Byte av framfjädrarna

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Byte av framfjädrarna

#1 Post by andypandy »

Ska byta framfjädrarna i helgen då jag upptäckte att höger fjäder har gått av.
Kan man byta fjäder utan att påverka hjulinställningen?
Vad bör jag tänka på när jag byter fjädrarna?

Tacksam för alla tips
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Byte av framfjädrarna

#2 Post by Mattias 924 »

Om du bara lossar stötdämparen i överkant så bör du inte behöva göra någon hjulinställning. Men om du inte nyligen har gjort en inställning tycker jag att du ska göra det i alla fall. Min uppfattning att pengar man lägger på hjulinställning får man tillbaka på däckkontot.

Image
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: Byte av framfjädrarna

#3 Post by andypandy »

Mattias 924 wrote:Om du bara lossar stötdämparen i överkant så bör du inte behöva göra någon hjulinställning. Men om du inte nyligen har gjort en inställning tycker jag att du ska göra det i alla fall. Min uppfattning att pengar man lägger på hjulinställning får man tillbaka på däckkontot.

Image
Så det innebär att jag lossar de fyra bultarna i motorrummet.
Fäller ut fjäderbenet enligt din bild.
Trycker ihop fjädern.
Lossar bulten på toppen till fjäderbenet för att kunna byta fjädern.

Kommer lämna in den för hjulinställning innan sommardäcken åker på och vill bara vänta ut tiden och vill därför inte ändra den inställningen som finns idag.
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Byte av framfjädrarna

#4 Post by Mattias 924 »

Jag lossar bara stora muttern i mitten när bilen står på marken. När man sedan hissar upp den så avlastas fjädern och det är bara att vika ut benet år sidan. På med nya fjädern och sikta in stötdämparen i hålet i topplagringen medan en medhjälpare sänker bilen långsamt. Inget krångel med att trycka ihop fjädern. Tar ett par minuter per sida. Jag har bara gjort det på 924 men borde kunna funka på andra också.

EDIT: Akta bromsslangarna.

EDIT II: Om du tittar noga på bilden så ser du att topplagringen sitter kvar i fjäderbenstornet.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Byte av framfjädrarna

#5 Post by patand »

Du behöver nog inte oroa dig för hjulinställningen. Den enda inställning som kan ändra sig när du tar bort fjäderbenet är camberinställningen och den har liten betydelse för gatkörning och i princip ingen betydelse alls för däckens slitage.

Markera med en rits/spik eller något annat hur fjäderbenets camberinställning är innan du plockar bort det så kan du utan problem få tillbaka det på samma inställning.

Eller så gör du som jag gjorde på 931an, maximerade cambern... men det är ju mer för banåka än landsväg förståss. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: Byte av framfjädrarna

#6 Post by andypandy »

patand wrote:
Markera med en rits/spik eller något annat hur fjäderbenets camberinställning är innan du plockar bort det så kan du utan problem få tillbaka det på samma inställning.
Vart hittar jag/markerar jag "fjäderbenets camberinställning"?

Jag kommer att montera ett par kortare fjädrar än orginal, måste jag göra något med dämparen innan jag hissar ner bilen efter att jag har monterat fjädern? eller trycks den ihop och anpassar sig?
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Byte av framfjädrarna

#7 Post by Mattias 924 »

andypandy wrote: Vart hittar jag/markerar jag "fjäderbenets camberinställning"?
Två bultar som håller fjäderbenet mot spindeln. Sitter horisontellt i bilens längdriktning. Den ena (övre?) är excentrisk och ska alltså sitta i samma läge som innan. Gör du som jag brukar göra så behöver du inte lossa dom.

Stötdämparen sjunker ihop. Är det en gammal dämpare så måste du kanske t.o.m. dra ut den för att den ska vara tillräckligt lång.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: Byte av framfjädrarna

#8 Post by andypandy »

Idag har fjädrarna kommit så nu är det bara att invänta helgen för att genomföra bytet.

Tack för alla råd och tips, de underlättar verkligen :#pray:
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byte av framfjädrarna

#9 Post by xanlar »

patand wrote:Du behöver nog inte oroa dig för hjulinställningen. Den enda inställning som kan ändra sig när du tar bort fjäderbenet är camberinställningen och den har liten betydelse för gatkörning och i princip ingen betydelse alls för däckens slitage.

Nu tänker du lite fel här. Camber har stor betydelse för gatkörning och däckens slitage. All sneslitning beror på felaktig camber. du kanske blandade ihop det med caster
Andreas Larsen

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byte av framfjädrarna

#10 Post by gurra »

Toe påverkar slitaget mycket mer än camber.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byte av framfjädrarna

#11 Post by xanlar »

gurra wrote:Toe påverkar slitaget mycket mer än camber.
rent slitage ja, men inte sneslitage. det är bara cambern som påverkar
Andreas Larsen

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byte av framfjädrarna

#12 Post by safe »

Nä, camber har liten inverkan på slitage och snedslitning, inom rimliga gränser. Sen har däcksbredd och körstil inverkan. Ju smalare däck och hårdare körstil, desto mindre inverkan har cambern på snedslitning.

På min 911a körde jag 2 grader camber bak på 205 och det gick inte att mäta fram någon slitage skillnad mellan inner och ytterkant när det var dags att byta (1500-2000 mil).

Cambern påverkar dock också toe, så man kan inte justera cambern utan att man påverkar toe i någon mån.
Jag skulle dock rekomendera att åka till den lokala däckfirman och kolla upp hjulinställningen i alla fall om det är en okänd faktor.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byte av framfjädrarna

#13 Post by xanlar »

safe wrote:Nä, camber har liten inverkan på slitage och snedslitning, inom rimliga gränser.
Fel. cambern är den enda vinkel som inverkar på snedslitning. sliter däcket snett har du fel camber i förhållande till körstil. självklart sliter en bil med ban-inställd camber snett ifall man kör vardagskörning och vice versa.
safe wrote: Sen har däcksbredd och körstil inverkan. Ju smalare däck och hårdare körstil, desto mindre inverkan har cambern på snedslitning.
Det har du helt rätt i
safe wrote: På min 911a körde jag 2 grader camber bak på 205 och det gick inte att mäta fram någon slitage skillnad mellan inner och ytterkant när det var dags att byta (1500-2000 mil).
Då har du använt bilen=)
safe wrote:
Cambern påverkar dock också toe, så man kan inte justera cambern utan att man påverkar toe i någon mån.
Jag skulle dock rekomendera att åka till den lokala däckfirman och kolla upp hjulinställningen i alla fall om det är en okänd faktor.
Det har du rätt i. man får ställa camber först och sen justera in toe
Andreas Larsen

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Byte av framfjädrarna

#14 Post by patand »

xanlar wrote:Fel. cambern är den enda vinkel som inverkar på snedslitning. sliter däcket snett har du fel camber i förhållande till körstil. självklart sliter en bil med ban-inställd camber snett ifall man kör vardagskörning och vice versa.
Näe här har du faktiskt fel. Felaktig toe inställning påverkar snedslitning mycket mer än felaktig camber.

Ställer man t.ex toe för mycket utåt felaktigt så "plogar" däcken och kanten på insidan av däcken slits oerhört fort.

Camber ger givetvis också snedslitning i viss mån men har betydligt mindre effekt på snedslitning än en felaktig toe inställning.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Byte av framfjädrarna

#15 Post by jerker67 »

Har du ett vattenpass med vridbar blåsa ställer du in den mot navet innan rivning sen bara överföra det vid återmontering dvs. blåsan i mitten givetvis passet åt samma håll ......
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]