Jag trodde att jag hade ABS i bilen, men efter att fått bromsa ordentligt för en yngre förmåga på EU-Moped så var detta inte fallet. Ynglingen klarade sej med en marginal på ca 30-50 cm, vilket var mycket bra för både honom och mej.
Men nu till min fråga: se bilden nedan.
Jag trodde detta tillhörde ABS
Antingen är ABS systemet trasigt eller så finns det inte på bilen.
Om det inte är ABS vad är det då?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Jag är inte så bra på ABS. Men har du möjlighet att se/följa kablarna dit de går. Ifall det är ABS så borde kablarna gå till bromsarna. Kolla vid bromsarna så att inte någon kabel är av eller bort kopplad. Inte ovanligt att kablar kopplas bort när ABS lampor börja lysa eller sensorerna börjar leva ett eget liv. Ifall kablarna inte går till bromsarna så kanske du kan se vad det går till. Hoppas att det kan hjälpa dig
Fredde
Ett enkelt sätt att avgöra om bilen har ABS borde vara att följa bromsröret från huvudbromscylindern till vänster framhjul. Går röret direkt till hjulet finns ingen ABS. Går rören till någon typ av grej så borde det vara ABS.
Jag har inte ABS. Men undrar vad bilden föreställer?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Om du finner en slang som fäster i spindeln, det som är "framför" det gula fjäderbenet så har du ABS sensorer.
Kransen syns på motsatt sida av denna.
Har du något liknande så ska du ha ABS om nu inte någon har gjort någon mutation av ditt bromssystem.
Vad jag ville säga ... det är enkelt att se.
Sväng fullt, ta en titt på baksida nav där fjäderbenet fäster i spindeln. Där ska ABSgivaren sitta, med ledning av bilden.
Mats Jacobsson wrote:Jag har inte ABS. Men undrar vad bilden föreställer?
Kablaget för slitagevarnaren på bromsbelägget?
Så klart det är
Vad dum jag är borde jag förstått om jag tänkt efter
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest