Däck samt fälg, tips ideer mottages
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Däck samt fälg, tips ideer mottages
Jag skall köpa nytt till 944 turbon. Fälgarna är cup 2 7" fram samt 9" bak.
Idag sitter det fram 205/50-17 och bak sitter det 255/40-17.
Bilen är ngt låg fram med detta.
Min ide är Hankook Ventus RS 2 Z212 som är ett R däck som fungerar till vettigt pris, men jag har ingen erfarenhet av det på Porsche eller annan bil med lite tyngd.
Tänkte köpa 225/ 45-17 fram och bak 235/45-17. Mina beräkningar säger mig att det är 10,1 resp 10,5 i höjd.
Som sagt, vilka ideer eller vilka dimensioner använder ni andra?
MVH
Michael
Idag sitter det fram 205/50-17 och bak sitter det 255/40-17.
Bilen är ngt låg fram med detta.
Min ide är Hankook Ventus RS 2 Z212 som är ett R däck som fungerar till vettigt pris, men jag har ingen erfarenhet av det på Porsche eller annan bil med lite tyngd.
Tänkte köpa 225/ 45-17 fram och bak 235/45-17. Mina beräkningar säger mig att det är 10,1 resp 10,5 i höjd.
Som sagt, vilka ideer eller vilka dimensioner använder ni andra?
MVH
Michael
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
Jag (och många andra) brukar ha 225/ 45-17 fram och 245/40-17 bak
/ Erol
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
Ok, men på vilken fälgbredd?
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
Syftade på 7" fram och 9" bak som du skrev i första inlägget.michael rasmussen wrote:Ok, men på vilken fälgbredd?
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
brukar väl köra 225/45-17 fram o 255/40-17 bak.. rekomenderad fälgbredd är väl då 8 tum fram o 9-10 tum bak.. på 7 tums bredd är rekomenderad bredd 205-215...
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
Bubby wrote:brukar väl köra 225/45-17 fram o 255/40-17 bak.. rekomenderad fälgbredd är väl då 8 tum fram o 9-10 tum bak.. på 7 tums bredd är rekomenderad bredd 205-215...
Helt rätt, jag blandade ihop det lite md mina 18" som är bredare.
215/45-17 är det på de 7" som jag haft.
/ Erol
Last edited by Erol on 2010-03-16 22:10:58, edited 1 time in total.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
Jag hakar på lite här om det är okej, Jag ska köpa nya däck till mina Fuchs till våren, dom är 7 respektive 8tum breda, 15tum. Vad är lagom dimensioner på dessa?
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
skulle gissa på 205/60-15 fram o 225/55-15 bak..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
Nu är nya däck beställda hos Däckonline.
Fram 225/45-17 samt bak 235/45 -17 och Hankook Ventus RS-2 Z212.
Fram 225/45-17 samt bak 235/45 -17 och Hankook Ventus RS-2 Z212.
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
förlåt, men jag tror det kommer se lite skumt ut.. svullstigt fram o smalt bak.. iallafall om du har 7 tum fram och 9 tum bak..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
Vi får se, jag vet att det skulle / borde vara mer bredd bak. Nu sitter det 205 fram och 255 bak och bilen ser framtung ut. I värsta fall får det bli 2 nya igen.
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
Mitt tips: Kör med originaldimensioner, eller dimensioner som motsvarar dessa. Att försöka att få bilen att se mindre framtung ut genom att kompensera med en annan däckshöjd är inte rätt väg att gå - kan vara direkt olämpligt.
Vilken bil som helst, och då särskilt en så kraftfull bil som en 944 Turbo bör ha minimum det grepp, men också den balans, som var tänkt från början. Är bilen framtung, är det nog ett annat problem, typ ihoptryckta fjädrar eller nåt sånt. När du kompenserar för detta med felaktig däcksdimensioner, har du 2 problem: Ihoptryckta fjädrar (eller vad nu problemet var) och eventuellt felaktig däcksdimension. Bilen blir knappast bättre att köra av den anledningen.
Ragnar
Vilken bil som helst, och då särskilt en så kraftfull bil som en 944 Turbo bör ha minimum det grepp, men också den balans, som var tänkt från början. Är bilen framtung, är det nog ett annat problem, typ ihoptryckta fjädrar eller nåt sånt. När du kompenserar för detta med felaktig däcksdimensioner, har du 2 problem: Ihoptryckta fjädrar (eller vad nu problemet var) och eventuellt felaktig däcksdimension. Bilen blir knappast bättre att köra av den anledningen.
Ragnar
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
En helt rätt iaktagelse, vad jag kan se så fanns ju inte 17" som standard på någon 944:a. Köpte cup 2 fälgar i fjol och på dessa satt det 205 fram och 255 bak. Det ser klent ut fram och bak ligger dom nära skärmkanten. Bytte till nya dämpare och fjädrar samt bussningar i höstas så där är inte problemet.
Däcken är komna men ej monterade ännu, fram blir det säkert helt ok, bak? vi får väl se om det ser "skumt" ut. Vad jag har funnit på web sidor så är det att 7" fälgar bör ha max 225 och 9" fälgar bör ha 225-255.
Däcken är komna men ej monterade ännu, fram blir det säkert helt ok, bak? vi får väl se om det ser "skumt" ut. Vad jag har funnit på web sidor så är det att 7" fälgar bör ha max 225 och 9" fälgar bör ha 225-255.
- safe
- Addict
- Posts: 1427
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
225 är lite brett på 7" och 235 lite smalt på 9", även om det går. Jag har 215 vinter däck runt om på 7.5" och 9".
Sen "for the record" så är Ventus 212 är INGET R-däck. Det är ett relativt mjukt gatdäck. Det håller ganska bra på bana, men har långt ifrån samma grepp som tex Toyo 888. På ren gatkörning så har ett "vanligt" högprestanda däck bättre fäste pga att 212 vill ha lite värme i däcket för att greppa.
Det är i alla fall min erfarenhet av det, har kört både gata, bana och slalom med det på min 911a.
På bana upplever man det som snorhalt, mycket värre än tex 888, första varvet innan tempen kommit upp, andra varvet helt ok, 3 varvet konsekvent och trevligt men utan det riktiga R-bettet.
Samma beteende i slalom, vilket får mig att tro att de inte är speciellt bra som ett rent gatdäck.
Sen "for the record" så är Ventus 212 är INGET R-däck. Det är ett relativt mjukt gatdäck. Det håller ganska bra på bana, men har långt ifrån samma grepp som tex Toyo 888. På ren gatkörning så har ett "vanligt" högprestanda däck bättre fäste pga att 212 vill ha lite värme i däcket för att greppa.
Det är i alla fall min erfarenhet av det, har kört både gata, bana och slalom med det på min 911a.
På bana upplever man det som snorhalt, mycket värre än tex 888, första varvet innan tempen kommit upp, andra varvet helt ok, 3 varvet konsekvent och trevligt men utan det riktiga R-bettet.
Samma beteende i slalom, vilket får mig att tro att de inte är speciellt bra som ett rent gatdäck.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Ragnar Joensen
- Addict
- Posts: 1345
- Joined: 2005-07-18 11:47:24
- Bilmodell: 968
- Årsmodell: 1992
- Location: Eslöv (Skåne's metropol)
- Contact:
Re: Däck samt fälg, tips ideer mottages
Jag tror att du låser dig fast i fel saker.
944 Turbo är från fabrik utrustad med däck av en viss dimension. Det finns anledningar till att just dessa dimensioner är monterade, och det är med 99,99% säkerhet inte för att gänget i Stuttgart tyckte att bilen såg ut att ha rätt tyngd fram, att det blev just dessa dimensioner.
Sen är bilens undervagn och växellåda noga anpassade till dessa dimensioner.
Jag är ingen örn på 944, men i försäljningsmaterial brukar det att stå vilka dimensioner är originalmonterade. Se gärna denna länk: http://www.coochas.com/brochures/Resour ... e-1987.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;. Visserligen är det bilar på amriska marknaden, men principen är den samma.
Vi utgår från 944 Turbo. Fram är dimensionen 7" och 205/55-16 och bak 8" och 225/50-16. För att få samma hjulomkrets på 17" tummare bör du ha följande däck: Fram: 205/50-17 och bak: 225/45-17.
Vi vet att många 944 Turbo hade 9" bak som standard. Det är exakt samma fälg som på 928, och däcket 245/45-16, med en hjulomkrets mycket nära 225/50-16. Motsvarande däck i 17" är 245/40-17. Vill du ha bredare däck, får du gå ner i profil. Exempel: 265/35-17. Eller i 18" 265/30-18.
Beräkningarna är gjorde med denna funktion: http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Att försöka att lyfta bilen fram med högre däcksprofil är fel och kan vara farligt. Vansinnigt skulle vissa säga, för du skapar ett annat och mycket större problem.
Ett lyft på 5 mm syns inte med blotta ögat i vanliga situationer. En höjning på 10 mm syns, och 20 mm gör verkligen skillnad. Men om du har ett 225 brett däck får du gå från en däcksprofil på 50 till en däcksprofil på 60. Två saker händer: Du lyfter bilens tyngdpunkt med 20 mm, och du får en mjukare däckssida, i och med att den blir 18% högre. Dårligt helt enkelt !
Ragnar
944 Turbo är från fabrik utrustad med däck av en viss dimension. Det finns anledningar till att just dessa dimensioner är monterade, och det är med 99,99% säkerhet inte för att gänget i Stuttgart tyckte att bilen såg ut att ha rätt tyngd fram, att det blev just dessa dimensioner.
Sen är bilens undervagn och växellåda noga anpassade till dessa dimensioner.
Jag är ingen örn på 944, men i försäljningsmaterial brukar det att stå vilka dimensioner är originalmonterade. Se gärna denna länk: http://www.coochas.com/brochures/Resour ... e-1987.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;. Visserligen är det bilar på amriska marknaden, men principen är den samma.
Vi utgår från 944 Turbo. Fram är dimensionen 7" och 205/55-16 och bak 8" och 225/50-16. För att få samma hjulomkrets på 17" tummare bör du ha följande däck: Fram: 205/50-17 och bak: 225/45-17.
Vi vet att många 944 Turbo hade 9" bak som standard. Det är exakt samma fälg som på 928, och däcket 245/45-16, med en hjulomkrets mycket nära 225/50-16. Motsvarande däck i 17" är 245/40-17. Vill du ha bredare däck, får du gå ner i profil. Exempel: 265/35-17. Eller i 18" 265/30-18.
Beräkningarna är gjorde med denna funktion: http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Att försöka att lyfta bilen fram med högre däcksprofil är fel och kan vara farligt. Vansinnigt skulle vissa säga, för du skapar ett annat och mycket större problem.
Ett lyft på 5 mm syns inte med blotta ögat i vanliga situationer. En höjning på 10 mm syns, och 20 mm gör verkligen skillnad. Men om du har ett 225 brett däck får du gå från en däcksprofil på 50 till en däcksprofil på 60. Två saker händer: Du lyfter bilens tyngdpunkt med 20 mm, och du får en mjukare däckssida, i och med att den blir 18% högre. Dårligt helt enkelt !
Ragnar
Porsche fantast !
968 1992
968 1992
Who is online
Users browsing this forum: No registered users