Ny vattenpump, Ny termostat?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Håkan Jönehall
S-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Ny vattenpump, Ny termostat?

#1 Post by Håkan Jönehall »

Håller på att byta vattenpump men när jag skulle montera termostaten i den nya pumpen så märkte jag att skåran för låsringen sitter längre in = för tajt.

Vad göra, måste jag ha ny termostat eller låsring?

Sen va inte vinkeln till turbokylningen som satt innan uppborrad, kan något ha tagit skada av det?

Bilen är en 951 -91

Mvh Håkan
944 turbo cab -91 svart

Nahpets
Addict

Re: Ny vattenpump, Ny termostat?

#2 Post by Nahpets »

Håkan Jönehall wrote:Håller på att byta vattenpump men när jag skulle montera termostaten i den nya pumpen så märkte jag att skåran för låsringen sitter längre in = för tajt.

Vad göra, måste jag ha ny termostat eller låsring?

Sen va inte vinkeln till turbokylningen som satt innan uppborrad, kan något ha tagit skada av det?

Bilen är en 951 -91

Mvh Håkan
Hur är det med antalet o-ringar ?
När jag skulle byta så köpte jag av Utzon. Han levererade enligt den vänstra termostaten med 2 o-ringar.
Det som satt innan var enligt höger: en slags U-ring som träddes över termostatkanten sedan två st platta distanser av stål.
Jag tog Utzons termostat och kombinerade plattringarna med 0-ringarna så det blev bra. Minns inte exakt hur.
Att lossa termostatlåsringen suger ... :) men du har ju åtminstone pumpen fri !

Om hålet inte varit borrat så har vattentillförseln till turbon genom turbovattenpumpen inte varit som tänkt. Ska inte vara någon fara om bilen inte körts såsom Fast and furious.

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Håkan Jönehall
S-Poster

#3 Post by Håkan Jönehall »

Jag har den typen till höger men bara en stålbricka på utsidan innan låsringen, men låsringen når ändå inte ner till skåran i den nya pumpen, man ser tydligt att den skåran sitter några milimeter längre in.
944 turbo cab -91 svart

Håkan Jönehall
S-Poster

#4 Post by Håkan Jönehall »

Det har löst sig!
944 turbo cab -91 svart

Post Reply