XIIIM-Jocke wrote:Jag fattade nog fel. Jag har tagit upp ett hål i kardan tunneln (se bild) för att förre ägaren glömt att dra dit skruven till länkaget (Nr 15 på din bild). Plastbussningen på nr 15 är det ganska mycket glapp i oxså. Så den vill jag oxså byta. Frågan är bara hur axeln som sitter genom bussningen sitter fast? har du haft loss någon sådan?. Eller måste man byta hela"Korset"? (Markerad med en röd pil på bilden) Vad jag kan se så verkar det vara nr:10 som du byggt om. Sitter den i hö. sidan av transaxel röret? Jag låg under bilen nyss men såg den inte under/bakifrån?
Skruven på länkaget går bra att komma åt utan att ta upp hål i kardan, man bara lossar länkaget vid växelspaken och växellådans fästen och knuffar växellådan åt höger, sen får man knö in hand/fingrar och pilla i skruven och föra länkaget in på växelföraren på lådan. Trångt, men det går. Ville bara förtydliga det så inte alla går och sågar hål i sina bilar...
Axeln genom bussningen sitter med presspassning. Den går bra att knacka ut om man sätter upp hela kopplingen i ett skruvstäd och knackar med hammare och dorn. Dock är det faktiskt så att av någon anledning så är den bussningen gjord för att glappa i längsled. Jag köpte nya sådana bussningar (man behöver alltså inte byta hela korset) för att mina gamla var glappa och men de nya glappade på exakt samma sätt... i efterhand ångrar jag att jag inte såg till att få bussningar utan glapp tillverkade.
Nr10 sitter på transaxelrörets högra sida, lite längre fram än du har hålet. Du kan nog nästan känna den om du får plats att stoppa in handen och följer röret lite framåt från ditt hål. Den syns inte underifrån.
Du verkar ha två valmöjligheter nu... göra större hål eller ta ner växellåda och transaxel så du kan komma åt kulkopplingen (nr10). Jag skulle satsa på det senare så får du lätt loss nr 15 och växellänkaget som sitter ihop med den också. Det går visserligen att lossa länkaget framme vid växelspaken och dra nr 15 och länkaget bakåt om man tar ner bara växellådan men ska du ändock fixa nr 10 och tar ner transaxlen så kan du ju lika gärna fixa nr 15 på så vis också.