Luftburksmod 968 CS?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

Luftburksmod 968 CS?

#1 Post by SebStein »

Tjena igen!

Jo de e han med de tusen frågorna igen :)
Nu funderar jag på om den där luftburks-modden som många gör har nån effekt om man inte chipar? Skall man göra det ändå?

Min bil har tydligen nåt chip. Flyttar upp varvstoppet till 7200. Den tidigare ägaren vet inget om det, bara att det redan var gjort när han köpte bilen. Båda ägarna i tyskland innan honom jobbade på Porsche.
Skall försöka ta mig en titt i ECU:n i vinter och se om det syns nåt...

mvh Seb
Last edited by SebStein on 2009-11-24 11:32:43, edited 1 time in total.
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#2 Post by jonaslarsson »

öppna ecu och kolla va där sitter för chip bus enkelt lådan sitter under handsfacket vid passargerar fötterna.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by firefish »

Fyra hål i framkant på boxen, diameter typ 75 mm. Ta bort gummiflärpen som tätar hålet i plåten där snorkeln går ner. Med fördel kan man nog göra trattar till hålen av basreflexrör, vilket jag inte gjort än men måste se till att få gjort vilket år som helst:). Så har jag gjort iaf(efter instruktion).
Komplettera med ett K&N och passa på att göra ren lmm när du ändå håller på.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#4 Post by SebStein »

Hej killar!

Har sett nån som har bytt luftburken helt, mot ett STORT konfilter. Är det nåt ni funderat på? Fördelar/nackdelar?
Kan åxå tänka mig att man borde skärma av mot motorrummet så att man slipper varmluften från motorn. Det har jag dock inte sett NÅN som har gjort...
Jag gjorde så på min GTV6:a med framgång. Finns den nån anledning till att 968-ägare med burkmod inte gör det?

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

Re: Luftburksmod 968 CS?

#5 Post by Jappe »

SebStein wrote:Tjena igen!

Nu funderar jag på om den där luftburks-modden som många gör har nån effekt om man inte chipar? Skall man göra det ändå?

mvh Seb

Hej Seb

Så här moddade jag min luftbox. Om det tillför några hästkrafter är tveksamt men insugsljudet blir klart mycket bättre.

Mvh
Jappe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#6 Post by SebStein »

Tjena Jappe! Tack för svar.

Moddade du utan chip eller har du chipat?

Jag har sett att många har gjort på liknande sätt som du. Har en liten fundering ang den. Hur kommer luften in genom grillen? Kommer det in tillräckligt med luft?

Det är ingen hittils som jag har sett som har skärmat av motorrummet för varmluft. Är det för att man behöver ta luft från hela motorrummet för att det skall räcka?

Jag har ju Turbo S huven, så jag kanske kan få in lite mer sval luft den vägen...

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by firefish »

Jappes mod, och min egen, ska enligt vad iaf jag läst mig till vara utprovad av andra och ska vara den som fungerar bäst. "Snabeln" har jag kvar, den suger ju kallare luft, men den gummitätning som sitter runt genomföringen är borta vilket ger lite mer friskluft.
Finns de som påstår att de efter mätningar och tester kommit fram till att motorrummet håller sig kallast när allt är original, framför allt då med avseende på all plast runt och under motorn. Men vad vet jag...
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

#8 Post by Jappe »

SebStein wrote:Tjena Jappe! Tack för svar.

Moddade du utan chip eller har du chipat?

mvh Sebbe
Hej Seb

Jag har ProMax-chip.

Mvh
Jappe

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#9 Post by SebStein »

firefish wrote:... passa på att göra ren lmm när du ändå håller på.
Det skall jag ta en titt på! Hur ser den ut på 968? Är det spjäll eller tråd? Svår att rengöra, ömtålig?

mvh Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gurra »

Tråd, ömtålig.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#11 Post by SebStein »

Ok, tack gurra! Hur gör man bäst ren den då, bräkleen?

/Seb
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#12 Post by SebStein »

Är det stor skillnad på flöde i orginalfilter och ett K & N-filter? Brukar ju vara tätt bra flöde i ett orginal pappersfilter.

Var får man bäst tag på ett K & N-filter?

Sen är det ju en risk att ha oljebaserade filter när LMM har en tråd. Den kan ju ta stryk av det. Är det nåt som diskuterats i samband med K & N-filter tidigare?

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#13 Post by SebStein »

SebStein wrote:Är det stor skillnad på flöde i orginalfilter och ett K & N-filter? Brukar ju vara tätt bra flöde i ett orginal pappersfilter.

Var får man bäst tag på ett K & N-filter?

Sen är det ju en risk att ha oljebaserade filter när LMM har en tråd. Den kan ju ta stryk av det. Är det nåt som diskuterats i samband med K & N-filter tidigare?

mvh Sebbe
Nån?
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by firefish »

LMM tar ej skada av ett oljat filter så länge det är inoljat på ett korrekt sätt (och INTE för mycket). LMM rengörs enklast med CRC Air Sensor Cleaner (finns bla på mekonomen) men jag har sett de som använt fönsterputs (sådan som skummar) och liknande. CRCs ASC luktar som Bräkleen så det kanske är samma verksamma ingrediens (men varför chansa?).
Magnus W
www.bike.se

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by firefish »

K&N = ebay
Magnus W
www.bike.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users