Hej. Jag har ju haft ett antal trådar om mina intermiettenta laddtrycksproblem och höga bränsleförbrukning. Laddtrycket har blivit avsevärt bättre, men förbrukningen fortsätter vara hög. Idag tyckte jag mig höra ett väsande i närheten av LMM och fick följande idé/teori. Om den tar tjuvluft efter LMM, kan styrsystemet (syresensorn) känna att maskinen går magert (eftersom det kommit till mer luft efter att LMM mätt upp den) och pytsa i extra bränsle? Vid normal och nästan normal körning så funkar det utan gångproblem, medan när man laddar på "utav h-e" så hamnar man utanför vad systemet klarar att hantera och den går över i felsäkert läge (laddar + 0,2 ca)?
Jag är novis på detta, men några av er "semiproffs" här på forumet kanske kan bekräfta eller förkasta denna teori?
Teori om vakuumläcka
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Jag är oxå novis, men är det inte så att LMM känner av luftmängd och reglerar soppa efter det, alltså blir det inte korrekt soppamängd, eftersom det inte blir korrekt blandning, men då borde du märka det på gången på motorn...
Jag gissar fortfarande på taktventilen...
Jag gissar fortfarande på taktventilen...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Om den drar tjuvluft efter LMM så borde den gå snålt, då LMM är den
givare som talar om hur mycket luft motorn konsumerar.
Kollat vacuum slangar till bränsletrycksregulator?
Tror också på taktventil när det gäller laddtrycket, för du fick väl
laddtryck när du kopplade förbi taktventilen?
/Erol
givare som talar om hur mycket luft motorn konsumerar.
Kollat vacuum slangar till bränsletrycksregulator?
Tror också på taktventil när det gäller laddtrycket, för du fick väl
laddtryck när du kopplade förbi taktventilen?
/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: No registered users