Tjena,
hur ställer man tändningen på en 931 -81;a? Dom tändningar som beskrivs i haynes boken stämmer inte in på det system som sitter i min bil.. Att vrida på tändfördelaren hjälper inte mycket, det sitter inte nån läges givare i den. Så frågan är vart den bor, och hur man når den.
Sen en annan fråga, när bilen går på tomgång, och man tar av olje påfyllnings locket, då stannar den.... Den blåryker en del, men inte så att det försvinner nått speciellt mycket olja. Den går bra i övrigt.
Det verkar som om den ryker mindre nu, när jag har börjat köra mera med den.
Kan det vara kannringarna som hänger sig?
// Lasse
ställa tändningen på en 931 -81;a
-
- S-Poster
- Posts: 111
- Joined: 2004-04-01 19:06:10
- Bilmodell: 931 2st
- Årsmodell: 1979
- Location: stockholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Tändningen går inte att ställa på en -81. Den har tändning som ställs elektroniskt av tändboxen som sitter bakom mittpanelen i kupén. Den tar hänsyn till laddtryck, temperatur, varvtal och gasspjällsläge har jag för mig.
Man borde iof ha en grundinställning på fördelaren men om bilen går så står den nog inte så fel så att man behöver ställa något på fördelaren.
Har du kollat med stroboskop att den står fel? Har för mig att det finns data i appendix i Haynes där det står om tändningen på -81 och senare. Annars kanske verkstadshandboken från Porsche kan ge en vägledning, du hittar b.la den på min hemsida (www.patandracing.se) om du går in under "dokument".
Det där med att den dör på tomgång när du öppnar oljelocket låter märkligt...
Man borde iof ha en grundinställning på fördelaren men om bilen går så står den nog inte så fel så att man behöver ställa något på fördelaren.
Har du kollat med stroboskop att den står fel? Har för mig att det finns data i appendix i Haynes där det står om tändningen på -81 och senare. Annars kanske verkstadshandboken från Porsche kan ge en vägledning, du hittar b.la den på min hemsida (www.patandracing.se) om du går in under "dokument".
Det där med att den dör på tomgång när du öppnar oljelocket låter märkligt...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 111
- Joined: 2004-04-01 19:06:10
- Bilmodell: 931 2st
- Årsmodell: 1979
- Location: stockholm
- Contact:
Nja, tändningen är nog rätt ok, mest nyfiken på hur man ställer den, eftersom jag inte hittade nån givare i fördelaren, fördelaren har inget med tändinställningen att göra alls..
Anledningen till att jag började kolla på tändningen var att bilen gick ibland, och i bland inte... men jag hittade att kontakten i kupén var lös, efter mycket sökande.
Sen har den haft för sig att strypa motorn, vid gaspådrag, men det försvann det med efter att kontakten kom på plats, och div vacuum slangar var förnyade.
// lasse
Anledningen till att jag började kolla på tändningen var att bilen gick ibland, och i bland inte... men jag hittade att kontakten i kupén var lös, efter mycket sökande.
Sen har den haft för sig att strypa motorn, vid gaspådrag, men det försvann det med efter att kontakten kom på plats, och div vacuum slangar var förnyade.
// lasse
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Stämmer nog bra det...skipper wrote:Nja, tändningen är nog rätt ok, mest nyfiken på hur man ställer den, eftersom jag inte hittade nån givare i fördelaren, fördelaren har inget med tändinställningen att göra alls..

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Låter som oxid på kontakterna till tändboxen. Jag undrar också hur tändningen verkligan ska vara. Så om du testar och jämför blir många tacksamma. Ibland kan givarna sköka med. Här är det Cedric och jag som funderar lite:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t ... highlight=
http://www.924board.org/viewtopic.php?t ... highlight=
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]