Tändning/DME hjälp

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
914GT
NA-Poster
Bilmodell: 944 och 914/6

Tändning/DME hjälp

#1 Post by 914GT »

Behöver hjälp med tips o tänk, jag har kört fast:
Objektet är en 944 -84 som vägrar starta.
Vad jag har gjort:
Soppa i bilen
Kontrollerat DME-relät, funkar, soppapumpen går.
Kollat jordpunkter i kaross o motorblock (svänghjulssida motorblock)
Mätt Ohm på givarna vid svänghjulet, verkar OK, kollat kontaktytona och torkat av givarkropparna.
Kollat att jag har 12v + på pin 18 och 35 på anslutning styrbox både i tändningsläge och startmotorläge på nyckel.
Mätt tändspole för Ohm, verkar OK, och dessutom testat med annan fungerande tändspole.
Men.... om jag sätter ett tändstift direkt i tändkabeln från tändspolen och jordar stiftet så händer föjande:
När jag vrider på tändningen så får jag en bra kraftig gnista, när sedan startmotorn snurrar runt motorn så uppstår inga fler gnistor. Om jag tänkt rätt så skall ju styrboxen generera tändpulser (-jord) och tändspolen lösa ut ett gnistregn, eller? Har kollat att det är plus på spolen och för säkerhetsskull kopplat plus direkt på spolen under denna procedur ( om utifall boxen inte håller plus 12 ut under det att startmotorn är inkopplad) Trots detta ingen gnista.
Tänker jag rätt?
Om strömförsörjningen till styrboxen är dålig t.ex. genom dåligt tändningslås bör jag ha kopplat förbi detta eller?
Bör jag inte få en tändpuls (jordning) från styrboxen när jag kopplar så?
Det jag inte kunnat kolla är naturligtvis funktionen på styrboxen (ingen som kan låna ut en 006 box?) (är 006 och 0016 boxar likvärdiga?)
Ingen som vill köpa en 944 utan gnista? ;)
Tacksam för ideer
Uffe
Nur für Wettbewerb!

914GT
NA-Poster

Re: Tändning/DME hjälp

#2 Post by 914GT »

På andra Motronic system finns det ofta en separat Tändmodul, ofta placerad vid tändspolen, men på 944:ans system är den väl integrerad i styrboxen? Ingen som råkat ut för detta problem? :(
Nur für Wettbewerb!

Erol
Moderator
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986

#3 Post by Erol »

Låter som om motronicboxen/tändmodulen gjort sitt i ditt fall.

Detta är ett rätt vanlligt problem på 944:or och de har som du säger
tändsteget inbyggt i boxen. Dessa brukar gå att hitta för 1000-1500:-

Skriv in i din profil vart du bor, så kanske någon som bor i närheten
är villig att låna ut sin box, så kan du få bekräftat om det är den
som är trasig, eller om du måste fortsätta felsökningen.

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

914GT
NA-Poster

#4 Post by 914GT »

Så, är det någon som har en tidig styrbox liggande till salu eller utlånes? Boxen bör vara en där Boschnummret slutar på 006. (eller kanske 016 kan användas?)
Ring om vad du har :)
Uffe
0703 151337
Nur für Wettbewerb!

Post Reply