TEMPERATUR --- NU ÅTGÄRDAT
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
TEMPERATUR --- NU ÅTGÄRDAT
Har daterat upp min 944 t med nya vattenpumpar, nya termostater och div slangar. Systemet är väl luftat och bägge fläktarna startar upp. Kupen blir som en bastu om man ger full värme.
Tidigare var problemet att tempmätaren stannade kvar i det första fältet.
Nu går den upp till det översta vita, t.om strax över. I min värld känns det bättre om den låg någonstans i mitten. Jag ser att termostaterna öppnar varvid nålen sjunker lite grann. Den når aldrig rött, ej ens vid tomgångskörning under ca 10 min.
Frågan blir således, var ligger normalt visarnålen? Finns det något standard fel i givare eller insrtument som borde vara bra att känna till?
Alternativet är att koppla in en mekansik mätare med grad gradering för att kolla riktigt.
Tacksam för tips.
Tidigare var problemet att tempmätaren stannade kvar i det första fältet.
Nu går den upp till det översta vita, t.om strax över. I min värld känns det bättre om den låg någonstans i mitten. Jag ser att termostaterna öppnar varvid nålen sjunker lite grann. Den når aldrig rött, ej ens vid tomgångskörning under ca 10 min.
Frågan blir således, var ligger normalt visarnålen? Finns det något standard fel i givare eller insrtument som borde vara bra att känna till?
Alternativet är att koppla in en mekansik mätare med grad gradering för att kolla riktigt.
Tacksam för tips.
Last edited by michael rasmussen on 2009-05-17 21:18:45, edited 1 time in total.
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Posts: 678
- Joined: 2007-07-05 12:40:22
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
- Location: Vellinge
- Contact:
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Startar fläktarna när den står på tomgång ? Det skulle hjälpa mig i in felsökning kring tempmätaren på instrumentpanelen. Min tempmätare beter sig likadant, Jag ser inte lika tydligt att termostaten öppnar men... Jag har felsökt termoswitchen och båda fläktarna går om man kortsluter anslutningen till fläktarna.
mvh
mvh
- Ducati
- Turbo-Poster
- Posts: 580
- Joined: 2004-04-26 21:50:37
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Min turbo ligger oxå och pendlar kring 80 strecket. lite under till lite över vid "normal" körning. Kommer inte ihåg var den stod vid bankörning sist.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2294
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Jag tror inte man ska lita 110% på dessa mätare längre med oxiderade jordpunkter och kontakter längre. På min 86:a går mätaren snällt upp till strax över 80 sträcket, dvs mitt på skalan och står där vid normal körning. Står man still går fläktarna igång på lågvarv då och då. (och troligen sedan även på högvarv om det är 35C varm eller nått.) Sådan blev den efter byte av termostat och termoswitch i kylaren, innan funka det inte utan den gick kallt när man körde och lite väl varmt när man stod still.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Tack för era svar, jo det är original termostater monterade, de gamla stod helt öppna!. Systemet är riktigt luftat, inget vatten trycks ut någonstans, tempen ligger ( enligt bild som någon la ut) ca 100 grader. Glykol blandning till 50% rimlig kokpunkt ca 120 grader.
Tempen låg på samma nivå om jag körde 50-70 eller som jag provade bitvis 150-160. Mätaren ligger still, rör sig endast när termostaten öppnar.
Hur ser / hör jag om fläktarna går på hög eller låg varv? Tyckte inte att dom gick så hårt. Får väl kolla med en termometer i exp tanken till att börja med , sedan en manuell tempmätare.
Tempen låg på samma nivå om jag körde 50-70 eller som jag provade bitvis 150-160. Mätaren ligger still, rör sig endast när termostaten öppnar.
Hur ser / hör jag om fläktarna går på hög eller låg varv? Tyckte inte att dom gick så hårt. Får väl kolla med en termometer i exp tanken till att börja med , sedan en manuell tempmätare.
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Har luftat igen, ingen vidare förbättring. Efter ca 4 mils körning så blir det ett ordentligt tryck i systemet, dock är det ialla fall helt tätt överallt.
Öppnade locket försiktigt och släppte ut trycket för att mäta tempen, då trycktes det ut en stor mängd vatten så påfyllning i exp tanken var nödvändigt. Om bilen går på tomgång med locket av, då stiger inte tempen lika mycket! Någon som vet varför? Stoppade i en vanlig kött termometer i tanken då låg den mellan 75-95 grader, tempmätaren visade då strax under 100 graders strecket.
Har kollat i PET men tempgivaren för instrumentet, var sitter den? Hittar den i listan men den visas inte på någon skiss, sitter en tempgivare i motorrummets vänstra sida ( bilens) på röret som kommer från exp tanken, vad mäter den?
Tycker fortfarande att det blir för varmt för att jag skall känna mig nöjd.
Börjar misstänka en brusten toppackning, finns en mkt svag lukt av avgaser i exp tanken, inga spår i oljan, ingen vit rök och den är inte svårstartad. Jag kan dock inte se något samband med hög temp och dålig packning så länge inte vattnet försvinner.
Packningen kan ju varit så här länge eftersom den tagit vatten sedan jag köpte den förra året, det lokaliserades ju dock till vattenpumpen. Innan pump byte gick aldrig tempen över 50 grader pga öppen termostat, jag har mao ingen riktig referens att ta på.
Skall köpa en ir tempmätare idag för att kunna få lite mer exact temperatur på slangar samt kyl mm.
Tacksam för tips och ideer.
Just nu känns det som om en 911 vore bättre
Öppnade locket försiktigt och släppte ut trycket för att mäta tempen, då trycktes det ut en stor mängd vatten så påfyllning i exp tanken var nödvändigt. Om bilen går på tomgång med locket av, då stiger inte tempen lika mycket! Någon som vet varför? Stoppade i en vanlig kött termometer i tanken då låg den mellan 75-95 grader, tempmätaren visade då strax under 100 graders strecket.
Har kollat i PET men tempgivaren för instrumentet, var sitter den? Hittar den i listan men den visas inte på någon skiss, sitter en tempgivare i motorrummets vänstra sida ( bilens) på röret som kommer från exp tanken, vad mäter den?
Tycker fortfarande att det blir för varmt för att jag skall känna mig nöjd.
Börjar misstänka en brusten toppackning, finns en mkt svag lukt av avgaser i exp tanken, inga spår i oljan, ingen vit rök och den är inte svårstartad. Jag kan dock inte se något samband med hög temp och dålig packning så länge inte vattnet försvinner.
Packningen kan ju varit så här länge eftersom den tagit vatten sedan jag köpte den förra året, det lokaliserades ju dock till vattenpumpen. Innan pump byte gick aldrig tempen över 50 grader pga öppen termostat, jag har mao ingen riktig referens att ta på.
Skall köpa en ir tempmätare idag för att kunna få lite mer exact temperatur på slangar samt kyl mm.
Tacksam för tips och ideer.
Just nu känns det som om en 911 vore bättre
- firefish
- Turbo-Poster
- Posts: 818
- Joined: 2009-01-14 16:21:09
- Bilmodell: 968CS
- Location: Stockholm
- Contact:
Eftersom den går varmare (enligt vad du tror iaf) nu än förr så torde orsaken ligga i något av det som du varit och pillat på. Om toppackningen är boven så borde den gått varm tidigare också eftersom du nu säger att både fläktar och termostat startar/öppnar. Det är visserligen inte omöjligt att det kan vara något "nytt" fel. Om du nu inte pillat på tempgivare, switchar till fläktar med mera så är det troligt att din bil går varmare idag än förr. Frågan är hur varmt. Du borde verifiera din tempmätares indikering med en bra termometer (typ laser) direkt på vattenpumpshuset eller liknande. Det är nog mer troligt att den gick för kallt förut.
Låt oss anta att den går för varmt enligt din extramätare. Slangar påverkar inte temp och ej heller typen av glykol (inte så det märks mycket iaf). Det som påverkar kan i ditt fall vara följande:
1. Termostat defekt eller felvänd (om det går på en Porsche vet jag ej men jag har sett det förr...)
2. Skit i systemet, framför allt kylaren. När du lossat och bytt slangar och pumpar med mera lossnar en massa skräp som gärna stannar i kylaren och orsakar sämre flöde och sämre värmeavledning. En bra sak är att spola igenom kylsystemet i samband med vätskebyte.
Låt oss anta att den går för varmt enligt din extramätare. Slangar påverkar inte temp och ej heller typen av glykol (inte så det märks mycket iaf). Det som påverkar kan i ditt fall vara följande:
1. Termostat defekt eller felvänd (om det går på en Porsche vet jag ej men jag har sett det förr...)
2. Skit i systemet, framför allt kylaren. När du lossat och bytt slangar och pumpar med mera lossnar en massa skräp som gärna stannar i kylaren och orsakar sämre flöde och sämre värmeavledning. En bra sak är att spola igenom kylsystemet i samband med vätskebyte.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
-
- Addict
- Posts: 2294
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Låt oss först fastslå att det är normalt med ett visst tryck i kylsystemet.
Så länge det inte är högre än att locket på expansionskärlet öppnar är trycket inte så högt. Öppnar man locket med varm motor sprutar det ut vatten på massor av bilar, dvs helt normalt.
Läcker topplockspackningen ut i kylsystemet bör det också gå åt vätska och bilen ryka vitt. Öppna locket med kall motor och starta, bubblar det i kärlet? Ge lite gas, bubblar det?
Mätning med IR termometer är inte fullt så enkelt som man tror, resultatet beror tyvärr på ytan man mäter på, svart ger ett resultat och blank yta ett annat. Bara som en liten förvarning om du får konstiga värden
//Magnus
Så länge det inte är högre än att locket på expansionskärlet öppnar är trycket inte så högt. Öppnar man locket med varm motor sprutar det ut vatten på massor av bilar, dvs helt normalt.
Läcker topplockspackningen ut i kylsystemet bör det också gå åt vätska och bilen ryka vitt. Öppna locket med kall motor och starta, bubblar det i kärlet? Ge lite gas, bubblar det?
Mätning med IR termometer är inte fullt så enkelt som man tror, resultatet beror tyvärr på ytan man mäter på, svart ger ett resultat och blank yta ett annat. Bara som en liten förvarning om du får konstiga värden
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Alltså startar fläktarna? DÅ vet du ju att kylarvattnet är strax under 100 grader, minns inte riktigt med första steget på kylfläktarna startar mellan 90-100 grader. Den kan du nästan lita på om du vet att termoswitchen är ok.
Går inte fläktarna har du inte tillräckligt hög temperatur på utvattnet från motorn till kylaren eftersom termoswitchen sitter strax under där varmvattnet kommer från blocket på bilen.
Vad visar tempmätaren i så fall ?
Övertryck är som sagt bra, men att tänka på är att en blandning på glykol med 50/50 ger en kokpunkt på ungefär 108 grader. Om man har det övertryck man har i kylsystemet bör det höjas en bit över 120 grader. SÅ att öppna locket kan leda till en kokande bil tror jag..
Går inte fläktarna har du inte tillräckligt hög temperatur på utvattnet från motorn till kylaren eftersom termoswitchen sitter strax under där varmvattnet kommer från blocket på bilen.
Vad visar tempmätaren i så fall ?
Övertryck är som sagt bra, men att tänka på är att en blandning på glykol med 50/50 ger en kokpunkt på ungefär 108 grader. Om man har det övertryck man har i kylsystemet bör det höjas en bit över 120 grader. SÅ att öppna locket kan leda till en kokande bil tror jag..
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Felsökningen har fortsatt, plockade ner fronten och spolade genom kylpaketet utifrån, fanns dock inte så mycket skräp här. Ac kondensorn tar kanske en del av kylluften. Själva kylsystemet är spolat ordentligt, nu är det fyllt på kylarrens och bilen är varmkörd ca 5 mil i kväll.
Något lägre temp, vid rejält pådrag sjönk tempen till mellan de vita strecken, vid lågfart 90km/h ligger den på översta och strax under.
I detta läget går fläktarna. Om fläktarna går när motorn stannas så går fläktarna ca 1,5 miunuter efter. Inget bubbel i exptanken eller att vatten trycks ut.
Har mätt med lasertemp, termostathuset ger ca 60 grader vid varm bil, huset uppe vid luftningsskruven ger ca 85 gr. Exp tanken ca 50 gr och kylkaren endast 50 gr på vä sida och vid termosat sidan ner mot 40 gr.
Detta tyder ju inte på någon värmegång direkt, lutar nu åt instrumentfel eller tempgivaren, denna kan jag inte hitta! Finns var?
Nästa blir en extra tempmätare på övre kylslangen, vad den kommer att visa blir väl det som jag får rätta mig efter.
Något lägre temp, vid rejält pådrag sjönk tempen till mellan de vita strecken, vid lågfart 90km/h ligger den på översta och strax under.
I detta läget går fläktarna. Om fläktarna går när motorn stannas så går fläktarna ca 1,5 miunuter efter. Inget bubbel i exptanken eller att vatten trycks ut.
Har mätt med lasertemp, termostathuset ger ca 60 grader vid varm bil, huset uppe vid luftningsskruven ger ca 85 gr. Exp tanken ca 50 gr och kylkaren endast 50 gr på vä sida och vid termosat sidan ner mot 40 gr.
Detta tyder ju inte på någon värmegång direkt, lutar nu åt instrumentfel eller tempgivaren, denna kan jag inte hitta! Finns var?
Nästa blir en extra tempmätare på övre kylslangen, vad den kommer att visa blir väl det som jag får rätta mig efter.
-
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2008-05-20 20:13:15
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Annelöv, Skåne
- Contact:
Nu är felet lokaliserat. Det var som jag trodde från början, tempmätar problem. Körde ur kylaren med kylarrens. Monterade en separat tempmätaren i övrekylslangen, denna visar ca 82 g när org mätaren ligger på översta vita strecket. Efter luftning och rejäl varmkörning så ligger tempen på 82-88 g beroende på hastighet. Fläktarna startar på 91 g dock går ej steg 2 igång, förmodligen pga tempen sjunker till 88 g strax efter fläkt uppstart.
Nu känns det bättre, nästa steg blir chip från Bengt. Nästa biljobb blir avgassystemsbyte på min 900 T-16 cab sen kan sommaren komma när den vill.
Nu känns det bättre, nästa steg blir chip från Bengt. Nästa biljobb blir avgassystemsbyte på min 900 T-16 cab sen kan sommaren komma när den vill.
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]