Objektet är en 944 -84 som vägrar starta.
Vad jag har gjort:
Soppa i bilen
Kontrollerat DME-relät, funkar, soppapumpen går.
Kollat jordpunkter i kaross o motorblock (svänghjulssida motorblock)
Mätt Ohm på givarna vid svänghjulet, verkar OK, kollat kontaktytona och torkat av givarkropparna.
Kollat att jag har 12v + på pin 18 och 35 på anslutning styrbox både i tändningsläge och startmotorläge på nyckel.
Mätt tändspole för Ohm, verkar OK, och dessutom testat med annan fungerande tändspole.
Men.... om jag sätter ett tändstift direkt i tändkabeln från tändspolen och jordar stiftet så händer föjande:
När jag vrider på tändningen så får jag en bra kraftig gnista, när sedan startmotorn snurrar runt motorn så uppstår inga fler gnistor. Om jag tänkt rätt så skall ju styrboxen generera tändpulser (-jord) och tändspolen lösa ut ett gnistregn, eller? Har kollat att det är plus på spolen och för säkerhetsskull kopplat plus direkt på spolen under denna procedur ( om utifall boxen inte håller plus 12 ut under det att startmotorn är inkopplad) Trots detta ingen gnista.
Tänker jag rätt?
Om strömförsörjningen till styrboxen är dålig t.ex. genom dåligt tändningslås bör jag ha kopplat förbi detta eller?
Bör jag inte få en tändpuls (jordning) från styrboxen när jag kopplar så?
Det jag inte kunnat kolla är naturligtvis funktionen på styrboxen (ingen som kan låna ut en 006 box?) (är 006 och 0016 boxar likvärdiga?)
Ingen som vill köpa en 944 utan gnista?

Tacksam för ideer
Uffe