924 PROBLEM!!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
invoid
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2008-11-14 10:17:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

924 PROBLEM!!

#1 Post by invoid »

Har en 924 -78 som ej startar.. innan jag köppte den så hade den stått i ett garage i 15år! Bilen startades och kördes i 30 min sen dog den. Bilen startare igen och gick dåligt.. samt att det började ryka och det visade sig att startmotorn hade brunnit av någon konstig anledning? Den har jag nu bytt och motorn går nu runt! men startade ej. Prövat att dra igång bilen men den startare inte då heller. Jag kollade anledningarna till det och det visade sig att bensinen inte va bytt på 15 år och pumpen va död.. Bytte då pump men bilen ville inte gå.. jag kollade så att bensinen kom fram till motorn och de gjorde dn men inte längre än till bränsle huset, där va de stopp jag gjode rent och satte iop allt igen och drog upp spridarna och fick då bra tryck från spridarna Det villl säga alla utom 1ans den kom det inget ur.. satt iallafall ihop allt igen och prövade starta bile små tänder men vill inte gå.. Prövade att dra igång bilen och den startade efter ett tag men varvade inge fint och dog då man släppte gasen! Nu är det så att de kommer inte bensin fram till någon av spridarna.. det kommer till slangarna till spridarna men inte vidare.. och 1an har fortfarnade dåligt tyck vid bärnnslehuset.. tips??? :shock:

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Hej och välkommen till forumet invoid! :D

Mät upp bränsletrycket är första tipset. Spridarna kräver flera bars tryck för att öht öppna. Min bil går inte om bränsletrycket in till bränslehuvudet sjunker under 5 bar...

Det kan ju också vara skit som satt igen spridarna, rengör de (ultraljudstvätt t.ex) eller byt till nya.

Förresten, har du bytt bränslefilter? Om inte så gör det.

Du säger att det kommer bensin fram till slangarna till spridarna, men inte till spridarna... menar du att det sprutar bensin vid ena änden på slangen men inte på den andra? Igensatta slangar låter ju troligt då.

Eller menar du att det inte kommer bensin ur spridarna fastän det kommer bensin ur slangarna om du skruvar bort de från spridarna? I så fall är det troligen spridarna som inte öppnar. Du vet väl att du måste påverka luftvågen för att spridarna skall öppna? Det är ju inte elektroniska spridare på 924 utan mekaniska som som sagt öppnar först vid bestämt bränsletryck och det blir inte mycket tryck till spridarna om man inte påverkar luftvågen på något sätt. Om du ska prova spridarna utan att köra runt på startmotorn (när motorn går runt påverkas den av luftströmmen som blir när det dras in luft i cylindrarna) måste du alltså påverka luftvågen mekaniskt (t.ex genom att trycka med ett finger på den).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

invoid
NA-Poster
Posts: 3
Joined: 2008-11-14 10:17:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by invoid »

filter e borttaget för tillfället. det kommer inte genom spridarna om ja lossar sruvarna på brånnsle huset så sprutar de bensin! men på 1an är det dålig tryck vad jag kan se iallafall.. men jag ska kolla trycket och slangarna samt spridare!! den borde starta då? Bilen startar om man rdar den men går inge bra alls!! den orkar bara driva i typ 20 meter!! sen vill den dö.. Vad har man för instrumment då man mäter brännsletryck?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Cédric »


Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#5 Post by Patrik Börjesson »

invoid wrote:filter e borttaget för tillfället. det kommer inte genom spridarna om ja lossar sruvarna på brånnsle huset så sprutar de bensin! men på 1an är det dålig tryck vad jag kan se iallafall.. men jag ska kolla trycket och slangarna samt spridare!! den borde starta då? Bilen startar om man rdar den men går inge bra alls!! den orkar bara driva i typ 20 meter!! sen vill den dö.. Vad har man för instrumment då man mäter brännsletryck?
Du bytte väl bensinen?

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#6 Post by notetoself »

Tjena Invoid.

Ibland kommer det en dåre som du, som hittat en gammal 924 som stått toklänge och som man inte vet något om. Jag har varit en sån dåre, det var så jag hamnade här - så jag kan ge dig några tips på vägen. Det var en jävlig resa, men vi hade rätt kul efteråt - bilen och jag.

Tyvärr är jag inte här tokofta, men jag kan garantera dig om att du läser detta inlägget - förstår det - och följer det - så kommer din bil förmodligen starta. Jag skiter i problem som startmotorer och batteri. Jag antar även att du är normalbegåvad så saker som att byta ut 15 år gammal bensin och slå på tändningen hoppar jag över. Ok?

Tycker du jag verkar halvdryg så har du rätt. Då skulle du träffa mig live! Fast jag är rätt snäll egentligen. Ungefär som Dr House.


0. Börja använda enter/return. Jag orkade inte läsa igenom ditt inlägg. Tyvärr. Luft i text är bra skit. Ta det inte personligt, det är bara ett faktum.

1. Acceptera att ingen här på forumet kommer kunna fixa din bil åt dig utan du måste själv söka info - OCH - förstå den.

2. Köp en haynes-manual.

3. Läs igenom den.

4. Läs igenom kapitlet om K-jetronic igen.

5. Läs igenom kapitlet om K-jet igen.

6. Goto 4.

7. Inse att bilen hamnade i en garage (lada?) av en anledning. Förmodligen är den anledningen inte att bilen fungerade för bra. Utan att ha en aning skulle jag gissa att du har dålig kompression på en cylinder. Vi kommer till det senare.

8. Öppna motorhuven.

9. Leta reda på DME-reläet (bränslereläet). Fixa en strömbrytare och lite kablar (2.5 mm2) och koppla förbi det reläet så att du kan köra bränslepumpen med strömbrytaren. Hur du gör? SÖK PÅ FORUMET.

10. Läs igenom kapitlet om K-jetronic igen.

11. Gör felsökningen med bränslemängden i flaskorna. Har du läst så vet du vad jag menar. Annars - Läs igenom kapitlet om K-jetronic igen.

12. Skruva bort gummimojjen på luftvågen. Skaffa en magnet på pinne och sätt fast den på själva plattan så du lätt kan påverka den.

13. Sätt spridarna i 0.5L-pet, starta bränslepumpen. LYFT PLATTAN LITE!!! Några mm max. Kör i typ 30s. Kolla om du fått lika mycket ur alla spridarna. Med 99.9% säkerhet har du inte det.
Det spelar ingen roll om spridarna ger lika om du lyfter mer. De ska ge lika mycket över hela registret. Nästan. Se kapitlet om K-jet.

14. Läs igenom kapitlet om K-jetronic igen.

15. Nu är frågan om det är "bränslehuvudet" eller spridarna som är kass. Förmodligen båda. Ring Utzon och gråt lite. Vem Utzon är? Sök på forumet.

16. Beställ ett nytt bränslehuvud, nej det går inte att lada men prova gärna. Hylander (?) tror jag lyckades. Gråt när du betalar. Skruva dit och testa, glöm inte justera efter behov. Räckte det inte, beställ spridare och gråt lite till.

17. Testa igen - fungerade det inte? Läs igenom kapitlet om K-jetronic igen.

18. Fungerade det? Grattis! Då är det bara orsaken till varför den hamnade i ladan kvar.

19. Ta ett komptest. Värdena behöver inte vara särskilt höga, det viktiga är att de är lika. Gör provet med öppet gasspjäll.

20. Var de lika? Grattis, då hade jag fel.

21. Var det en som var kass? Åfan. Det beror på att din K-JET förmoligen gett för lite bränsle på någon cylinder någon gång i tiden, vilket ledde till för hög temperatur vilket ledde till en bränd ventil vilket ledde till att bilen hamnade i ladan från början. (*virvel => cymbal* trumdidush)

22. Renovera toppen.

23. Ha alltid en bränslepump extra. Gärna två - en i handskfacket och en i garaget. Istället för Wunderbaum.

24. Innan du stället eventuella följdfrågor - testa att söka lite på forumet, som sagt - du är inte den första dåren! ;)

Ang din startmotor så skulle jag kolla upp så det är fräscha kablar, ingen oxid och ett bra batteri. Eftersom du bytt startmotor. Typ.



Läge för en sticky Patand?




.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Jonasson
S-Poster
Posts: 103
Joined: 2007-09-17 11:05:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Tjörn
Contact:

#7 Post by Jonasson »

Tycker du jag verkar halvdryg så har du rätt. Då skulle du träffa mig live!

Hum..puh. Du har säkert rätt i allt de andra men här vet jag med bestämdhet att du har fel. :d=:
MVH Jonasson

PCS : 10799

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#8 Post by notetoself »

Jonasson wrote:Tycker du jag verkar halvdryg så har du rätt. Då skulle du träffa mig live!

Hum..puh. Du har säkert rätt i allt de andra men här vet jag med bestämdhet att du har fel. :d=:
Sccchhhhhh! Sabba inte min image nu bror! Solglasögon på, cool utan sol. 8)
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

*Gapflabb* Vilket inlägg! Jag gillar det! Ta det inte personligt invoid, det är inte riktat till bara dig, utan till oss alla.

Ang p16 så är det sant ja. Jag hade den effekten att soppan "tog slut" vid höga varv (dvs högt effektuttag, dvs stort bränsleflöde). Det visade sig sitta ett litet filter inne i bränslehuvudet som var rätt igensatt. Många små delar inne i det, men igentligen inte så svårt att meka med. Men ren arbetsbänk (gärna ett vitt lakan på det, så att man kan hitta alla smådelar man tappar) är att föredra menar jag.

Det var ett bränslehuvud till 924 turbo jag mekade med, vet ej hur mkt som skiljer sig mot 924 N/A. (luftvågen går nog på andra hållet)

Vidare gjorde jag en häxbrygd av bensin och ATF-olja som jag hällde i den relativt tomma tanken. ATF-oljan sägs ha rengörande egenskaper. Spridarna stoppade jag ner i tratt, som det sen gick en slang till bensinpåfyllningsröret, så det blev ett återcirkulerande system, det så väldigt McGyverish ut... Gjorde det ngn nytta, minns faktiskt inte. Ska detta funka så krävs det naturligtvis att man får ngn form av flöde genom att alla komponenter.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Image
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#11 Post by lasse59 »

Turbo-Puh wrote:Tjena Invoid.

Ibland kommer det en dåre som du, som hittat en gammal 924 som stått toklänge och som man inte vet något om. Jag har varit en sån dåre, det var så jag hamnade här - så jag kan ge dig några tips på vägen. Det var en jävlig resa, men vi hade rätt kul efteråt - bilen och jag.

Tyvärr är jag inte här tokofta, men jag kan garantera dig om att du läser detta inlägget - förstår det - och följer det - så kommer din bil förmodligen starta. Jag skiter i problem som startmotorer och batteri. Jag antar även att du är normalbegåvad så saker som att byta ut 15 år gammal bensin och slå på tändningen hoppar jag över. Ok?

Tycker du jag verkar halvdryg så har du rätt. Då skulle du träffa mig live! Fast jag är rätt snäll egentligen. Ungefär som Dr House.


0. Börja använda enter/return. Jag orkade inte läsa igenom ditt inlägg. Tyvärr. Luft i text är bra skit. Ta det inte personligt, det är bara ett faktum.

1. Acceptera att ingen här på forumet kommer kunna fixa din bil åt dig utan du måste själv söka info - OCH - förstå den.

2. Köp en haynes-manual.

3. Läs igenom den.

4. Läs igenom kapitlet om K-jetronic igen.

5. Läs igenom kapitlet om K-jet igen.

6. Goto 4.

7. Inse att bilen hamnade i en garage (lada?) av en anledning. Förmodligen är den anledningen inte att bilen fungerade för bra. Utan att ha en aning skulle jag gissa att du har dålig kompression på en cylinder. Vi kommer till det senare.

8. Öppna motorhuven.

9. Leta reda på DME-reläet (bränslereläet). Fixa en strömbrytare och lite kablar (2.5 mm2) och koppla förbi det reläet så att du kan köra bränslepumpen med strömbrytaren. Hur du gör? SÖK PÅ FORUMET.

10. Läs igenom kapitlet om K-jetronic igen.

11. Gör felsökningen med bränslemängden i flaskorna. Har du läst så vet du vad jag menar. Annars - Läs igenom kapitlet om K-jetronic igen.

12. Skruva bort gummimojjen på luftvågen. Skaffa en magnet på pinne och sätt fast den på själva plattan så du lätt kan påverka den.

13. Sätt spridarna i 0.5L-pet, starta bränslepumpen. LYFT PLATTAN LITE!!! Några mm max. Kör i typ 30s. Kolla om du fått lika mycket ur alla spridarna. Med 99.9% säkerhet har du inte det.
Det spelar ingen roll om spridarna ger lika om du lyfter mer. De ska ge lika mycket över hela registret. Nästan. Se kapitlet om K-jet.

14. Läs igenom kapitlet om K-jetronic igen.

15. Nu är frågan om det är "bränslehuvudet" eller spridarna som är kass. Förmodligen båda. Ring Utzon och gråt lite. Vem Utzon är? Sök på forumet.

16. Beställ ett nytt bränslehuvud, nej det går inte att lada men prova gärna. Hylander (?) tror jag lyckades. Gråt när du betalar. Skruva dit och testa, glöm inte justera efter behov. Räckte det inte, beställ spridare och gråt lite till.

17. Testa igen - fungerade det inte? Läs igenom kapitlet om K-jetronic igen.

18. Fungerade det? Grattis! Då är det bara orsaken till varför den hamnade i ladan kvar.

19. Ta ett komptest. Värdena behöver inte vara särskilt höga, det viktiga är att de är lika. Gör provet med öppet gasspjäll.

20. Var de lika? Grattis, då hade jag fel.

21. Var det en som var kass? ÅF-n. Det beror på att din K-JET förmoligen gett för lite bränsle på någon cylinder någon gång i tiden, vilket ledde till för hög temperatur vilket ledde till en bränd ventil vilket ledde till att bilen hamnade i ladan från början. (*virvel => cymbal* trumdidush)

22. Renovera toppen.

23. Ha alltid en bränslepump extra. Gärna två - en i handskfacket och en i garaget. Istället för Wunderbaum.

24. Innan du stället eventuella följdfrågor - testa att söka lite på forumet, som sagt - du är inte den första dåren! ;)

Ang din startmotor så skulle jag kolla upp så det är fräscha kablar, ingen oxid och ett bra batteri. Eftersom du bytt startmotor. Typ.



Läge för en sticky Patand?




.
Oj Vilket försök till Clintanstuk :lorh:

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#12 Post by notetoself »

lasse59 wrote:
Oj Vilket försök till Clintanstuk :lorh:
I all välmening! Jag hävdar dock att om man kan se det som en direkt genväg till att få sin gamla 924 up and running.
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Jomp
S-Poster
Posts: 187
Joined: 2006-05-07 19:50:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

#13 Post by Jomp »

Tänkte att jag skulle komplettera listan med tips / eventuella felkällor.

* Kolla så att du har 12 volt till pumpen där bak. Dålig spänning kan få den bästa pump att ge för lågt tryck.

* Kolla så att du har 12 volt till den " elektronsika choken ", sitter en extra insprutningsventil i bakkant på motorrummet som ska ge extra soppa vid kallstart

* Sök på Jomp på forumet, så kan du få läsa om ytterligare en stackare som varit i samma situation som du och hur jag löste mitt problem. Min erfarenhet är: gammal bil = flera paralella fel. Felsök och åtgärda.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

Turbo-Puh wrote:*massa kul skitsnack och en hel del nyttig info*
:lol: Bra jobbat Puh! :d=:
Turbo-Puh wrote:Läge för en sticky Patand?
Näe sticky kvalitet håller det inte tycker jag. Lite för mycket hänvisningar till andra källor för det är min åsikt. Men en klassiker blir det garanterat iaf! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#15 Post by lasse59 »

patand wrote:
Turbo-Puh wrote:*massa kul skitsnack och en hel del nyttig info*
:lol: Bra jobbat Puh! :d=:
Turbo-Puh wrote:Läge för en sticky Patand?
Näe sticky kvalitet håller det inte tycker jag. Lite för mycket hänvisningar till andra källor för det är min åsikt. Men en klassiker blir det garanterat iaf! :D
Jo man har ju erfarenhet själv av att vara nollad på sin 924 Turbo, men här i forumet har man fått massor med obetalbar hjälp som annars kostat en halv förmögenhet, men man bör inte ha tummen mitt i handen och åtminstone se skillnad på en ringnyckel och portnyckel :mrgreen:

mvh

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users