Torsion eller inte på Porsche 968 ???
-
- NA-Poster
Torsion eller inte på Porsche 968 ???
Tjenare!
Sitter och funderar på vad som egentligen är bäst för väghållningen i min 968.
Ska jag ta bort Torsionen och sätta dämpar med hjälpfjädrar eller ska jag behålla den ändå fast än jag sätter dämpare med hjälpfjädrar?
Har idag gula koni med Torsionen men den är aldeles för mjuk för min smak även med dämparna i det hårdare läget.
Hur gör man en 968 riktigt styv och välbalancerad i bakvagnen?
Tack på förhand.
Erik
Sitter och funderar på vad som egentligen är bäst för väghållningen i min 968.
Ska jag ta bort Torsionen och sätta dämpar med hjälpfjädrar eller ska jag behålla den ändå fast än jag sätter dämpare med hjälpfjädrar?
Har idag gula koni med Torsionen men den är aldeles för mjuk för min smak även med dämparna i det hårdare läget.
Hur gör man en 968 riktigt styv och välbalancerad i bakvagnen?
Tack på förhand.
Erik
- Spånet
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Jag hade satsat på dämpare med fjädrar som bär hela vikten och tagit bort stavarna. jobbigt att indexera om stavarna vid hjälpfjäderbyte/ridehightändring.
Och jag gissar att pengarna är ungefär samma.
Och jag gissar att pengarna är ungefär samma.
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
Inget framtungt :-)
- Torbjorn968
- Addict
De flesta verkar överens om att stavarna skall bort. En kostnadsfråga skulle jag tro. Finns många trådar om detta, bland annat denna som jag själv startade när jag just köpt 968:
forum/viewtopic.php?t=7582&highlight=
//TL
forum/viewtopic.php?t=7582&highlight=
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
-
- NA-Poster
Då ska helt enkelt stavarna bort då!
Pratade med GT-Motorsport nere i Helsingborg där jag är ifrån men dom ville behålla torsionen, många bud om detta är det.
Jag kör Porsche slalomcupen och vill även prestera bra på banan, tittat rätt mycket på Automobils bilbygge för inspiration och där verkar det som Leda är det bästa alternativet.
Några andra bra förslag om vi nu säger att Torsionen ska bort och vilket NM borde fjädrarna ha bak då?
Pratade med GT-Motorsport nere i Helsingborg där jag är ifrån men dom ville behålla torsionen, många bud om detta är det.
Jag kör Porsche slalomcupen och vill även prestera bra på banan, tittat rätt mycket på Automobils bilbygge för inspiration och där verkar det som Leda är det bästa alternativet.
Några andra bra förslag om vi nu säger att Torsionen ska bort och vilket NM borde fjädrarna ha bak då?
- Blåtå
- S-Poster
Som Torbjörn skriver så är det kanske främst en kostnadsfråga, men jag kör med original torsionstavar kvar bak + m030 koni med hjälpfjädrar (30Nm). Fram kör jag med 55Nm på coilovers och gula koni. Jämfört med dom flesta har jag betydligt mjukare. Det hör kanske till att jag dessutom har M030 krängare + JERD bussningar. Naturligtvis hade det varit kul med Jarlmarksspecad LEDA, men jag har roligare saker att bränna 40kSEK + på 
Vad gäller prestation på banan, så går det hyggligt fort med min bil och det finns definitivt mer att ta med en bättre skolad förare. (kör Kullen på 1.03 och Sviestad 1.10 dom enda banor jag provat). Jag upplever inte att bilen är för mjuk (än så länge - jag kanske ändrar mig till nästa säsong) Min strategi har varit att lägga stålars på däck + bantid, så har jag uppgraderat bilen eftersom det har behövts.
Just my 2 cents...

Vad gäller prestation på banan, så går det hyggligt fort med min bil och det finns definitivt mer att ta med en bättre skolad förare. (kör Kullen på 1.03 och Sviestad 1.10 dom enda banor jag provat). Jag upplever inte att bilen är för mjuk (än så länge - jag kanske ändrar mig till nästa säsong) Min strategi har varit att lägga stålars på däck + bantid, så har jag uppgraderat bilen eftersom det har behövts.
Just my 2 cents...
- Torbjorn968
- Addict
Jag tycker att det är oförskämt av Blåtå att åka minst lika fort med min f.d bil nu när jag köpt en superkittad en.
Så frågan är väl hur mycket som skall vara över för att ha råd att köra riktigt mycket, det är ju trimning av föraren som gäller.
Jag har kört Blåtås bil nu när han fixat till den och det känns riktigt bra.
//TL

Så frågan är väl hur mycket som skall vara över för att ha råd att köra riktigt mycket, det är ju trimning av föraren som gäller.
Jag har kört Blåtås bil nu när han fixat till den och det känns riktigt bra.
//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!
-
- NA-Poster
Har i stort sett det som blåtå har på sin bil idag, nya gula koni fram på hårdare sänkningsfjädrar från HR. Bak har jag idag gula koni med original Torsion - Hjälpfjädrar då.
Men detta är aldeles för soft för min smak, det ska kanske inte vara hårdaste bansetupen jag är ute efter men gärna 2 snäpp mer åt det hållet.
mvh Erik
Men detta är aldeles för soft för min smak, det ska kanske inte vara hårdaste bansetupen jag är ute efter men gärna 2 snäpp mer åt det hållet.
mvh Erik
-
- NA-Poster
Har i stort sett det som blåtå har på sin bil idag, nya gula koni fram på hårdare sänkningsfjädrar från HR. Bak har jag idag gula koni med original Torsion - Hjälpfjädrar då.
mvh Erik
mvh Erik
- Blåtå
- S-Poster
Har du gjort någe åt krängare + bussningar? Jag inbillar mig att bussningarna gjorde en hel del för instyrningen och krängarna styvade ju upp lite. Hjälpfjädrarna gör stor skillnad - har för mig att dom gör lika mycket som torsionsstavarna ungefär (dubbelt så hårt alltså). Om man inte är rädd för att skruva så funkar det ju med hårdare torsionsstavar för en relativt billig penning, men det är ett jäkla meckande att ställa in (tycker jag...). Jag tror att huvudsakliga fördelen med coil-overs bak är servicevänlighet och justerbarhet (OBS! spekulation!)
Du får gärna testa min bil vid tillfälle för att se om du upplever någon skillnad mot din egen.
Du får gärna testa min bil vid tillfälle för att se om du upplever någon skillnad mot din egen.
-
- NA-Poster
Kör på orginal krängare och bussningar som är nästan nya rundt om. Har även sanden tillverkat fjäderbensstag som för övrigt är helläckert. Pratade med GT om detta också men dom påstod att hårdare uretan bussningar och kulleder i stället skulle påverka bilen negativt vid vanlig gatkörning, Med andra org tulla för mycket på komforten utan att förbättra väghållningen med samma mått åt andra hållet.
Deras råd var dämpare först och sen kolla på bussningarna.
Men grövre m030 krängare fram och bak hade jag inte varit helt oäven för men det verkar som det inte går att få tag i någonstans.
Någon som vet vart man får tag i detta eller är det bara att beställa orginaldelar på Porsche-Center?
Deras råd var dämpare först och sen kolla på bussningarna.
Men grövre m030 krängare fram och bak hade jag inte varit helt oäven för men det verkar som det inte går att få tag i någonstans.
Någon som vet vart man får tag i detta eller är det bara att beställa orginaldelar på Porsche-Center?
- Blåtå
- S-Poster
Första gången jag körde med JERD bussningarna märktes det lite vibrationer, men det är inget jag tänker på längre (bruksar bilen på veckorna). Men hade jag haft fräscha bussningar hade jag knappast bytt... (mina hade en 33000 mil på nacken)
Jag köpte mina M030 på porschecenter. Har för mig jag betalde runt 2600 för båda. Torbjörn har dock köpt nya krängare av nån mer avancerad sort. Hade jag tänkt lite innan, hade jag nog köpt sådana.
Jag köpte mina M030 på porschecenter. Har för mig jag betalde runt 2600 för båda. Torbjörn har dock köpt nya krängare av nån mer avancerad sort. Hade jag tänkt lite innan, hade jag nog köpt sådana.
- Erol
- Moderator
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
PorscheErik wrote:Någon som vet vart man får tag i detta eller är det bara att beställa orginaldelar på Porsche-Center?
M030 krängare 30 mm finns nya på Porsche Center för 2050:-
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Jon80
- Sponsor
Nya orginalbussningar, eller Powerflex är egentligen väldigt mjuka..
Tycker, tyvärr, man hör ganska ofta från håll att riktigt hårda delrin / uretan bussingar skulle göra bilen högljud? Ibland undrar jag om åsikterna bara kommer från folk som inte provat ordentligt. Får man toleranserna fel, så det nyper. Då kommer det bli gnälligt om bussningarna, men med rätt toleranser så låter det knappt märkbart mer än orginalbussningar.
Något som markant, och flera gånger om ökar ljudet i kupen, är att montera topplagringar med ledlager. Tycker man inte bytet till ledlagers-topplagringar var något jobbigt, så finns ingen anledning till att fega på bussningarna.
Tycker, tyvärr, man hör ganska ofta från håll att riktigt hårda delrin / uretan bussingar skulle göra bilen högljud? Ibland undrar jag om åsikterna bara kommer från folk som inte provat ordentligt. Får man toleranserna fel, så det nyper. Då kommer det bli gnälligt om bussningarna, men med rätt toleranser så låter det knappt märkbart mer än orginalbussningar.
Något som markant, och flera gånger om ökar ljudet i kupen, är att montera topplagringar med ledlager. Tycker man inte bytet till ledlagers-topplagringar var något jobbigt, så finns ingen anledning till att fega på bussningarna.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Jappe
- Turbo-Poster
- Telefon: 0705619738
- Bilmodell: 968 CS, 944 S
- Årsmodell: 1994
Jag håller med Jon.Jon80 wrote:Nya orginalbussningar, eller Powerflex är egentligen väldigt mjuka..

Jag kör med JERD bussningar och Sandéns ställbara topplagring och upplever inte att det ljudnivån är störande. På min bil finns inget gnäll från JERD bussningarna.
-
- NA-Poster