3 /4 stift igensotade. symptom på....?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Fredrik Mathsson
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2008-05-23 12:32:29
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Karlshamn
Contact:

3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#1 Post by Fredrik Mathsson »

Som sagt, samma strul 944 82:a som jag kommit dragandes med här tidigare med diverse problem. Har ju haft starka funderingar på att byta ut motorn som en sista åtgärd. Ojämn gång, bludder, går oftast på 2-3 burkar och går OTROLIGT fett just nu. (se tidigare inlägg). Verkstan kan ej hitta felet, tändkablar, rotor, stift, lmm, diverse givare bytta, komp testat (11/13/13/13, normalt?) var dock från testet första gången den började strula, vaccuumläckor genomsökt.
Nu står den avställd och sist jag körde in den var det som sagt väldigt fet gång, kan ej justera ner mer på lmm. Stiften är tidigare bytta som då var igensotade. Plockade väck stiften igen nu för att checka läget, då jag finner att bara 3 av stiften är totalt igensotade, medans fjärde (burken närmast torpeden) ser helt normalt å fint ut som de ska se ut så att säga.
Så vad tusan betyder det? Hoppas på att jag kanske har någon ledtråd till var grundproblemet kan ligga här.
Spridarna är nog det enda jag inte haft väck och kontrollerat tror jag. Kan det verkligen vara så att tre av fyra spridare är otäta och läcker, vilket medför så fet gång?
Om det vore överlag fet blandning den får, skulle väl alla fyra stiften vara igensotade, eller är det att den burken inte förbränner alls helt enkelt?
Tjatig jag vet, men hade varit så gött å få den å gå riktigt nån gång, å verkstan vill inte ta emot den längre xD

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#2 Post by Erol »

Jag skulle spontant gissa att det kan vara spridarna som inte stänger
korrekt och därmed går 3 av cylindrarna fetare än de borde. Prova att
byta eller åtminstånde rengöra spridarna.

Jag förutsätter att du redan gått igenom tänsystemet, dvs. tändstift,
kablar, rotor och fördelare.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Fredrik Mathsson
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2008-05-23 12:32:29
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Karlshamn
Contact:

Re: 3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#3 Post by Fredrik Mathsson »

Jo jag har ju haft spridarna i åtanke också. Tycker bara det känns underligt att så pass många skulle ge upp samtidigt. Visserligen började problemet som ett mindre, och har sen blivit värre och värre.
Och ja, stift, kablar fördelare å rotor e ju bytta också. Jag får återkomma när jag kollat spridarna.

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: 3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#4 Post by 944_Driver »

Bränsletryck?
Det kanske är stopp i returen och trycket blir för högt?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Fredrik Mathsson
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2008-05-23 12:32:29
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Karlshamn
Contact:

Re: 3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#5 Post by Fredrik Mathsson »

944_Driver wrote:Bränsletryck?
Det kanske är stopp i returen och trycket blir för högt?

//Magnus
Mja, de mätte ju upp bränsletrycket på verkstan, vilket var ok. Då iallafall, var visserligen innan de värsta symptomen drog igång som den ultrafeta gången, men jag tror det blivit värre och värre med tiden, för i början räckte det att justera ner blandningen på lmm för å få den att gå vettigt igen, tills det inte gick att ställa den magrare.
Väntar bara på att det ska bli en sisådär 10grader ute så man kan stå utan att frysa ihjäl, sen ska jag sätta igång, mäta kompet igen, kontrollera spridarna. Hade ju varit fint att mäta upp bränsletrycket igen men har inga verktyg till det, men har det i åtanke. Skönt å ha lite att gå på iallafall, och saker att kolla upp så man kanske får en lösning på detta någon gång :)

eken
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2011-02-20 10:05:41
Bilmodell: 924turbo
Location: Kumla
Contact:

Re: 3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#6 Post by eken »

Har liknande problem med min 924a , går fett och surar ner så den går på 2-3 burkar,provat att bytt och flyttat runt spridare,men utan något bra resultat,kollat lite av varje,så gott det går utan riktig utrustning,och tänkte att prova att plugga bränsleledning till kallstartsventilen,enkelt för dig med att testa,
Kan räcka med att rycka kontakten till kallstarten,dock inte på min.
Skriv gärna hur det går för dig/Lycka till - Micke

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#7 Post by Cédric »

eken wrote:Har liknande problem med min 924a , går fett och surar ner så den går på 2-3 burkar,provat att bytt och flyttat runt spridare,men utan något bra resultat,kollat lite av varje,så gott det går utan riktig utrustning,och tänkte att prova att plugga bränsleledning till kallstartsventilen,enkelt för dig med att testa,
Kan räcka med att rycka kontakten till kallstarten,dock inte på min.
Skriv gärna hur det går för dig/Lycka till - Micke

Prova mät upp bränsletrycket, min gjorde exakt samma sak tills jag mätte upp bränsletrycket. Sen justerade jag ner bränsletrycket och problemen försvann för gott. troligtvis för att kompensera för en WUR som inte fungerade helt hundra. (detta gäller alltså min 924 utan turbo)

Fredrik Mathsson
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2008-05-23 12:32:29
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Karlshamn
Contact:

Re: 3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#8 Post by Fredrik Mathsson »

Ja, nu har solen kommit och jag har börjat försöka ta tag i detta igen. :)
Jag rev väck spridarna, och satte dem i pet-flaskor å körde lite på starten. Hade hoppats på en läckande spridare, men inte en droppe efter jag stängt av.
Tog även komp prov igen, låg mellan 8,5 - 10 på de fyra burkarna. Är detta ok?
Kallstartsventilen har verkstan hävdad att de provat koppla ut. Stod idag och försökte klura ut var den sitter. Någonstans på högersidan om man står framför bilen eller? Typ under luftburkar och allt? Vet ju att det ska gå en seperat bränsleledning till den men tänkte man kanske får riva väck lite för att se den isåfall.
Hade varit intressant ändå att prova strypa den helt som sagt. De mätte upp hc värdet till 1300+ innan, och den har alltså en enoorm bränsleförbrukning. Typ halv tank på en 5 mils resa. Om den verkligen skulle kunna ge en sån hiskelig förbrukning även om den stod öppen hela tiden.
Kallstartsventilen är alltså en extra spridare då? tänkte om det kanske är den som läcker, och även öser in mycket mer än den ska. Hade satt mitt hopp till en av de vanliga spridarna men de verkar täta och fina som sagt.
Ska ta tag i att mäta upp bränsletrycket nästa gång när jag satt ihop allt iallafall. Med kall motor åtminstone, den gick så ojämnt och bluddrigt sist jag hade den igång att jag inte vet om man kan varmköra den ordentligt, utan att kanske få soppatorsk innan, hehe xd
Annars börjar jag allvarligen fundera på att lämna över den i händerna på någon expert någonstans i södra sverige, som har lite bättre koll på de här maskinerna. Någon som kan tipsa om någon här, som kanske har tiden till det?

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: 3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#9 Post by jerker67 »

944an har ingen kallstarts spridare,,,, så sluta leta.. bara en kallstartsgivare,,,,
men du har en jobbig sits inte avis alls... om du byter plats med den sk friska spridaren till en annan possition får du då ett fint stift där då med kanske ett sätt att utesluta spridarna..eller kanske konstatera...
jag har spridare som ligger som du kan få pröva om du vill
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Fredrik Mathsson
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2008-05-23 12:32:29
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Karlshamn
Contact:

Re: 3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#10 Post by Fredrik Mathsson »

jerker67 wrote:944an har ingen kallstarts spridare,,,, så sluta leta.. bara en kallstartsgivare,,,,
men du har en jobbig sits inte avis alls... om du byter plats med den sk friska spridaren till en annan possition får du då ett fint stift där då med kanske ett sätt att utesluta spridarna..eller kanske konstatera...
jag har spridare som ligger som du kan få pröva om du vill
Ahaa, kallstartsgivaren, är det den som sitter på högersidan då? Under insuget sitter en nybytt och fin givare som jag misstänker verkstan bytte också. Vad är det den gör då när motorn är kall? Säger den till spridarna att öppna längre tid, eller hur exakt ökar den bränslemängden? Letar ju först och främst efter vad det är som kan orsaka denna helt sjuka mängden soppa den får från någonstans.
Om jag rycker kontakten till den givaren, så är kallstarten urkopplad då? Eller ballar hela systemet ur då :p
Har inte haft den igång sen jag upptäckte detta med de tre sotiga stiften. Men planen är nu att fixa nya stift, dra igång den och mäta upp bränsletrycket. Vet inte hur mycket man måste ha den igång för att de nya ska sota igen, men jag plockar ju väck dom sen så får vi se. Vill ju helst försöka få den varm iallafall då det ska vara ett annat bränsletryck då, om kallstarten fungerar som den ska, och jag förstått det hela?

falcor
NA-Poster
Posts: 16
Joined: 2008-03-15 20:56:51
Bilmodell: 914 2.0
Årsmodell: Vet ej
Location: Vänersborg
Contact:

Re: 3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#11 Post by falcor »

Har du lambda sond på den...?

det är inte så att du skruvat den så snålt på LMM att motorn tycker den går för snålt och berikar den på egen hand för att kompensera? Om jag vore dig skulle jag från det snålaste på LMM räkna antalet varv till max fett och sen ställa dig nånstans i mitten och börja om justeringen därifrån....

(jag har dock noll koll på dessa motorer så jag ber om ursäkt om jag skrivit nåt dumt som inte är applicerbart just i detta fallet)
Porsche 914 2.0 "RS-spec enligt Mats"
Porsche 964 C2 -90 *såld*
Scirocco GTI 1.8T 20v -81 *såld*

Fredrik Mathsson
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2008-05-23 12:32:29
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Karlshamn
Contact:

Re: 3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#12 Post by Fredrik Mathsson »

falcor wrote:Har du lambda sond på den...?

det är inte så att du skruvat den så snålt på LMM att motorn tycker den går för snålt och berikar den på egen hand för att kompensera? Om jag vore dig skulle jag från det snålaste på LMM räkna antalet varv till max fett och sen ställa dig nånstans i mitten och börja om justeringen därifrån....

(jag har dock noll koll på dessa motorer så jag ber om ursäkt om jag skrivit nåt dumt som inte är applicerbart just i detta fallet)
Nej sådana moderniteter har jag inte på min :) Har provat justera lmm en massa, och även bytt den som sagt, så jag skulle nog vilja utesluta den iallafall. Såväl det inte är vanligt att helt nya lmm ibland är trasiga xd

eken
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2011-02-20 10:05:41
Bilmodell: 924turbo
Location: Kumla
Contact:

Re: 3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#13 Post by eken »

Min 924T funkar bättre, efter jag bytte bränslehuvudet,lossa spridarslangarna-en i taget efter du har kört upp tryck i bränsle systemet(efter varje gång du lossat en slang)titta så det dimmar lika mycket,varje gång du öppnar.
Min dimmade/sprutade ur sig bränsle vid två spridarslangar,och vid dom andra ,fuktade den knappt,så
förmodligen helt igentäppt till två av spridarna,och dom övriga fick sig en dos av för mycket bränsle,och surade ner motorn 0ch spädde ut oljan,som du också bör kollaså bensinen inte runnit rakt igenom.
Ett fel mindre på min,det är väl bara att fortsätta med nästa! :cry:

Fredrik Mathsson
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2008-05-23 12:32:29
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Karlshamn
Contact:

Re: 3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#14 Post by Fredrik Mathsson »

eken wrote:Min 924T funkar bättre, efter jag bytte bränslehuvudet,lossa spridarslangarna-en i taget efter du har kört upp tryck i bränsle systemet(efter varje gång du lossat en slang)titta så det dimmar lika mycket,varje gång du öppnar.
Min dimmade/sprutade ur sig bränsle vid två spridarslangar,och vid dom andra ,fuktade den knappt,så
förmodligen helt igentäppt till två av spridarna,och dom övriga fick sig en dos av för mycket bränsle,och surade ner motorn 0ch spädde ut oljan,som du också bör kollaså bensinen inte runnit rakt igenom.
Ett fel mindre på min,det är väl bara att fortsätta med nästa! :cry:
Ah, det skulle ju faktiskt kunnat vara en anledning jag inte tänkt på. Men jag provkörde ju dock spridarna i pet-flaskor å de dimmade på bra allihopa. Och ingen släppte en enda droppe efter jag stängt av.
Mängden är ju förståss lite svårt å mäta visuellt.
Hade satt ihop allt igen nu förra veckan, och dit med nya stift så jag kunde dra igång den å mäta upp bränsletrycket. Då vägrar plötsligt startmotorn dra runt istället, trots fräsht nyladdat batteri, lite knackande på startmotorn/solenoiden, och kablar kontrollerade. Motorn går ju runt, och startmotorn kuggar i, men beter sej precis som när det är dåligt batteri. Så det var liksom droppen xd
Ska dra upp den till en ny verkstad nu nästa vecka, så får jag se vad de kommer fram till med bränsleproblemet.

Fredrik Mathsson
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2008-05-23 12:32:29
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1982
Location: Karlshamn
Contact:

Re: 3 /4 stift igensotade. symptom på....?

#15 Post by Fredrik Mathsson »

Då verkar det som man äntligen fått ett avslut på denna historien iallafall. Det var bränsletrycksregulatorn som flippat ur. Var uppe på verkstan och provkörde den nu efter den blivit bytt, å jisses vilken skillnad :p Jämn o fin tomgång, inget bludder, ingen ryckig gång eller avgassmällar längre. Verkar som det blir till att åka fint denna sommaren med, trots allt :)
Sen får man väl se hur tändstiften ser ut efter lite körning, men känns positivt nu iallafall.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]