Har äntligen kört in bilen i garaget
Det är således dags för massa små pillande, bland annat en huvudströmbrytare i kupén. Men blev lite osäker hur jag skulle göra. Har ritat en bild, den röda jag tänkt att använda är en 16mm2 (lite klent kanske?..) kabel som är tänkt till ett slutsteg. Kan jag göra så här? Tanken med huvudströmbrytaren är att kunna stänga av all ström i bilen vid parkering och att motorn stängs av om något händer. Känns som att något är fel
Hej ta lite grövre du som 50m2 en liten peng extra bara finns till bästa pris på skyllemarks.se
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Bra fråga om den dör eller ej, borde ju göra det då kretsen bryts runt batteriet men.. Du får väl testa lyfta av en pol med motorn igång, blir ju samma sak.. Tycker den borde dö.
Swedol har förresten billigare kablar än de jag kunde hitta på skyllemarks.
RPM2006 wrote:Mjo, större kabel har jag räknat med. Men ska jag koppla som på bilden? Vad händer när jag stänger av huvudströmbrytaren när motorn är igång? Dör den?
Generatorn laddar så motorn fortsätter att gå. Dessutom så kan generatorn gå sönder.
När jag har byggt tävlingsbilar med huvudströmbrytare på utsidan så har jag använt en tvåpolig brytare där ena kretsen bryter tändningen och den andra styr en solenoid som kopplar bort batteriet.
Okej. Ska köra med en en-polig, sitter redan monterad bara sladdarna kvar. Bilen ska jag inte använda till bana utan mer en ban-lik bil för vardagsbruk. Blir en vända till swedol imorrn och köpa 50mm2 kabel och list till bakluckan
Det här är en svårare fråga än man tror, att bara koppla bort batteriet under drift kan vara direkt dödligt för databoxar mm i bilens elsystem om inte generatorn har ett effektivt skydd mot 'load dump'. Tyvärr finns det inte någon enkel och samtidigt idiotsäker koppling för att lösa detta. Man får helt enkelt se till att inte stänga av med huvudbrytaren annat än i rena nödsituationer.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
RPM2006 wrote:Okej. Ska köra med en en-polig, sitter redan monterad bara sladdarna kvar. Bilen ska jag inte använda till bana utan mer en ban-lik bil för vardagsbruk. Blir en vända till swedol imorrn och köpa 50mm2 kabel och list till bakluckan
Hur tänker du här? Du frågar efter om det kommer att funka, fått svar att bilen kommer inte att stänga av sig och generatorn kan gå sönder ändå kör du vidare på samma lösning???
Det finns FIA brytare (tror dom kallas 6-poliga) som man kopplar till generatorn. Ser exakt likadan ut som "dom vanliga". http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid ... 27092f706c" onclick="window.open(this.href);return false;