944 s2 motor vs 968 motor

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

944 s2 motor vs 968 motor

#1 Post by JohnC »

Hej,

undrar kort och gott vilka delar som 944 s2 och 968 delar vad gäller motor. Dvs är det så enkelt att man endast behöver byta topp, insug och grenrör för att få en 968 motor samt självklart styrbox. Eller är det så att man måste byta hela motorn på en gång med kabelstammar och allt. Dvs hur krångligt är det att byta föra att få lite mer effekt. 8)

User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

Re: 944 s2 motor vs 968 motor

#2 Post by YocaL »

Ang. toppen så är jag hyffsat säker på att det är samma "grund" som 968'an, just då förutom variocamen i sig och kamaxlar. Sen vet jag inte om ventilerna skiljer sig också?? :?:
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 s2 motor vs 968 motor

#3 Post by Sluggen »

Ganska krångligt sätt för att få lite mer effekt, men det är iofs inte det frågan gäller. Det du frågar är ju huruvida blocken skiljer sig, de har olika remskivor för veven samt att blocket i 968 har munstycken för att spruta olja under kolvarna. Möjligen ser kanalerna för att flytta luft mellan cylindrarna nere i tråget annorlunda ut också men minns inte riktigt hur det var där.
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 944 s2 motor vs 968 motor

#4 Post by tkgb »

Dom flesta skillnader har väl redan nämts men jag tror 968 veven är lite lättare än S2 veven.
Men det ger väl ingen direkt effekt utan alla dom ca 30 extrahästarna som 968 har sitter nog
i toppen/insuget och variokamsystemet+motorstyrningen.

mvh tommy

JohnC
S2-Poster
Posts: 261
Joined: 2010-07-20 20:58:33
Bilmodell: Porsche 944 S2 -91
Contact:

Re: 944 s2 motor vs 968 motor

#5 Post by JohnC »

Låter spontant att det finns två vägar att gå. Antingen skaffa en komplett motor med motorstyrning och allt eller göra en ordentlig portning av S2:an samt byta stakar till något bättre som klarar högre varvtal samt kanske även ett par mer påkostade kolvar, något vassare kammar en liten komphöjning och sedan en riktig mappning. Frågan är bara vilket som ger mest. :roll:

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 s2 motor vs 968 motor

#6 Post by Sluggen »

Turbokonvertering! Släpp förnuftet och låt det hända bara! Nae, men i ärlighetens namn blir det svindyrt att trimma en sugismotor, och skillnaden blir inte enorm heller. Överväg att börja i andra änden, dvs lätta bilen, värre bromsar och väghållning. Jag vet att det låter trist, men nyckeln till en snabb bil har förvånansvärt lite med motoreffekt att göra, och känner du att det är nödvändigt med 30 hästar till tror jag det blir billigare att sälja bilen och köpa det du vill ha istället. Är det projektet som sådant du vill åt så är det bara att sätta igång. Finns någon tråd här på forumet av någon som vässade en 968 tror jag det var, slutade väl runt 280 hp i motorn om jag minns rätt.
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 944 s2 motor vs 968 motor

#7 Post by Maxx »

Sluggen wrote:Finns någon tråd här på forumet av någon som vässade en 968 tror jag det var, slutade väl runt 280 hp i motorn om jag minns rätt.
Jonas Larsson gjorde en hel del med sin motor och fick ut 275 hk (har jag för mig att han sa).
Kolla hans tråd: forum/viewtopic.php?f=17&t=13840&start=62
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: 944 s2 motor vs 968 motor

#8 Post by Jappe »

Kompressor och Civinco motorstyrsystem, så kommer det att kännas bättre. :#944burn:

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 944 s2 motor vs 968 motor

#9 Post by jonaslarsson »

Maxx wrote:
Sluggen wrote:Finns någon tråd här på forumet av någon som vässade en 968 tror jag det var, slutade väl runt 280 hp i motorn om jag minns rätt.
Jonas Larsson gjorde en hel del med sin motor och fick ut 275 hk (har jag för mig att han sa).
Kolla hans tråd: forum/viewtopic.php?f=17&t=13840&start=62
När jag ändå renoverade min motor så vässade jag den lite. kammar,portard och planadtopp,grenrör,svänghjul,mappning m.m. Karaktären blev betydligt roligare men frågan va om det va värt det priset jag kan säg att det blev minst sagt dyrt :)
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 944 s2 motor vs 968 motor

#10 Post by Torbjorn968 »

Jag har gått halvägs i Jonas renovering/trimning och avråder definitivt. Kompressor om du skall ha mer effelkt känns rätt! Annars lättning.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users