undrar kort och gott vilka delar som 944 s2 och 968 delar vad gäller motor. Dvs är det så enkelt att man endast behöver byta topp, insug och grenrör för att få en 968 motor samt självklart styrbox. Eller är det så att man måste byta hela motorn på en gång med kabelstammar och allt. Dvs hur krångligt är det att byta föra att få lite mer effekt.
Ang. toppen så är jag hyffsat säker på att det är samma "grund" som 968'an, just då förutom variocamen i sig och kamaxlar. Sen vet jag inte om ventilerna skiljer sig också??
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
Ganska krångligt sätt för att få lite mer effekt, men det är iofs inte det frågan gäller. Det du frågar är ju huruvida blocken skiljer sig, de har olika remskivor för veven samt att blocket i 968 har munstycken för att spruta olja under kolvarna. Möjligen ser kanalerna för att flytta luft mellan cylindrarna nere i tråget annorlunda ut också men minns inte riktigt hur det var där.
Dom flesta skillnader har väl redan nämts men jag tror 968 veven är lite lättare än S2 veven.
Men det ger väl ingen direkt effekt utan alla dom ca 30 extrahästarna som 968 har sitter nog
i toppen/insuget och variokamsystemet+motorstyrningen.
Låter spontant att det finns två vägar att gå. Antingen skaffa en komplett motor med motorstyrning och allt eller göra en ordentlig portning av S2:an samt byta stakar till något bättre som klarar högre varvtal samt kanske även ett par mer påkostade kolvar, något vassare kammar en liten komphöjning och sedan en riktig mappning. Frågan är bara vilket som ger mest.
Turbokonvertering! Släpp förnuftet och låt det hända bara! Nae, men i ärlighetens namn blir det svindyrt att trimma en sugismotor, och skillnaden blir inte enorm heller. Överväg att börja i andra änden, dvs lätta bilen, värre bromsar och väghållning. Jag vet att det låter trist, men nyckeln till en snabb bil har förvånansvärt lite med motoreffekt att göra, och känner du att det är nödvändigt med 30 hästar till tror jag det blir billigare att sälja bilen och köpa det du vill ha istället. Är det projektet som sådant du vill åt så är det bara att sätta igång. Finns någon tråd här på forumet av någon som vässade en 968 tror jag det var, slutade väl runt 280 hp i motorn om jag minns rätt.
När jag ändå renoverade min motor så vässade jag den lite. kammar,portard och planadtopp,grenrör,svänghjul,mappning m.m. Karaktären blev betydligt roligare men frågan va om det va värt det priset jag kan säg att det blev minst sagt dyrt
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010