Huvudströmbrytare, hur dra sladdarna?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

Huvudströmbrytare, hur dra sladdarna?

#1 Post by RPM2006 »

Tjooo.

Har äntligen kört in bilen i garaget :D
Det är således dags för massa små pillande, bland annat en huvudströmbrytare i kupén. Men blev lite osäker hur jag skulle göra. Har ritat en bild, den röda jag tänkt att använda är en 16mm2 (lite klent kanske?..) kabel som är tänkt till ett slutsteg. Kan jag göra så här? Tanken med huvudströmbrytaren är att kunna stänga av all ström i bilen vid parkering och att motorn stängs av om något händer. Känns som att något är fel :shock:

Image

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Huvudströmbrytare, hur dra sladdarna?

#2 Post by jerker67 »

Hej ta lite grövre du som 50m2 en liten peng extra bara finns till bästa pris på skyllemarks.se
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

Re: Huvudströmbrytare, hur dra sladdarna?

#3 Post by RPM2006 »

Mjo, större kabel har jag räknat med. Men ska jag koppla som på bilden? Vad händer när jag stänger av huvudströmbrytaren när motorn är igång? Dör den?

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Huvudströmbrytare, hur dra sladdarna?

#4 Post by makkanftw »

Bra fråga om den dör eller ej, borde ju göra det då kretsen bryts runt batteriet men.. Du får väl testa lyfta av en pol med motorn igång, blir ju samma sak.. Tycker den borde dö.

Swedol har förresten billigare kablar än de jag kunde hitta på skyllemarks.
- Marcus

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Huvudströmbrytare, hur dra sladdarna?

#5 Post by Mattias 924 »

RPM2006 wrote:Mjo, större kabel har jag räknat med. Men ska jag koppla som på bilden? Vad händer när jag stänger av huvudströmbrytaren när motorn är igång? Dör den?
Generatorn laddar så motorn fortsätter att gå. Dessutom så kan generatorn gå sönder.

När jag har byggt tävlingsbilar med huvudströmbrytare på utsidan så har jag använt en tvåpolig brytare där ena kretsen bryter tändningen och den andra styr en solenoid som kopplar bort batteriet.
"patand" skrev:
Om inget strular...

RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

Re: Huvudströmbrytare, hur dra sladdarna?

#6 Post by RPM2006 »

Okej. Ska köra med en en-polig, sitter redan monterad bara sladdarna kvar. Bilen ska jag inte använda till bana utan mer en ban-lik bil för vardagsbruk. Blir en vända till swedol imorrn och köpa 50mm2 kabel och list till bakluckan :)

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

Re: Huvudströmbrytare, hur dra sladdarna?

#7 Post by 944_Driver »

Bryt inte strömmen med motorn igång!

Det här är en svårare fråga än man tror, att bara koppla bort batteriet under drift kan vara direkt dödligt för databoxar mm i bilens elsystem om inte generatorn har ett effektivt skydd mot 'load dump'. Tyvärr finns det inte någon enkel och samtidigt idiotsäker koppling för att lösa detta. Man får helt enkelt se till att inte stänga av med huvudbrytaren annat än i rena nödsituationer.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Huvudströmbrytare, hur dra sladdarna?

#8 Post by FSN »

RPM2006 wrote:Okej. Ska köra med en en-polig, sitter redan monterad bara sladdarna kvar. Bilen ska jag inte använda till bana utan mer en ban-lik bil för vardagsbruk. Blir en vända till swedol imorrn och köpa 50mm2 kabel och list till bakluckan :)

Hur tänker du här? Du frågar efter om det kommer att funka, fått svar att bilen kommer inte att stänga av sig och generatorn kan gå sönder ändå kör du vidare på samma lösning???

Det finns FIA brytare (tror dom kallas 6-poliga) som man kopplar till generatorn. Ser exakt likadan ut som "dom vanliga". http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid ... 27092f706c" onclick="window.open(this.href);return false;
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: Huvudströmbrytare, hur dra sladdarna?

#9 Post by Spånet »

Brytaren finns på http://www.rallyimport.se" onclick="window.open(this.href);return false; för 319 spänn.

Kopplas så den bryter kabeln till batteriet samt spänningen till tex tändspolen så motorn stannar och du klarar box och generator.

Det enda som tillkommer från det du har tänkt dig är en två-ledare mellan brytaren och tändspolen.

Sedan är det att rekomendera att du kopplar in medföljande resistor mellan brytare och jord för att motverka gnistbildning när man bryter strömmen.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: Huvudströmbrytare, hur dra sladdarna?

#10 Post by Johnny »

Och om man använder en FIA-godkänd brytare kopplas den på detta viset.
Anslutning (stift) Z och W överensstämmer kanske inte med bilden.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]