Söker tips på trim-prylar....

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
jonathanroos
NA-Poster
Posts: 26
Joined: 2005-12-05 11:20:41
Telefon: 0760148001
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Contact:

Söker tips på trim-prylar....

#1 Post by jonathanroos »

Hade tänkt att sikta mot 350-400 hästars strecket så småningom.
Någon som har bra tips på vad man skall köpa för prylar och vart.

Är väl troligtvis inte aktuellt förrän till vintern, men det kan vara bra att hinna förbereda sig lite.....
/J

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Söker tips på trim-prylar....

#2 Post by makkanftw »

Kan ju vara bra att skriva vad det är för bil du tänkt trimma :)
- Marcus

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Söker tips på trim-prylar....

#3 Post by gegge »

Av tidigare trådar att dömma: 944 turbo.

Över 300 hk räcker den inte med chip utan krävs en del jobb och pengar. Finns massor av info på forumet.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

newkie
Carrera-Poster
Posts: 335
Joined: 2009-11-25 07:48:52
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1989
Contact:

Re: Söker tips på trim-prylar....

#4 Post by newkie »

Ny wastegate är en alltid bra investering. För att nåt 400 hästar är det en hel del jobb och det finns många vägar att gå..

Saker som är bra...

Wastegate
Spridare
Annat sprut (Stand alone, piggyback eller chip)
Större turbo
?Boostcontroller?
Soppa-pump..

Har säkert missat en hel del.. Man måste kanske inte ha alla saker, beror på hur stor grad av bon-trim man vill att det ska vara...

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Söker tips på trim-prylar....

#5 Post by Erol »

951:an är lite knepig att plocka ut mycket effekt ur, det finns igentligen
inga färdiga steg/kitt för 350+ hk att köpa, som det gör till många
andra bilmärken.


Men om du ska över 350 hk måste du byta följande:
  • Spridare
    Turbo
    Chip/MAF-kit

För att få en bra körbarhet bör följande bytas:
  • Avgassystem, förslagsvis 3"
    Wastegate
    EBC "electric boost controller
Ska du närmare/över 400 hk så är det nödvändigt att komplitera med:
  • Annat sprut (Stand alone, piggyback/maf-kit)
    Bränslepump
    Kamaxel
    Intercooler
    Porta/fräsa ventiler på toppen

Ett vanligt prolem är att det inte helt lätt att hitta någon turbo
som passar rakt av för rimliga pengar, räkna med att du får ge
12-15.000:- om du inte hittar någon begagnat K27:a.

Utöver detta bör du gå igenom motorn, se över lager, ringar och
packningar. Ofta är det dax att byta dessa delar, bilarna är trots
allt 20-25 år gamla och har ofta gått 20.000+ mil eller mer!

Vid höga effektuttag så finns det även tre vanliga bekymmer att
lösa med dessa motorer.
  • 1. Cylinderfodrena börjar flexa/röra på sig.
    2. Högt cylindertryck, dvs. risk att toppen "lyfter"
    3. Värmeutveckling/kylning av toppen.
Som föregående "talare" skrev, sök på forumet, finns rätt många
trådar som behandlar detta ämne.


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users