Rökt toppackning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

Rökt toppackning

#1 Post by lasse59 »

Har haft problem med kylvattnet som av och till konstrat och gett övertryck och jag har kollat så oljan inte blivit grå, men oljan har varit fin, men så idag kollade jag och oljan var grå, så jag ansluter mig till dom/den som hänvisade till packningen kunde ha packat ihop, att det är det som nu kulminerade. Hål på packning börjar för det mesta med en liten skada för att sedan förvärras.

Måste ha blivit när fläktremmen gick av och jag körde 5-600 meter till macken för att kränga dit en ny.

Inget roligt i sommartider, men bör kanske inte ta så lång tid att fixa till ??

Tur att jag kollade oljan iallafall.

mvh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Bara att lyfta toppen, byta packning, kolla så toppen är rak och montera ihop igen då förhoppningsvis. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#3 Post by makkanftw »

Lyfta toppen gör man på en kväll om man har rätt prylar hemma!

Lite specialverktyg som E-torx till turbon får man gärna skaffa på förhand, storlek 14 om jag inte minns fel?

Fann det lättast att lyfta med grenröret men låta turbon sitta kvar, tror inte något annat är möjligt :P

Ta bara gott om kort på allt så du får allt rätt sen igen :)
- Marcus

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#4 Post by lasse59 »

Är det någon som gillar den svåråtkomliga idiotinsexbulten på grenröret/avgasröret som man bara ser från ett enda pytteläge underifrån bilen och som sitter långt upp, där man måste ha förlängare och vinkelknä på det förlängda spärrskaftet. :toot:

Finns nåt annat oljefilter än Porsches som passar ? Tänker på att få ihop grejerna snabbt igen, (att få hem filter tar några dagar).

Hur göra rent från vatten/oljeblandningen i motorn ? (kronologiskt)


patand

"""Bara att lyfta toppen, byta packning, kolla så toppen är rak och montera ihop igen då förhoppningsvis""""

Va bra ! Välkommen på en weekend med fri mat och logi. 8)

mvh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#5 Post by patand »

lasse59 wrote:Finns nåt annat oljefilter än Porsches som passar ? Tänker på att få ihop grejerna snabbt igen, (att få hem filter tar några dagar).
Ring till Mekonomen, de brukar kunna få hem till eftermiddagen om man ringer på förmiddagen om de inte har hemma. Ska själv ringa dit strax för att få hem oljefilter till 931an. :)
lasse59 wrote:Hur göra rent från vatten/oljeblandningen i motorn ? (kronologiskt)
När jag hade toppras på min bil fick jag MYCKET vatten på fel ställen i motorn (det rann vatten ur popoffventilen!) och efter toppbyte och motorn var på plats och startklar så hällde jag i billigaste möjlige mineralolja och körde bilen varm med den. Tömte sen ur den oljan och i med ny billig mineralolja igen och en till varvmkörning (tror t.om jag var ute och körde med bilen en stund). Sen ut med den andra skräpoljan och i med helsyntet och köra som vanligt.

Det kanske räcker med en sköljning för dig om du inte fått i mycket vatten i motorn. Jag hade ju några liter extra i oljetråget så jag ansåg att min motor behövde sköljas två gånger.
lasse59 wrote:patand

"""Bara att lyfta toppen, byta packning, kolla så toppen är rak och montera ihop igen då förhoppningsvis""""

Va bra ! Välkommen på en weekend med fri mat och logi. 8)
:lol: Tack! Jag kommer när du fixat bilen så man kan få en provtur... ;)

Skämt i sido hade jag bara haft tid så hade jag gärna ställt upp! Men har ju svårt att ens klämma in en service på min egen 931a just nu... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#6 Post by lasse59 »

patand wrote:
lasse59 wrote:Finns nåt annat oljefilter än Porsches som passar ? Tänker på att få ihop grejerna snabbt igen, (att få hem filter tar några dagar).
Ring till Mekonomen, de brukar kunna få hem till eftermiddagen om man ringer på förmiddagen om de inte har hemma. Ska själv ringa dit strax för att få hem oljefilter till 931an. :)
lasse59 wrote:Hur göra rent från vatten/oljeblandningen i motorn ? (kronologiskt)
När jag hade toppras på min bil fick jag MYCKET vatten på fel ställen i motorn (det rann vatten ur popoffventilen!) och efter toppbyte och motorn var på plats och startklar så hällde jag i billigaste möjlige mineralolja och körde bilen varm med den. Tömte sen ur den oljan och i med ny billig mineralolja igen och en till varvmkörning (tror t.om jag var ute och körde med bilen en stund). Sen ut med den andra skräpoljan och i med helsyntet och köra som vanligt.

Det kanske räcker med en sköljning för dig om du inte fått i mycket vatten i motorn. Jag hade ju några liter extra i oljetråget så jag ansåg att min motor behövde sköljas två gånger.
lasse59 wrote:patand

"""Bara att lyfta toppen, byta packning, kolla så toppen är rak och montera ihop igen då förhoppningsvis""""

Va bra ! Välkommen på en weekend med fri mat och logi. 8)
:lol: Tack! Jag kommer när du fixat bilen så man kan få en provtur... ;)

Skämt i sido hade jag bara haft tid så hade jag gärna ställt upp! Men har ju svårt att ens klämma in en service på min egen 931a just nu... :oops:
Nu har jag inte plockat bort toppen än, men kan en topp spricka (egen fundering )

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#7 Post by bergodalvana »

Låter lite märkligt att packningen går på bara 600 meter utan fläkt...
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

lasse59 wrote:kan en topp spricka (egen fundering )
Ja... de kan t.om smälta, det gjorde min... :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#9 Post by patand »

bergodalvana wrote:Låter lite märkligt att packningen går på bara 600 meter utan fläkt...
Det viktiga är hur varm motorn blev inte hur långt man kört... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#10 Post by lasse59 »

Usch pojkar, skrämma upp en gammal man :?

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#11 Post by lasse59 »

Nu har jag hissat upp bilen i framvagnen med pallbockar, demonterat oljefiltret för att få bort vatten/oljeblandningen ur motorn, nu ska idiotbulten under bort från grenröret, sen ska toppen lyftas ut kollas.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

bergodalvana wrote:Låter lite märkligt att packningen går på bara 600 meter utan fläkt...
Fläkten är väl knappast problemet (den är ju eldriven), men vattenpumpen drivs ju (väl?) av "fläktremmen". (fasen vad man glömmer, men visst är vattenpumpen remdriven med en separat kilrem?)

Var vattnet kallt från början tror jag inte 1 minuts försiktig körning är ngn fara. Men var den redan driftsvarm och man busar lite med gasen så kan det nog hända tråkiga saker på en minut eller lite mer.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#13 Post by bergodalvana »

Du har helt rätt Per... Ibland blir det "brainfreeze" ;)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#14 Post by lasse59 »

Pär

hända tråkiga saker på en minut eller lite mer.
Det hände :evil:

En liten fördjupning i toppen som gjorde att packningen rök, verkar som en glykolfrätning snarare än sned topp.

Bara att plana.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#15 Post by patand »

lasse59 wrote:Bara att plana.
Hur djupt är det du måste plana? Det finns ju gränser för hur mycket man kan plana toppen.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: muskö