Jo de e han med de tusen frågorna igen
Nu funderar jag på om den där luftburks-modden som många gör har nån effekt om man inte chipar? Skall man göra det ändå?
Min bil har tydligen nåt chip. Flyttar upp varvstoppet till 7200. Den tidigare ägaren vet inget om det, bara att det redan var gjort när han köpte bilen. Båda ägarna i tyskland innan honom jobbade på Porsche.
Skall försöka ta mig en titt i ECU:n i vinter och se om det syns nåt...
mvh Seb
Last edited by SebStein on 2009-11-24 11:32:43, edited 1 time in total.
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Fyra hål i framkant på boxen, diameter typ 75 mm. Ta bort gummiflärpen som tätar hålet i plåten där snorkeln går ner. Med fördel kan man nog göra trattar till hålen av basreflexrör, vilket jag inte gjort än men måste se till att få gjort vilket år som helst:). Så har jag gjort iaf(efter instruktion).
Komplettera med ett K&N och passa på att göra ren lmm när du ändå håller på.
Har sett nån som har bytt luftburken helt, mot ett STORT konfilter. Är det nåt ni funderat på? Fördelar/nackdelar?
Kan åxå tänka mig att man borde skärma av mot motorrummet så att man slipper varmluften från motorn. Det har jag dock inte sett NÅN som har gjort...
Jag gjorde så på min GTV6:a med framgång. Finns den nån anledning till att 968-ägare med burkmod inte gör det?
mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Jag har sett att många har gjort på liknande sätt som du. Har en liten fundering ang den. Hur kommer luften in genom grillen? Kommer det in tillräckligt med luft?
Det är ingen hittils som jag har sett som har skärmat av motorrummet för varmluft. Är det för att man behöver ta luft från hela motorrummet för att det skall räcka?
Jag har ju Turbo S huven, så jag kanske kan få in lite mer sval luft den vägen...
mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
Jappes mod, och min egen, ska enligt vad iaf jag läst mig till vara utprovad av andra och ska vara den som fungerar bäst. "Snabeln" har jag kvar, den suger ju kallare luft, men den gummitätning som sitter runt genomföringen är borta vilket ger lite mer friskluft.
Finns de som påstår att de efter mätningar och tester kommit fram till att motorrummet håller sig kallast när allt är original, framför allt då med avseende på all plast runt och under motorn. Men vad vet jag...
Är det stor skillnad på flöde i orginalfilter och ett K & N-filter? Brukar ju vara tätt bra flöde i ett orginal pappersfilter.
Var får man bäst tag på ett K & N-filter?
Sen är det ju en risk att ha oljebaserade filter när LMM har en tråd. Den kan ju ta stryk av det. Är det nåt som diskuterats i samband med K & N-filter tidigare?
mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
SebStein wrote:Är det stor skillnad på flöde i orginalfilter och ett K & N-filter? Brukar ju vara tätt bra flöde i ett orginal pappersfilter.
Var får man bäst tag på ett K & N-filter?
Sen är det ju en risk att ha oljebaserade filter när LMM har en tråd. Den kan ju ta stryk av det. Är det nåt som diskuterats i samband med K & N-filter tidigare?
mvh Sebbe
Nån?
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!
LMM tar ej skada av ett oljat filter så länge det är inoljat på ett korrekt sätt (och INTE för mycket). LMM rengörs enklast med CRC Air Sensor Cleaner (finns bla på mekonomen) men jag har sett de som använt fönsterputs (sådan som skummar) och liknande. CRCs ASC luktar som Bräkleen så det kanske är samma verksamma ingrediens (men varför chansa?).