Riva bärarmar bak - hur vet jag att jag får ihop det med sam

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Riva bärarmar bak - hur vet jag att jag får ihop det med sam

#1 Post by Henka_E »

Ska riva loss ena bärarmen bak och byta lager. RÄcker det att bara markera bärarmens läga på yttre armen (heter swing arm på folkor, vette tusan vad den heter, den där plåt armen iaf som sitter ytterst)? Man ställer väl allt där - iaf camber? Eller?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Mats bytte lager på Kinnekulle... med bärarmen sittandes på bilen. Han kanske kan komma med tips på hur du slipper montera ner allt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Om det gäller hjullagret i bak

#3 Post by moosemats »

Vet inte om det ser annorlunda ut på din bil. Men så här fungerade det för mig.

Bytte bakre hjullagret på kullen. Behövde lite specialverktyg men det gick utan att montera bort varken hela drivaxeln eller bärarmen.

det var vänster bak. Lossa kronmuttern och lossade bultarna längst inne vid transaxeln och kunde efter avmontering av hjul, skiva mm skjuta drivaxeln försiktigt upp och innåt så att tappen kom ut från lagret. Sen specialverktyg för att dra ut lagret rakt ut. Först bort med en låsring, rätt svår att få bort, en riktigt bra tång är ett måste. Sen specialvertyg, vet inte vad det heter men såg ut som en kopp(utsida)+långbult och bricka+bult på insidan. Rätt monterad tryckte den sakta ut lagret in i koppen när man snurrade på bulten. Sen när väl lagret var ute var det bara andra vägen tillbaka. Sakta trycka tillbaka lagret med verktyget, viktigt att det kommer rakt in. Man får vara försiktig när man sätter dit verktygen så man inte skrapar eller skadar tappen och drivaxeln. Även se till att drivaxelns inredel inte skadas eller får in smuts.

Sen när nya lagret var på plats, återmontering i omvänd ordning.

Tror inte det går lika lätt höger bak där hörde jag att drivaxeln måste bort helt eftersom det inte finns lika mycket plats för att arbeta där. (Ta det inte som en sanning, fick det berättat för mig, har inte kollat).

Reste bort precis efter kullen och har inte hunnit kolla igenom allt efteråt. Bilen gick bra efter bytet men det blev lite snabbmeckat så jag vill ska titta igenom allt igen innan jag kör mera så att allt verkligen ser helt juste ut.

Jag blev smutsig.
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#4 Post by Henka_E »

Mm, jo, jag såg när du gjorde det, hjälteinsats. Navet ska man, enligt Porsche, banka ut först och sedan plocka låsringen för att sedan pressa ut lagret. Jag har ju rivit allt runt om redan, bara bärarmen kvar att plocka. Så frågan kvarstår - räcker det att bara markera bärarmens läge på springplaten? Tror det iaf...

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by Spånet »

Henka_E wrote:Mm, jo, jag såg när du gjorde det, hjälteinsats. Navet ska man, enligt Porsche, banka ut först och sedan plocka låsringen för att sedan pressa ut lagret. Jag har ju rivit allt runt om redan, bara bärarmen kvar att plocka. Så frågan kvarstår - räcker det att bara markera bärarmens läge på springplaten? Tror det iaf...
Ja, det räcker.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#6 Post by Henka_E »

Kanon. Tack för det.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users