Bilen får för mycket soppa vid start.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Bilen får för mycket soppa vid start.

#1 Post by Freddie_81 »

Tjena har ett lite irriterande problem som visra sig när jag startar bilen kall. Den går väldigt fet, och går oljämt en stund innan den sakta går över och går bra. detta tar kanske två tre minuter. Var kan jag börja felsöka. Finns de någon ställskruv för soppan som de gör till luften eller kan de vara något spök med kallstartsventil ? Bilen de gäller är min 86:a turbo. Annars går bilen mycket bra men kan tycka att den ryker lite ibland pga fet blandning. Bilen är utrustad med Bengts chip.

Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: Bilen får för mycket soppa vid start.

#2 Post by Mats Jacobsson »

Kan inte detta bero på att den är chipad, min är också lite trälig när den är kall
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: Bilen får för mycket soppa vid start.

#3 Post by Freddie_81 »

Ok. de kanske beror på de då. Kanske är mappat så för chippet. Den går ju riktigt bra när de släppt. Tråkigt att den ryker så när den är kall.

Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

michael rasmussen
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2008-05-20 20:13:15
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Annelöv, Skåne
Contact:

Re: Bilen får för mycket soppa vid start.

#4 Post by michael rasmussen »

Även jag har Bengt chip på min 87:a. Den går "som vanligt" när den är kall.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Bilen får för mycket soppa vid start.

#5 Post by DLS »

både chippade o original har en kallstarts mapp som är tills den kommit upp lite i temp o det kan skilja lite i tid beroende på hur kallt det är såklart.
Jag kör aldrig min bil nånstans innan den gått ur kallstarts läget.

Men om din går fett hela tiden bör du kolla efter vakumläckor.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: Bilen får för mycket soppa vid start.

#6 Post by Freddie_81 »

tror inte den går fett hela tiden utan de släpper efter ett tag. Den hade ju fina värden på bes sist i maj. Men hur söker jag lättast vacum läckor ? lika bra att kolla.

Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Bilen får för mycket soppa vid start.

#7 Post by DLS »

från gamla tiden så säger dom att man ska ha motorn igång o spraya startgas lite överallt o ökar motorvarvet så har du en läcka men det tycker inte jag funkar så bra på våra bilar i allafall.

det riktiga sätter är endera att syna alla slangar eller ta bort afm o sätta dit en hemmagjord plugg o koppla tryckluft till o sen leta efter pysljud.

Jag brukar ta loss lilla vakum slangen som sitter på dumpen o sen trycka lite försiktigt med tryckluft samtidigt som jag sprayar med lite såpvatten på alla slangar o kopplingar o där det bubblar läcker det.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Bilen får för mycket soppa vid start.

#8 Post by emm »

Startgas tycker inte jag heller funkar på våra bilar, det finns en skiss här som naphets gjort för att trycksätta systemet, enkel och billig grej att jobba med, var 951 ägare borde ha en, jag hittade läckor när jag använde min, och då misstänkte jag inte ens att jag hade några...

Jag har oxå "Bengts-super-duper-ultra-cool-mega-flow-chip", har aldrig problem vid kallstarter.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Bilen får för mycket soppa vid start.

#9 Post by Mårten »

emm wrote:Startgas tycker inte jag heller funkar på våra bilar, det finns en skiss här som naphets gjort för att trycksätta systemet, enkel och billig grej att jobba med, var 951 ägare borde ha en, jag hittade läckor när jag använde min, och då misstänkte jag inte ens att jag hade några...

Jag har oxå "Bengts-super-duper-ultra-cool-mega-flow-chip", har aldrig problem vid kallstarter.
+1
Inga som helst problem med kallstarter, hittade oxå lite läck med hjälp av naphets testmoj.
Bengts chip fetar på lite xtra på fullast har jag för mig att han sade.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: Bilen får för mycket soppa vid start.

#10 Post by Freddie_81 »

Var hittar jag denna test moj? Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: Bilen får för mycket soppa vid start.

#11 Post by Mårten »

Här hittar du den
forum/viewtopic.php?f=9&t=18005" onclick="window.open(this.href);return false;

/Mårten
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: Bilen får för mycket soppa vid start.

#12 Post by Freddie_81 »

Tackar. Ska kika
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: Bilen får för mycket soppa vid start.

#13 Post by Freddie_81 »

Hur mycket tryck (bar) ska jag ge när jag ansluter luften på denna test grej?

Mvh Fredde
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Bilen får för mycket soppa vid start.

#14 Post by emm »

börja med 0,5 bar, tror jag maxade på runt 0,7 - 0,8, var försiktig med trycket så du inte skadar dig...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

Re: Bilen får för mycket soppa vid start.

#15 Post by Bengt »

Tjena, såg att mina chip var uppe för diskussion. Ni får gärna kontakta mig direkt om ni undrar över något. Som ni redan skrivit så funkar kallstartsfunktionen på chippen och eftersom chip inte ändrar sig av sig själv så kan man utesluta dem som felkälla. Däremot måste insignalerna till boxarna vara rätt för att det skall funka.

Det som ändrar sig på dessa veteranbilar ( 25 år 2011) när de åldras är framförallt tempsensorer och gummi. En annan felkälla är läckande termostat som gör att bilen inte kommer upp i temperatur och därmed går onödigt fett. Mina chip fetar inte upp mer än original men har en annan tidscykel för kall och varmstart men som inte inverkar i detta fallet.

Bngt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]