931-kaross. Så 924 turbo byggdes i Neckarsulm, medans motorn till största delen byggdes i Zuffenhausen. Motorn till 924:an byggdes helt i Neckarsulm. Produktionen 924/944 sköttes av Audi i Audis fabrik i Neckarsulm men övervakades av Porsche.
924 var till att börja med ett gemensamt projekt mellan Volkswagen och Porsche, en fortsättning på vad de började med 914. 924 skulle först säljas som en Volkswagen och baserades därför på VAG-delar i så stor utsträckning det var möjligt. 924 skulle senare tas över av Porsche och bli deras instegsmodell, med vissa "porschefieringar". Dock så drog sig Volkswagen ur samarbetet strax innan 924:an skulle börja tillverkas. Oljekrisen gjorde att VAG inte trodde på marknaden för sportbilar. Porsche såg att deras chans till en instegsmodell höll på att gå förlorad och köpte ut hela projektet för en stor summa pengar. (Jag kommer inte ihåg hur mycket men jag har skrivit det i någon tidigare tråd tror jag.) Porsche gjorde en överenskommelse med VAG att VAG skulle producera 924:an åt Porsche, i och med att Porsche själva inte hade kapaciteten för produktionen och VAG skulle ha en fabrik som annars skulle stå tom.
Det där med att det först var 944 som var en "riktig" Porsche beror just på att det var med 944 som bilen fick en "riktig" Porsche-motor. Fast egentligen fick redan 924 och i synnerhet 924 turbo en riktigt Porsche-motor då den inte fanns i VAG:s sortiment utan är konstruerad av Porsches tekniker men baserad till stor del på VAG-delar. Vad jag har för mig så är t ex blocket i VAG:s format bara på 1,8 l jämfört med 924:ans 2,0 l.
Porsche 924 är konstruerad av Porsches tekniker, inte Volkswagens oavsett vad vissa obildade journalister vill påstå. (Nämner inga namn men han jobbar för Expressen.) Hela projektet är framtaget av Porsche, iofs för Volkswagens räkning, men det gör det inte till mindre Porsche för det. Så även 924 och 924 turbo är riktiga Porschar.
Till sist ... Det var väl med 968:an produktionen flyttades till Zuffenhausen? Jag kan ju minnas fel så rätta mig i så fall.