Halli hallå!
Jag kan ha hittat en anledning (och billig lösning) till att bränslepumpsreläet till 924 (från 79 och framåt) ger upp efter en tid, om du inte orkar läsa hela historien så hoppa till slutsatsen.
Reläet som sådant är ju lite speciellt i.e. dyrt då det innehåller lite extra elektronik.
Problemet som det såg ut för mig;
Bilen hade stått över vinter och till våren skulle pärlan igång. De första startförsöken gick bra, men så helt blev den svårstartad och till sist gick den inte igång alls. Jag noterade då att bränslepumpen inte snurrade till när nyckeln ställdes i tändläge längre.
Felsökning;
Det första att göra då är att ta bort reläet från reläbryggan och kortsluta anslutning 30 med 87, detta ska tvångstköra pumpen. Snurrar pumpen nu så är det reläet som är trasigt, snurrar den inte så är det något annat fel tyvärr.
Ok, pumpen snurrade och felet är således lokaliserat till bränslepumpsreläet, vilket kostar runt 500 :-.
Plocka nu av plasthöljet av reläet och se om där finns några uppenbara fel (brända anslutningsbleck t ex.). Mitt såg ut som nytt, alltså hade det inte passerat för höga strömmar och komponenterna borde vara hela, se bild 1.
Vänd då på reläet och titta på lödningarna med förstoringsglas+lampa. Titta extra noga på de lödningar som håller den stora tunga spolen i mitten, inringat med rött på bild 2, kan man där skönja några sprickor i lödningarna så har antagligen felet hittats. Grattis!
Åtgärda:
Smält om lödningarna på baksidan av reläet, speciellt de stora som håller spolen.
Diskussion:
Relän i bilar utsätts för relativt stora vibrationer, om de innehåller tunga komponenter (spole) så blir påfrestningen på infästningarna (lödningen) stora vilket kan resultera i sprickor/kallödning.
SLUTSATS:
Är ditt bränslepumpsrelä trasigt, löd om de stora lödningarna på baksidan som håller spolen innan du köper nytt.
Rätta mig om jag har fel och lycka till!
/Björn
sökord: 433 906 059, bränsle pumps relä.
Bränslepumpsrelä 924
-
- NA-Poster
- Posts: 32
- Joined: 2009-03-16 23:11:43
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Bränslepumpsrelä 924
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Bränslepumpsrelä 924
Det där är säkert EN av anledningarna till att relät lägger av och ett mycket bra tips att kolla upp.
Det finns andra anledningar också dock: På mitt relä hade tungan som spolen drar till sig för att få kontakt gått av...
Det finns andra anledningar också dock: På mitt relä hade tungan som spolen drar till sig för att få kontakt gått av...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users