Utan batteri i vintersverige?
- osendosen
- S-Poster
- Posts: 168
- Joined: 2008-04-13 15:14:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Nacka/danvikstull/sthlm
- Contact:
Utan batteri i vintersverige?
Hej,
Jag funderar på om det finns något negativt med att ha bilen ståendes en längre tid utan något batteri alls?
Kan tex larmet strula sen till våren eller nåt? Bilen är min 951a 1986.
Jag funderar på om det finns något negativt med att ha bilen ståendes en längre tid utan något batteri alls?
Kan tex larmet strula sen till våren eller nåt? Bilen är min 951a 1986.
Att njuta är att köra Porsche!
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Jag kan inte se några problem med det alls. Om du bryter strömmen 30 sekunder eller 30 dagar lär inte gör någon större skillnad. Vissa larm brukar vilja larma när man slår på strömmen igen men det brukar räcka med att larma av med fjärren för att lösa det.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- osendosen
- S-Poster
- Posts: 168
- Joined: 2008-04-13 15:14:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Nacka/danvikstull/sthlm
- Contact:
Ok,
Det var bra, för vad jag har läst mig till är att på iallafall modernare bilar kan man få en massa felkoder och dyl, Läste något om att en viss modell av alfa romeo så fick man inte igång bilen efter att batterit blivit frånkopplat.
Men så är alltså inte fallet på min gamla goding. Larmet är ett cobra. Ska hålla nyckeln en bit från tändningslåset tex i fickan då när jag kopplar på battreriet igen om den larmar och låser dörrarna
Tack Magnus för snabbt svar.
Det var bra, för vad jag har läst mig till är att på iallafall modernare bilar kan man få en massa felkoder och dyl, Läste något om att en viss modell av alfa romeo så fick man inte igång bilen efter att batterit blivit frånkopplat.
Men så är alltså inte fallet på min gamla goding. Larmet är ett cobra. Ska hålla nyckeln en bit från tändningslåset tex i fickan då när jag kopplar på battreriet igen om den larmar och låser dörrarna

Tack Magnus för snabbt svar.
Att njuta är att köra Porsche!
-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Jag plockade idag in mitt batteri.
Är det normalt att det liksom "knäpper till" från motorn(lät det som)..i samband med att man kopplar ur batteriet? Har det nått att göra med larmet kanske, för jag vet ju att bilen larmas om man plockar ur/sätter tillbaka batteriet.
Är det normalt att det liksom "knäpper till" från motorn(lät det som)..i samband med att man kopplar ur batteriet? Har det nått att göra med larmet kanske, för jag vet ju att bilen larmas om man plockar ur/sätter tillbaka batteriet.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
-
- S-Poster
- Posts: 142
- Joined: 2007-05-23 10:16:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlstad
- Contact:
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Jag lånar denna tråd lite snabbt i stället för skapa ny. Idag fick jag låna en mätare för att mäta mitt batteri. Hur mycket det ska/bör vara i ett batteri, eller hur mycket måste det vara för att man åtminstone ska kunna starta bilen?
Jag mätte mitt till strax under 10 V, så det verkar ju inte vara så mycket..
Jag mätte mitt till strax under 10 V, så det verkar ju inte vara så mycket..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Men det är väl aldrig för sent att ladda, även om det skulle va helt slut..Mattias 924 wrote:Bör vara 12,5 - 12.7 obelastat. Ta in ditt och ladda men det kan redan vara för sent.
Nu någon dag innan jag mätte det så startade bilen helt utan problem, så nu när jag har det inne behövs det kanske inte laddas...för så länge bilen startar så går det ju alltid att ladda upp de genom körning. Fast jag tror jag ska ladda upp det, innan våren

944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
JO, ibland är det för sent för att ladda ett batteri som är helt slut, visst det kan gå men det kommer aldrig bli som ett bra batteri.M-Nilsson wrote: Men det är väl aldrig för sent att ladda, även om det skulle va helt slut..
min 924 stod ute i 2 månader tills idag MED batteri och utan underhållsladdning, startade på andra försöket..
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Oki, när jag av ett klantig misstag (glömde släcka taklampan under nån vecka) råkade göra slut på mitt batteri till min 924S så lämnade jag det på laddning och efter det funkade det utan problem..men det är väl olika beroende på vad det är för batteri också. Själv ska jag se om jag hittar nån bra laddare nu i dagarna!rob3rt wrote:JO, ibland är det för sent för att ladda ett batteri som är helt slut, visst det kan gå men det kommer aldrig bli som ett bra batteri.M-Nilsson wrote: Men det är väl aldrig för sent att ladda, även om det skulle va helt slut..
min 924 stod ute i 2 månader tills idag MED batteri och utan underhållsladdning, startade på andra försöket..

944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Exakt, allt beror på batteriets kondition vid det tillfälle som det laddats ur.makkanftw wrote:En djupurladdning som ni diskuterar tar ett vanligt startbatteri väldigt mycket stryk av så det ska undvikas om man inte vill förkorta batteriets livslängd i onödan.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
-
- S-Poster
- Posts: 147
- Joined: 2009-08-26 07:24:35
- Bilmodell: 996 C2
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Utan batteri i vintersverige?
Ett litet tips för att slippa problem med batterier som laddar ur är att koppla in en underhållladdare. Jag har i flera år haft en C-Tech laddare inkopplad när jag inte använder bilen. Den är underhållsfri och helt automatisk. Finns också varianter som belastar och rekonditionerar dåliga batterier, ger starthjälp mm.
Väl värt den peng de kostar!
Väl värt den peng de kostar!
964 C4 -92 Såld
968 CS -93 Såld
996 C2 -98 Helt såld på!
968 CS -93 Såld
996 C2 -98 Helt såld på!
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]