relät till fönsterhissarna drar tjuvström!!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
mioq
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2010-02-25 06:56:02
Bilmodell: 951-86/ 944-86
Årsmodell: 1986
Location: Kungsbacka
Contact:

relät till fönsterhissarna drar tjuvström!!

#1 Post by mioq »

Har lokaliserat strömbortfallet till elhissarna,kanske i relät, men hissarna funkar utan problem.
Jag ser på elschemat att relät är kopplat till tändning, men hissarna funkar även utan att nyckeln ens sitter i !! Är detta verkligen rätt?? eller är det nån slags fulkoppling med i spelet kanske. Tacksam för tips för han drar ur batterit på 4-5 dagar om jag inte kör,såvida jag inte har säkringen till hissarna urtagen som nu.
Min nästa bil blir en porsche :) eller möjligen en Cobra :oops:
911T-70 Pensionsförsäkringen
951 -86 Kvicksilverpilen
944 -86 Blåbäret Såld
944 -84 Silverpilen Såld
944 -84 Stulen/krashad/såld
924S -86 Såld

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: relät till fönsterhissarna drar tjuvström!!

#2 Post by Bathory »

Det låter helt klart som en fulkoppling om dom fungerar utan tändning men det kan ju vara krypström/kortis i ngt kablage som gör att du får samma funktion.
Jag skulle börja med en occulär koll på kablage för att se om det verkar som om ngn har varit där & kopplat friskt.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

Re: relät till fönsterhissarna drar tjuvström!!

#3 Post by Mårten »

Tror mina funkar utan tändningen är på OM dörren är öppen. Praktiskt när man klivit ur bilen och skall låsa och upptäcker att fönstret är nere...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: relät till fönsterhissarna drar tjuvström!!

#4 Post by Johnny »

mioq wrote:Har lokaliserat strömbortfallet till elhissarna,kanske i relät, men hissarna funkar utan problem.
Jag ser på elschemat att relät är kopplat till tändning, men hissarna funkar även utan att nyckeln ens sitter i !! Är detta verkligen rätt?? eller är det nån slags fulkoppling med i spelet kanske. Tacksam för tips för han drar ur batterit på 4-5 dagar om jag inte kör,såvida jag inte har säkringen till hissarna urtagen som nu.
944 -84
Utan "nyckel" skall inte dina fönsterhissar funka. Om du lyssnar riktigt noga när du sätter i säkringen (utan nyckel), hör du att relät klickar då? Det skall inte höras något. Hör du ett "klick" från relät så har man förmodligen lånat ström från relä-anslutning 30 och byglat över till relä-anslutning 86 på grund av att man kanske saknar manöverspänningen till relät när tändningen slås på.
Om du sätter i säkringen och drar ut relät, funkar hissarna då? Funkar de så har man byglat bort relä-kontakten anslutning 30 och 87, men det får ju inte batteriet att dra ur sig så vida inte en av knapparna till hissarna hänger sig. För fjädrar de inte tillbaka riktigt så ligger ju motorn på och tömmer batteriet.

Om du vill Mäta:
Ta bort relät och mät i sockeln och ingen nyckel i tändningslåset, men säkringen skall vara på plats.
85 86 är manöverspänningen till relät och där skall det inte finnas någon spänning, (bara vid tändning på).
Mät anslutning 30 där har du +12 volt till jord men du skall inte ha någon spänning på 87.

User avatar
mioq
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2010-02-25 06:56:02
Bilmodell: 951-86/ 944-86
Årsmodell: 1986
Location: Kungsbacka
Contact:

Re: relät till fönsterhissarna drar tjuvström!!

#5 Post by mioq »

Jag kom fram till att det förmodligen måste vara som goto737 säger, att det ligger spänning på 86 eftersom det klickar i relät så fort man stoppar i säkringen, ska kolla detta idag,tänkte isåfall leta upp en kabel som får spänning från tändning och koppla till 86 istället
Min nästa bil blir en porsche :) eller möjligen en Cobra :oops:
911T-70 Pensionsförsäkringen
951 -86 Kvicksilverpilen
944 -86 Blåbäret Såld
944 -84 Silverpilen Såld
944 -84 Stulen/krashad/såld
924S -86 Såld

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: relät till fönsterhissarna drar tjuvström!!

#6 Post by Johnny »

Den anslutningen G3 som styr ditt "windows-relay" finns bakom reläboxen, övre raden, stift3 från höger räknat, se bild. Kan ju vara ett ledningsbrott eller så har det hänt något i boxen.
I värsta fall får du koppla på bromsljuskontaktens ledning eller något annat du finner lämpligt. Men det är ju roligt om man kan fixa grejerna så orginal som möjligt.
relaybox.jpg

User avatar
mioq
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2010-02-25 06:56:02
Bilmodell: 951-86/ 944-86
Årsmodell: 1986
Location: Kungsbacka
Contact:

Re: relät till fönsterhissarna drar tjuvström!!

#7 Post by mioq »

Näää! tyvärr, så var inte fallet!! alla kablar fram till relät har rätt signaler, Kan det va relät ändå ? har plockat isär det men allt ser ok ut, nån som vet nåt sätt att mäta /testa reläts funktionsduglighet?
Min nästa bil blir en porsche :) eller möjligen en Cobra :oops:
911T-70 Pensionsförsäkringen
951 -86 Kvicksilverpilen
944 -86 Blåbäret Såld
944 -84 Silverpilen Såld
944 -84 Stulen/krashad/såld
924S -86 Såld

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: relät till fönsterhissarna drar tjuvström!!

#8 Post by Johnny »

mioq wrote:Näää! tyvärr, så var inte fallet!! alla kablar fram till relät har rätt signaler, Kan det va relät ändå ? har plockat isär det men allt ser ok ut, nån som vet nåt sätt att mäta /testa reläts funktionsduglighet?
Anslut 12 volt på reläts anslutning 85 86, då drar relät och sluter kontakt 30 87, mät då kontakt 30, 87 så den sluter och även släpper när du tar bort 12 volten. Mäter gör du med någon form av Kontinuitetstestare eller ohm-mätare (multimeter).

User avatar
mioq
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2010-02-25 06:56:02
Bilmodell: 951-86/ 944-86
Årsmodell: 1986
Location: Kungsbacka
Contact:

Re: relät till fönsterhissarna drar tjuvström!!

#9 Post by mioq »

När jag mätte på det i bänk funka allt som det ska, stoppa tillbaka i bilen och det funka :shock: , tog loss och satte tillbaks igen funka inte :evil: himla opålitligt, så det blir nog bara till att fixa ett nytt relä...
Min nästa bil blir en porsche :) eller möjligen en Cobra :oops:
911T-70 Pensionsförsäkringen
951 -86 Kvicksilverpilen
944 -86 Blåbäret Såld
944 -84 Silverpilen Såld
944 -84 Stulen/krashad/såld
924S -86 Såld

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users