Utan batteri i vintersverige?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
osendosen
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2008-04-13 15:14:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Nacka/danvikstull/sthlm
Contact:

Utan batteri i vintersverige?

#1 Post by osendosen »

Hej,

Jag funderar på om det finns något negativt med att ha bilen ståendes en längre tid utan något batteri alls?

Kan tex larmet strula sen till våren eller nåt? Bilen är min 951a 1986.
Att njuta är att köra Porsche!

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Jag kan inte se några problem med det alls. Om du bryter strömmen 30 sekunder eller 30 dagar lär inte gör någon större skillnad. Vissa larm brukar vilja larma när man slår på strömmen igen men det brukar räcka med att larma av med fjärren för att lösa det.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
osendosen
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2008-04-13 15:14:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Nacka/danvikstull/sthlm
Contact:

#3 Post by osendosen »

Ok,

Det var bra, för vad jag har läst mig till är att på iallafall modernare bilar kan man få en massa felkoder och dyl, Läste något om att en viss modell av alfa romeo så fick man inte igång bilen efter att batterit blivit frånkopplat.

Men så är alltså inte fallet på min gamla goding. Larmet är ett cobra. Ska hålla nyckeln en bit från tändningslåset tex i fickan då när jag kopplar på battreriet igen om den larmar och låser dörrarna :)

Tack Magnus för snabbt svar.
Att njuta är att köra Porsche!

RPM2006
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2009-09-06 08:40:05
Bilmodell: 944
Contact:

#4 Post by RPM2006 »

Somn sagt bara ny bilar som är känsliga för att vara strömlösa. Vissa går det ju inte ens att byta batteri på utan att man behöver fixa med boxarna.


För övrigt, trevligt med en (osendosen) medlem i närheten :)

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#5 Post by M-Nilsson »

Jag plockade idag in mitt batteri.

Är det normalt att det liksom "knäpper till" från motorn(lät det som)..i samband med att man kopplar ur batteriet? Har det nått att göra med larmet kanske, för jag vet ju att bilen larmas om man plockar ur/sätter tillbaka batteriet.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Wiklundh
S-Poster
Posts: 142
Joined: 2007-05-23 10:16:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlstad
Contact:

#6 Post by Wiklundh »

På min bil låter det inget från motorn när jag kopplar på eller ur batteriet och jag tror mitt larm är fabriksmonterat.
Michael Wiklundh
PCS 11873

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#7 Post by M-Nilsson »

Jag lånar denna tråd lite snabbt i stället för skapa ny. Idag fick jag låna en mätare för att mäta mitt batteri. Hur mycket det ska/bör vara i ett batteri, eller hur mycket måste det vara för att man åtminstone ska kunna starta bilen?

Jag mätte mitt till strax under 10 V, så det verkar ju inte vara så mycket..
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#8 Post by Mattias 924 »

Bör vara 12,5 - 12.7 obelastat. Ta in ditt och ladda men det kan redan vara för sent.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#9 Post by M-Nilsson »

Mattias 924 wrote:Bör vara 12,5 - 12.7 obelastat. Ta in ditt och ladda men det kan redan vara för sent.
Men det är väl aldrig för sent att ladda, även om det skulle va helt slut..

Nu någon dag innan jag mätte det så startade bilen helt utan problem, så nu när jag har det inne behövs det kanske inte laddas...för så länge bilen startar så går det ju alltid att ladda upp de genom körning. Fast jag tror jag ska ladda upp det, innan våren :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

#10 Post by Berg »

Det kan vara för sent om spänningen är låg, därför bör man aldrig lämna ett batteri stående utan att ladda det innan. Låg laddning innebär också att batteriet fryser lättare om det förvaras utomhus.

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by rob3rt »

M-Nilsson wrote: Men det är väl aldrig för sent att ladda, även om det skulle va helt slut..
JO, ibland är det för sent för att ladda ett batteri som är helt slut, visst det kan gå men det kommer aldrig bli som ett bra batteri.

min 924 stod ute i 2 månader tills idag MED batteri och utan underhållsladdning, startade på andra försöket..
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
M-Nilsson
Addict
Posts: 1673
Joined: 2007-01-24 21:33:00
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987
Location: Karlshamn
Contact:

#12 Post by M-Nilsson »

rob3rt wrote:
M-Nilsson wrote: Men det är väl aldrig för sent att ladda, även om det skulle va helt slut..
JO, ibland är det för sent för att ladda ett batteri som är helt slut, visst det kan gå men det kommer aldrig bli som ett bra batteri.

min 924 stod ute i 2 månader tills idag MED batteri och utan underhållsladdning, startade på andra försöket..
Oki, när jag av ett klantig misstag (glömde släcka taklampan under nån vecka) råkade göra slut på mitt batteri till min 924S så lämnade jag det på laddning och efter det funkade det utan problem..men det är väl olika beroende på vad det är för batteri också. Själv ska jag se om jag hittar nån bra laddare nu i dagarna! :)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#13 Post by makkanftw »

En djupurladdning som ni diskuterar tar ett vanligt startbatteri väldigt mycket stryk av så det ska undvikas om man inte vill förkorta batteriets livslängd i onödan.
- Marcus

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by rob3rt »

makkanftw wrote:En djupurladdning som ni diskuterar tar ett vanligt startbatteri väldigt mycket stryk av så det ska undvikas om man inte vill förkorta batteriets livslängd i onödan.
Exakt, allt beror på batteriets kondition vid det tillfälle som det laddats ur.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

CS
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2009-08-26 07:24:35
Bilmodell: 996 C2
Årsmodell: Vet ej
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Utan batteri i vintersverige?

#15 Post by CS »

Ett litet tips för att slippa problem med batterier som laddar ur är att koppla in en underhållladdare. Jag har i flera år haft en C-Tech laddare inkopplad när jag inte använder bilen. Den är underhållsfri och helt automatisk. Finns också varianter som belastar och rekonditionerar dåliga batterier, ger starthjälp mm.

Väl värt den peng de kostar!
964 C4 -92 Såld
968 CS -93 Såld
996 C2 -98 Helt såld på!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]