Köp av tysk -reggad bil?

924/928/944/968
Krazze
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Köp av tysk -reggad bil?

#1 Post by Krazze »

Tjenare, funderar att kolla på en tysk-reggad bil men med tillfälliga svenska skyltar.

http://www.blocket.se/hassleholm/Porsch ... a=23_2&w=3

Nån som har erfarenheter av sånt här? Det står i annonsen att den är klar för besiktning.

Mvh/Magnus

snugge
Turbo-Poster
Bilmodell: volvo

#2 Post by snugge »

ja, det brukar inte stämma det där med färdigpruttat. hur man än bär sig åt så släpper man sig förr eller senare i bilen. :toot:

sorry, kunde inte "hålla mig" höhö...

Krazze
S-Poster

#3 Post by Krazze »

snugge wrote:ja, det brukar inte stämma det där med färdigpruttat. hur man än bär sig åt så släpper man sig förr eller senare i bilen. :toot:

sorry, kunde inte "hålla mig" höhö...
Såg också felstavningen........så det är lugnt!

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

Re: Köp av tysk -reggad bil?

#4 Post by patand »

Krazze wrote:Det står i annonsen att den är klar för besiktning.
I ett sådant läge skulle jag be säljaren ordna med besiktningen och erbjuda honom någon tusenlapp till för bilen om han gör det. Känns ju alltid skönt att köpa en bil som är godkänd. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Frostyfog
S2-Poster

#5 Post by Frostyfog »

patand wrote:
Krazze wrote:Det står i annonsen att den är klar för besiktning.
I ett sådant läge skulle jag be säljaren ordna med besiktningen och erbjuda honom någon tusenlapp till för bilen om han gör det. Känns ju alltid skönt att köpa en bil som är godkänd. :)
går det att göra sånt med tillfällig reg?
(annars är jag ju klart på din linje)

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#6 Post by patand »

Frostyfog wrote:går det att göra sånt med tillfällig reg?
Ja steget efter tillfällig registrering vid en privatimport är ju så vitt jag vet registreringsbesiktning... så det är väl klart det går att göra. Säljaren bör väl veta hur han hade tänkt få bilen körklar i Sverige? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Masse
S-Poster
Bilmodell: 924 S -88

#7 Post by Masse »

Om urkundskontrollen är gjord så borde det vara okej, då är det bara
regsistrerings besiktningen kvar. Om inte så måste han ha alla papper
på bilen, bla original registreringsbevis, kvitto. Står mer på transport
styrelsens hemsida:

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/

/Masse
PCS 5076B
924 S-88 "Felstyrd" -Såld
944 S2-90 -Såld

Krazze
S-Poster

#8 Post by Krazze »

Ok, har pratat med ägaren. Ska vara klart för reg bes och varit på verkstad inför detta. Finns dock lite skavanker i form av lackskador på ena sidan samt motorhuven. Fick ingen status på remmar och dylikt men det får man väl räkna med för detta pris.

Köpläge, tja..........vinterprojekt!!!!!

Mr Dezent
Carrera-Poster
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej

#9 Post by Mr Dezent »

Masse wrote:Om urkundskontrollen är gjord så borde det vara okej, då är det bara
regsistrerings besiktningen kvar.
Värt att tänka på är att ursprungskontrollen är personligt knuten till ägaren, inte till bilen! En bil som genomgått godkänd ursprungskontroll och som därefter säljs innan den registreringsbesiktigas måste genomgå en helt ny ursprungskontroll i den nya ägarens regi.
Detta trots att en godkänd sådan redan är genomförd av tidigare ägare.

Jag skulle akta mig väldigt noga för att köpa en bil som ännu inte är både ursprungskontrollerad och registreringsbesiktigad och som blivit godkänd i båda instanser (ursprungskontrollen kräver ju godkännande innan en registreringsbesiktning kan genomföras, men bara det ena räcker inte).

Ursprungskontrollen ställer idag krav på en massa olika handlingar. Och en registreringsbesiktning är väldigt hård och genomförs enbart av särskilda besiktningsmän vid utvalda stationer.

Det faktum att en registreringsbesiktning inte är samma sak som en ordinarie besiktning (och att bilen efter godkänd registreringsbesiktning måste genomgå en godkänd ordinarie besiktning innan bilen får användas) tycker jag tydligt illustrerar skillnaden.

För egen del betalar jag hellre några tusen till för en bil som är helt grön än att chansa.
I värsta fall finns det en god anledning till varför säljaren inte velat registreringsbesiktiga bilen och då står du där med en bil som kan bli riktigt dyr innan den blir fullt godkänd.
Det är verkligen att köpa grisen i säcken, enligt mig.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

Krazze
S-Poster

#10 Post by Krazze »

Ok, värdefull info. Nu blir det tydligen så att jag överväger att byta min andrabil mot en större så en Porsche får vänta, kanske.....

Classe.m
NA-Poster

#11 Post by Classe.m »

Masse wrote:Om urkundskontrollen är gjord så borde det vara okej, då är det bara
regsistrerings besiktningen kvar. Om inte så måste han ha alla papper
på bilen, bla original registreringsbevis, kvitto. Står mer på transport
styrelsens hemsida:

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fordon/

/Masse
Har själv varit lite intresserad, av denna 924S.

MEN:
Man ska nog akta sig, för att köpa en bil som inte är inreggad o klar. finns de som s.a.s "i godtro" köpt en bil som inte varit helt färdigreggad, och sedan fått problem. Detta pga. att säljaren om han gjort ursprungskontrollen, lämnat ifrån sig alla bilens originalhandlingar (bla. registreringshandlingarna...) vilka ALDRIG returneras.... Att det redan gjorts en ursprungskontroll, och papperna redan skickats in spelar tyvvär mindre roll, för myndigheterna.... -Se utdrag nedan.

Följande dokument ska du skicka in till transportstyrelsen:
Observera! Originalhandlingar som vi kräver att du skickar in i samband med din ansökan arkiveras hos oss på Transportstyrelsen. Du kan därför inte få tillbaka dina handlingar.

•Registreringsbevis från ursprungslandet i original. Vid ursprungskontrollen kontrollerar vi att fordonet är fritt för omsättning inom EU och att fordonet varit permanent registrerat i föregående registreringsland.
Observera att vi vill ha in samtliga utfärdade registreringsbevis i original (om det finns fler) och att vi inte återlämnar inskickade orginalhandlingar.

Så enda möjligheten (för att slippa ev. överraskningar!) är nog att nuvarande ägaren går med på att (mot ersättning??) genomföra regbesiktningen, så att ett svenskt reg.bevis utfärdas, och ett "svenskt" ägarbyte kan genomföras. -Sen kan man alltid undra varför han inte genomfört registreringsbesiktningen innan annonsering...

/ Classe

Ragnar Joensen
Addict
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992

#12 Post by Ragnar Joensen »

Mr Dezent wrote:... Ursprungskontrollen ställer idag krav på en massa olika handlingar. Och en registreringsbesiktning är väldigt hård och genomförs enbart av särskilda besiktningsmän vid utvalda stationer.

Det faktum att en registreringsbesiktning inte är samma sak som en ordinarie besiktning (och att bilen efter godkänd registreringsbesiktning måste genomgå en godkänd ordinarie besiktning innan bilen får användas) tycker jag tydligt illustrerar skillnaden...
Det finns ingen anledning till att göra det mer krångligt än det egentligen är. Att skriva "ställer i dag krav på en massa olika handlingar ..." utan att vara specifik och att enbart vissa "särskilda" besiktningsgubbar på vissa "särskilda" stationer är bara att framställa registreringsbesiktningen som nån historia aom James Bond och hans kompisar kan ta hand om.

Fakta går att hitta på http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... till-slut/

Punkt 1. kan du bocka av. Bilen är tullad.

Punkt 2. kan du bocka av. Det är inte en ny bil.

Punkt 3. kan du bocka av. Du kan låta bli att teckna en försäkring om du inte ska köra med bilen innan reg.besiktning.

Punkt 4. gör du via Transportstyrelsens hemsida. Till detta krävs en ifylld förmulär, en köpehandling och bilens senaste regbevis i original (ofta i 2 delar, i alla fall när bilen har varit reggad i Tyskland).

Punkt 5. fixar du enkelt. Jag fick min besiktigad i Landskrona, och kontrollbesiktningen gjord vid samma tillfälle. Enkelt och smidigt. Vägning av bilen gjordes också i Landskrona.

Punkt 6. kan du bocka av. Se punkt 5. Jag beställde inte kontrollbesiktning, men blev tillfrågad på (innan jag frågade själv) av gubben på plats.

Punkt 7. kan du bocka av.

Punkt 8. kan du bocka av.

Sen är det att fylla soppa på och köra.

Mer information finns här: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... EU-lander/

Tänk på att när du skickar in din ansökan med originalregistreringshandlingar, så är bilen i princip värdelös utan dessa handlingar. Med andra ord är det dina papper och inte din bil som är värd stålarna. Jag lämnade in mina papper på Transportstyrelsens kontor i Malmö, och begärde ett kvitto. Jag fick inget kvitto, jag pratade med 4 tanter, men ingen ville ge kvitto. Nästa gång kommer jag att köra upp till Örebro och lämna in mina papper och få ett kvitto. I alla fall om bilen har ett värde på mer än 20 000 spänn.

Det går inte att försäkra ett brev för 20 000 spänn, och inte för 100 000 spänn heller. Om dina papper blir borta är det tråligt.

Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

Maxx
Addict
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994

#13 Post by Maxx »

Glöm inte att ta en kopia av det tyska registreringsbeviset!

Transportstyrelsen behåller det tyska registreringsbeviset så gör en kopia av det innan du skickar in det.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Classe.m
NA-Poster

#14 Post by Classe.m »

[quote="Ragnar

Punkt 4. gör du via Transportstyrelsens hemsida. Till detta krävs en ifylld förmulär, en köpehandling och bilens senaste regbevis i original (ofta i 2 delar, i alla fall när bilen har varit reggad i Tyskland).

Ragnar[/quote]

Själva importen/regbesiktningsförfarandet, är idag egentligen inte krångligare än tidigare (iaf sedan inträdet i EU). Det som ändrats är att man idag gör ursprungskontrollen "hemifrån", istället för att det görs vid själva reg.besiktningen.

Största problemet med att köpa en bil som är förregistrerad, men inte är färdigreggad, är just att ägaren redan skickat in Tyska Registreringsbeviset i Original.
Dessutom är ursprungskontrollen (märkligt nog) personligt knuten till den som låtit göra kontrollen (ägaren!) och inte till bilen. Om du köper bilen behöver du låta göra en NY ursprungskontroll, OCH måste därmed enl. Punkt 4, skicka in det Tyska regbeviset i Original....

Det lär nog dröja innan svenska byråkraterna hittar ett smidigt sätt o lösa denna detalj, vilket iofs inte borde vara alltför svårt i dagens datasamhälle...

Mr Dezent
Carrera-Poster
Bilmodell: Dodge Viper -96
Årsmodell: Vet ej

#15 Post by Mr Dezent »

Nu har ingen, inte ens jag själv vad jag kan se, påstått att det skulle vara raketforskning för en medel-Svensson att importera en bil.
Det var heller inte det som TS fråga gällde, utan hur han skulle förhålla sig till en förregistrerad bil som ännu inte är helt godkänd här i Sverige.

Dessa fall hävdar jag med bestämdhet att man bör vara extra försiktig med, noggrannt fundera och kontrollera och att inte hoppa i galen tunna bara för att priset känns rätt.
Inget mer än så.

Att du fick din bil besiktigad och vägd vid samma tillfälle som du registreringsbesitigade innebär inte att det är gällande praxis över hela landet.
Även jag har lyckats med det, men jag har även vid upprepade tillfällen haft krav på att själv stå för vägningen (trots att den offentliga informationen, eller "faktan" som du hänvisar till säger annorlunda, vilket jag påtalat för berörda stationer de gånger detta inträffat utan resultat (gäller både Karlskrona, Karlshamn och Kalmar vid tre helt enskilda importtillfällen kan jag upplysa om)).

Allt jag trycker på i mitt förra inlägg är att man bör vara försiktig, inte att importera en bil, men däremot när det handlar om att ta vid i processen mittemellan den praktiska importen och den slutgiltiga registreringen.

Ser heller inte att jag med mitt förra inlägg skulle fara med osanning.
Faktum är att en registreringsbesiktning endast får utföras på vissa stationer och att den enbart utförs av särskilt behörig besiktningspersonal.

Och gällande praxis idag ÄR att bilen först måste genomgå en godkänd ursprungskontroll (vilken som vi alla är överens om är ägarknuten, snarare än fordonsknuten), därefter en godkänd registreringsbesiktning och därefter en ordinarie forsonsbesiktning.

Det var länge sedan de slog samman registreringsbesiktningen med den ordinarie besiktningen. Har man ändå på senaste tiden lyckats med det så får man nog se det som tur snarare än gällande praxis.
Inte för att bes-personalen på plats har befogenhet att ta ett sådant beslut, men ...

Vad James Bond har med saken att göra förstår jag inte, men om vi för sakens skull låtsas att han är en verklig person så tvivlar jag starkt på att han skulle ägna sig åt fordonsinport över huvud taget.

:wink:

Skulle man ändå slå till på en förregistrerad bil där säljaren redan utfört ursprungskontroll och därmed redan skickat in bilens originalhandlingar (vilka som tidigare redovisats ej returneras) så ska man som ny ägare vara noga att få med Transportstyrelsens diarie-/ärendenummer för den redan genomförda ursprungskontrollen (vilket säljaren rimligtvis bör kunna lämna) så knyts bilens originalhandlingar åter med bilen.
Visserligen räcker bilens chassinummer för att uppnå samma sak, men det skadar aldrig att ha både hängslen och livrem.

(knappat detta från min I-fån, så reservation för felstavelser etc pga automatisk ordlista)
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3

Post Reply