Demontera styrväxel från chassi - behöver hjälp

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Demontera styrväxel från chassi - behöver hjälp

#1 Post by Nahpets »

Hej!

Tänkte byta den stora, fula, feta tryckslangen som båda kostar flis och sitter som ett as. forum/viewtopic.php?t=17880&postdays=0& ... c&start=30 , bild Pressure line.

Självklart så sitter min med en insex storlek 6 i huset. Och detta kantiga hål börjar nu se ut som ... ett runt hål.

Det blir alltså till att demontera ned hela styrväxelhuset. Här behöver jag er hjälp!
Vad är lämpligast att göra?
1. Markera position med färg på styrstag för att inte förstöra toe in vid återmontering, sedan lossa muttern (15) och skruva ur staget ur nr 14 ? Detta borde väl gå utan att man skruvar ur hela staget ur styrväxeln eftersom dess infästning i själva styrväxeln inte är gängad (bitar 12 och 13) väl ?
2. Lossa nr 14 UTAN att skada gummibälgen? I så fall hur gör jag detta bäst?

Efter detta är det "bara" fyra större bultar som lossas/tas bort och sedan sitter racket i ansiktet antar jag?

Tacksam för snabbt svar!

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#2 Post by Mattias 924 »

På A svarar jag två!

Lossa nr 14 UTAN att skada gummibälgen? Detta görs bäst med en sånhär.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82526
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#3 Post by Karl Birgander »

Eftersom toe är mycket känsligt så är det i princip omöjligt att återmontera utan att ha ändrat något.
Gör en hjulinställning efteråt.

Jag skulle lossat mutter 16 och demonterat hela styrväxeln med stag och allt.
Då slipper du lossa damasker och sånt bröte.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#4 Post by Nahpets »

Tackar för era snabba svar!

Mvh
Stephan

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#5 Post by emm »

Karl Birgander wrote:Eftersom toe är mycket känsligt så är det i princip omöjligt att återmontera utan att ha ändrat något.
Gör en hjulinställning efteråt.

Jag skulle lossat mutter 16 och demonterat hela styrväxeln med stag och allt.
Då slipper du lossa damasker och sånt bröte.
+1
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#6 Post by Nahpets »

Mua ha ha ...

Jag lossade de fyra långa bultarna helt samt lossade och tog bort bulten som håller den tandade styrleden (den som är i förbindelse med ratten) på plats.
Därmed kunde jag föra styrväxeln så pass långt fram att jag fick plats med en polygrip.
Efter ett antal För-kung-och-fosterland försök så lossnade insexbulten!!


Mvh
Stephan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users