Det som kan ställa till det på besiktningen är plasten som täcker lamporna. Om plasten inte är E-godkänd (vilket nog blir svårt att få tag i) så är det egentligen inte godkänd på besiktningen även om ljusbilden blir rätt.
Ok! tack för svaren! .. Kanske en dum fråga men hur/kan man få tag i E-godkända "plastglas". Men som följdfråga på det som Henka_E säger..
blir de inte lite frågande om jag rullar igenom besiktningen utan plexit?
Om plastglasen över lyktorna skall vara E-godkända så måste de vara tillverkade specifikt för denna applikation och därefter testade och godkända... känns ganska långsökt att hitta något sådant (om man nu inte möjligen kan köpa äkta GTS lampor via Porsche och de råkar vara godkända).
Tror inte de säger så mycket på besiktningen om du rullar igenom utan plexit. Lamporna du sätter där bakom plexit är ju försedda med glas.
Jag har dock ingen egen erfarenhet av denna typ av konstruktion.
På min sitter de ju så kallade GTS-lampor och enligt Tony som var förra ägaren (jag har inte haft den så länge, så jag har inte besiktigat den själv ) så ska de inte vara några problem med besiktningen.. Men du kan ju skicka honom ett Pm för han borde ju veta..
Tack för alla intressanta svar. Rätta mig gärna nu om jag har fel men en del har en enda ljuskälla (form av en rektangel) i ljushuset. En del har exempelvis två runda i ljushuset. När man beställer GTS-lampor hänger den rektangulära lampan med eller kan man efter önskemål sätta in runda lampor? så kallade Xenonljus som är eftermonterade får man väl inte besiktiga med?
Jag skulle vilja påstå att original är det riktigt, riktigt bra belysning i dessa bilar om allt är i bra skick (lågt spänningsfall osv). Brassar man på med halvljus, helljus och dimljus är det rena rama showen
Men... så bra ljus känner jag personligen inget behov av och jag tror rätt många alltid kör med enbart dimljusen även kvällstid pga det ohyggliga (i mina ögon) utseendet med original ljus uppfällda. I det perspektivet blir det bättre med plastis kitt